• Milia02

Hur ofta och hur länge läser du för ditt barn och hur gammalt är barnet??

Ska göra en statistisk undersökning i matte B som jag läser just nu och undrar om jag kan få lite hjälp av er på familjeliv ??

Om ni kan svara på dom här frågorna blir jag väldigt glad

Fråga 1 : Hur ofta läser du för ditt barn??

Fråga 2 : Hur gammalt är ditt barn?

Fråga 3: Hur gammal är du?

Fråga 4: Hur länge läser du vid varje tillfälle? (bara ett medel)

Fråga 5: Är det mamma eller pappa som oftast läser?

Syftet är att se ungefär hur mycket vi läser för barnen våra och hur läsvanorna varierar med ålder

Tack på förhand

Maria

• Svar på tråden Hur ofta och hur länge läser du för ditt barn och hur gammalt är barnet??
  • Alexi

Fråga 1 : Hur ofta läser du för ditt barn?? Varje dag vid läggningen. Och sen då och då dagtid, mer och mindre i perioder.

Fråga 2 : Hur gammalt är ditt barn? Två barn, på 2 och 4 år.

Fråga 3: Hur gammal är du? 35

Fråga 4: Hur länge läser du vid varje tillfälle? (bara ett medel) Rätt så kort, jag orkar inte så länge. Men 1-2 böcker beroende på längd.

Fråga 5: Är det mamma eller pappa som oftast läser? Vi lägger varsitt barn och läser för det barnet så vi läser lika mycket.

• PolyPond

Ett par gånger i veckan
    Fem månader
    36
    En enkel pekbok med några rader eller en bit ur vilken text som helst i romaner, tidningar, på burkar eller kvitton.
    Vi läser nog ungefär lika mycket

• Mozzy

1. Varannan dag.
    2. 4 månader
    3. 31
    4. Medan jag ammar 5-10 min
    5. Bara mamma.      

• Trazzel

Är det bara vi som använder oss av ljudböcker? Vi läser dock för minsta barnet. Nu har ju vi rätt många barn som aldrig kan enas om en bok att läsa gemensamt men efter att ha läst här så känner man sig helt plötsligt värdelös :(

• Lyrasmamma

1. Varje dag
    2. 14 månader
    3. 26
    4. 2-5 minuter
    5. Oftast jag på dagarna och pappa på kvällen.

• tobiq

1. Flera gånger om dagen!
    2. Barnen är 2 och 4.
    3. Vi är båda 25 år.
    4. Beror på vem jag läser för och vid vilken tidpunkt. Snitt kanske 30 min.
    5. Nästan alltid jag (mamman), sambon somnar varje gång han läser, haha. Jag har ett mycket större bokintresse och anser att högläsning är något av det bästa jag kan ge barnen inför framtiden. Att min mamma läste mycket för mig har gett en enorm fördel i skolan!

• FabulousMom

1. Ca varje - varannan dag

2. 4 år

3. 25 år

4. 10 min

5. Mamma  

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • cloudberry79

Vad har min ålder med saken att göra? Tänker särskilt då på att min man oftast är den som läser. Hans ålder borde ju vara mer intressant.

Våra svar:

Varje kväll, 5 år, 33 år, ca 20-30 min, oftast min man just nu eftersom jag ammar så tätt på kvällarna, annars mest jag.

(M)amma till V -07 och E -12
  • elinaehn

Åttaåring dom också läser själv förstås. Läser varje kväll ca 25-40 min. Kul o mysig stund på dagen. Och nu är det ju kapitelböcker o gärna i lång serie. Vi gillar det båda två. Ensamstående. 39 år.

Svar på tråden Hur ofta och hur länge läser du för ditt barn och hur gammalt är barnet??