• Pudel

Hur mycket bröstmjölk äter era 1 veckors?

Amningen fungerar ganska dåligt, kan pumpa ut 6 ml på 20 minuter med pump och det blir ju ingen bebis mätt på. Hon ligger två kurvor under på viktkurvan och ska äta var tredje timme, bröstmjölk+ 30 ml ersättning. 

Känner mig ganska ledsen när hon bara suger två-tre tag och sedan ger upp sugandet. Koppar ersättningen som hon gillar.

Hur mycket äter era spädbarn? Blir bara ledsen här känns det som.  

• Svar på tråden Hur mycket bröstmjölk äter era 1 veckors?
  • Minion

Varför ska hon bara äta var tredje timme?? Man ammar ju fritt idag.

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • Minion

Dessutom säger ju inte hur mycket man får ut med pump nånting om den faktiska mjölkmängden man har. Har din mjölk runnit till än förresten?

• Binibü

Ca 50ml/ måltid, äter varannan eller var tredje timme (är det var tredje så är det nästan 60ml)

• Binibü

Oj, men min äter bara ersättning, fungerade inte med amningen!

• Pudel
    Minion skrev 2012-11-15 17:43:48 följande:
    Dessutom säger ju inte hur mycket man får ut med pump nånting om den faktiska mjölkmängden man har. Har din mjölk runnit till än förresten?
    Att den rinner till betyder väl att det inte längre är råmjölk? Att mjölken blivit vit?

Tyckte den bytte färg idag först, men fortfarande ingen större mängd.

Hon får äta när hon vill, men det är egentligen endast vid 06:00-målet som hon är riktigt hungrig och "vill" äta".  
  • Minion

Ja precis, mjölken blir vit och brösten börjar spänna.

Om hon är liten, alltså att hon väger lite, så borde du amma henne oftare än vad hon visar på att hon vill. Hon kan bli trött och slö och inte orka suga pga lågt blodsocker. Lägg henne till bröstet en gång per halvtimme (t o m oftare kanske om hon får i sig väldigt lite), till att börja med, och försök få henne att suga några minuter åtminstone.

• mikroE

Oj, var tredje timme på en sådan liten är OK på natten, på dagen brukar de äta rätt mycket oftare. Jag håller med att du bör erbjuda en gång i halvtimmen om hon inte själv visar att hon vill ha. Min dotter satt i princip fast i bröstet fram till 3 månader så vill du amma behöver du nog göra det oftare. Pumpen säger ingenting om hur mycket din dotter får i sig, jag har aldrig pumpat mer än 30 ml och jag helammar en 4½ månaders och jag vet att det finns massor mer än så. 

• Pudel

Jo hon väger lite, tillväxthämmad. 

Tack för tipset, ska prova, har henne vid bröstet nu, hon sovsuger lite nu och då.  

• mikroE
    Pudel skrev 2012-11-15 18:04:17 följande:
    Jo hon väger lite, tillväxthämmad. 

Tack för tipset, ska prova, har henne vid bröstet nu, hon sovsuger lite nu och då.  
    Försök gärna hålla henne vaken och amma minst 10 minuter per gång sedan kan hon få sova och myssuga. Man kan massera fötterna, stryka på kinden och på min dotter funkade det bra att massera låren. Det gör att de inte kan somna ifrån amningen utan de måste vara nog vakna för att orka suga. När din dotter börja suga ordentligt och du börjar få upp produktion kan du pröva att ge ersättning vid färre tillfällen.
  • Minion
    mikroE skrev 2012-11-15 18:20:03 följande:
    Försök gärna hålla henne vaken och amma minst 10 minuter per gång sedan kan hon få sova och myssuga. Man kan massera fötterna, stryka på kinden och på min dotter funkade det bra att massera låren. Det gör att de inte kan somna ifrån amningen utan de måste vara nog vakna för att orka suga. När din dotter börja suga ordentligt och du börjar få upp produktion kan du pröva att ge ersättning vid färre tillfällen.
Svar på tråden Hur mycket bröstmjölk äter era 1 veckors?