Svag utdrivningsreflex/lite mjölk?
Jag har en dotter som nu precis fyllt tre månader. Amningen har aldrig riktigt fungerat till hundra procent. Till en början skrek och skrek hon vid bröstet, fäktade, slet och drog. Det finns de som säger att de ammade "jämt" de första veckorna men jag gjorde verkligen det. Var tvungen att ta bebis i sele och gå ut och gå för att få 30 min paus, annars var vi bundna till säng/soffa.
Besökte amningsmottagningen tre ggr, bebis grepp var bra. Blev rådda av BM där att komplettera med ersättning. Eftersom jag kände mig som en dålig mor och tyckte att det kändes som om jag hade mer mjölk försökte jag sluta med ersättning i tio dgr med resultat att bebis inte ökade ett enda gram i vikt, och ägnade dygnets vakna timmar åt att skrika. Nu ammar vi men kompletterar med ersättning ca 135 ml två ggr per dygn.
Överallt står att man inte "kan" ha för lite mjölk om man ammar så mkt och länge som jag gör. Samt att det enda som påverkar utdrivningsreflexen är stress och oro. Jag har provat amningste, syntocinonspray, dricker 4-5 l vatten per dag och äter bra. Har jobbat med pump oxå. Lyckades som mest pumpa ut 50 ml ur båda brösten vid ett tillfälle när bebis sov i fyra timmar. Jag har aldrig känt ngn utdrivningsreflex. Mina bröst har aldrig läckt, inte ens en droppe. De känns nästan aldrig stinna eller knöliga. Det har aldrig kommit en droppe (eller stråle såklart!) när bebis släppt taget.
Nu till frågorna: finns det någon som känner igen detta? Har ni fått någon förklaring på varför, vad som kan vara "fel"? På amningsmottagningen och amningshjälpen är de enda svar jag får att mitt problem inte finns. "Bara du intensivammar så kommer mjölken igång"...