• mormor 52

hjälp !!!!!!!

Snälla, Jag behöver råd !
    Mitt barnbarn är placerad hos mig, sk jourhem. Hon har varit med mig i stort sätt dygnet runt sedan hon föddes den 9/9-12. Först 3 veckor på sjukhus och nu sedan den 5/10 hemma hos mig. Jag gör ett ovärderlig arbete enligt vårdpersonalen och socialen men hon skall ändå flyttas till familjehem fast jag vill ta hand om henne. Myndighets personalen vill flytta henne till främmande människor. Vi vet ju att det handlar om tur att hamna i ett bra familjehem. Det förekommer pedofiler också som familjehem. Jag vill veta hur mitt barnbarn påverkas psykologiskt av en flytt. Hon har haft ett tuft start på livet, så varför måste socialen flytta henne från tryggheten till   o  visheten?????. Snälla ge mig råd !!!  VAD SKA JAG GÖRA? 

• Svar på tråden hjälp !!!!!!!
  • Anonym

Du kan alltid överklaga beslutet men jag tror inte du har mycket för det då du är jourhem. Barnet behöver vara i nåt stadigvarande och då blir de sällan placerade hos en farmor eller mormor utan i en familj där de är yngre dvs i ålder med barnets biologiska mor dvs i ditt barns ålder. Sen tycker jag inte du ska måla fan på väggen, de familjehem man hör talas om är de som inte sköter sifög men det är inte lika med att alla är så utan de är ju en droppe i havet de som blir omtalade i media. Din huvudsakliga uppgift är ju att få vara mormor till detta underverk så njut av det

• Anonym (x)

Finns det någon chans att hon kan komma till sina föräldrar inom relativ kort tid? 

Om det handlar om en kortare familjehemsplacering, kan man ju ifrågasätta lämpligheten att hon ska flyttas runt.

Handlar det om en långtidsplacering, så förstår jag att det kan finnas ett värde i en lite yngre familj. Fortfarande är det dock bra om barnet kan skolas över till den nya familjen så att hennes första anknytningsperson inte bara plötsligt försvinner, och att du får finnas kvar i lillans liv, som stöd och trygghet. 

Svar på tråden hjälp !!!!!!!