Inlägg från: Anonym (tvålen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tvålen)

7 månaden med försök.. Fler?

Pommac skrev 2013-02-15 13:38:06 följande:

Jag har 27-28/2 har ÄL idag. Har kort Lutealfas. Eller ja 12 dagar ska den vara. Ja det är spännande. Hoppas vi plussar nu!!! :)
    Nygrens skrev 2013-02-15 18:44:28 följande:
    Denna tråden var menad för mig!:) Jag och maken, 23 respektive 28, är inne på 8 månaden med försök, och det är så segt och jag har verkligen tröttnat på att vänta! En av mina bästa vänner blev med barn på andra försöket, då tänkte man "så lätt borde det gå för mig med". Hon är stöttande och helt underbar i det avseendet, men hon vet inte hur det är att gå så länge och bara vänta och vänta hela tiden. Maken har hela tiden fram till nu sagt att det tar tid, ha tålamod, sluta tänk på det hela tiden osv, men vad har det hjälpt? Det mest frustrerande för stunden är att jag enligt alla mina beräkningar ska ha äl nu, men mina stickor visar på att det inte är i närheten av någon. Känns skönt att se att jag inte är ensam i barnförsökets djungel och att det finns bra trådar att dela med sig på:)
    Välkomna kära medsystrar! Tråkigt ni måste ansluta er till oss men vi får försöka stötta varandra!

• Anonym (tvålen)
    Dracarys skrev 2013-02-15 16:11:31 följande:
    Negativt test idag på BiM - 5, men det är nog lite väl tidigt....
    Vi väntar med spänning!
  • Anonym (tvålen)

Nejmen vad hände nu? Någon spökskickade innan jag skrivit klart..
    Tänkte skriva att jag hamnat i en sits liknande den du varit i samma.  Min sambo som nästan aldrig jobbar borta ska iväg på jobb när nästa Äl planeras vara. Och den cykel som varit var ju anovulatorisk så det känns sååå jobbigt! Sitter och väntar på mensen och känner mig som en trasa så den är väl på väg även om det åär några dagar över tiden. Det enda bra vore om den dröjde riktigt länge så nästa cykel förskjutes med någon vecka men det tror jag inte händer. Det blir nya tag i april då istället känns det som:(

Hur går det för er andra??

• Anonym (tvålen)
    Anonym (vendel) skrev 2013-02-17 13:12:20 följande:
    Jag förstår bättre nu, tack för ditt svar på mitt undrande inlägg. 
    Vad bra att du förstår. Jag tror annars det är extremt svårt att förstå oss i detta forum om man inte har varit i liknande situation själv (vilket väl gäller med allt i livet...). Lika svårt kan det säkert vara att förstå en tråd med personer som är i IVF-svängen osv.
    Jag trodde innan jag hamnade i denna situation att jag förstod, men vidden av problemet har blivit mer klar för mig efter att jag själv (olyckligtvis) blivit tvungen att ansluta till en tråd som denna.
    Att de flesta väljer att vara anonyma beror ofta på att det är lite tabu och något man skäms över att inte kunna få barn när man vill. Något som ju inte är det minsta konstigt. Och vi är nog samtliga medvetna om att barnalstringprocessen tar kortare och längre tid för olika människor och att barn inte är alla förunnat (tyvärr). Ingen av oss skulle ju göra något som vi inte trodde hjälpte oss till det som för oss är hett eftertraktat.

För de flesta som känner till sin biologi så är det välkänt att de behövs två saker för att få till ett barn och kvinnors ägg är det ena och det som avlossas mer sällan än spermier (förhoppningsvis!) För att optimera sina chanser är det således smart att försöka få till det runt ÄL och sedan kan man ha vilket kärleksliv man vill däremellan. Just det faktum att veta när man ÄL och kunna tima det tycker iaf jag gör att pressen resten av cykeln känns reducerad. Man vet att man behöver ligga i åtminstone en gång under en 3-dagars-period så känner man att man gjort "vad man kunnat". Skuld och skam är fortfarande vanligt vid ofrivillig barnlöshet/sekundär barnlöshet och känslan av att ha gjort det som krävs är skön. Det finns par som kan/orkar ha sex en gång i månaden och andra som orkar 3 ggr per dag. Då är det desto viktigare för de förstnämnda att pricka ÄL om de vill ha barn och inte är superfertila.

Sedan finns det såklart en poäng i att försöka att inte stressa upp sig. Det kan aldrig vara nyttigt. För egen del lever jag ett rätt hektiskt liv som förr var ännu mer hektiskt (och då blev jag gravid på första försöket). Numera funkar jag så att när jag slappnar av så blir det ingen ÄL. Verkar som kroppen ställt in sig på lite "fart och fläkt" på gott och ont.

Vi är nog alla olika men med ökad förståelse för varandra blir det trevligare att leva. Hoppas du kan hjälpa oss och stötta i våra önskningar om barn. Att jag själv känner mig lite stressad är min och min partners ålder men jag försöker tänka bort det så ofta det går men det är svårt att koppla bort det som i alla fall jag ser som meningen med livet.

Kram till alla därute!

• Anonym (tvålen)
    Anonym (samma.) skrev 2013-02-17 12:10:51 följande:
    Nej vad tråkigt... Det är så frustrerande att missa ägglossningen helt och hållet. Hur länge innan och efter är han borta? Du får hoppa på honom på morgonen innan han åker. :)

Jag har sagt till min man att jag kräver att vi har sex på semestern även om hans föräldrar sover en bit bort. Vi får vara tysta. Har ju missat 2 ägglossningar på rad och det är så tråkigt nu innan bim. Finns en liten charm med att sitta och leta symtom. :) 
    Han blir borta nästan två veckor. Känns trist men det ska väl kunna gå senare i vår hoppas jag.

Kör hårt på semestern:)
  • Anonym (tvålen)
    Pommac skrev 2013-02-17 12:15:15 följande:
    För mig funkar bidrottningsgéle att förskjuta ägglossning med 2 dagar (min cykel blir runt 32 dagar i stället för 29). Du kanske borde testa? Eller hjälper det inte? Det kanske ju hända att ägglossningen kommer före också. Vem vet? Det kanske är nu då borde testa något? =) 
    Tack för råd och stöd. Nu har jag inhandlat munkpeppar som jag ska prova - om jag vågar.  Vill inte blanda grejer så jag tar detta nu tror jag (BDG mm får därmed vänta).  Tror det blir svårt skjuta ÄL en vecka vilket skulle krävas men fortfarande har jag inte fått mensen så vi får väl se. Man ska ju aldrig ta ut vare sig seger eller nederlag i förskott. Den som lever får se. Tack för ert stöd tjejer!
  • Anonym (tvålen)
    Ebba skrev 2013-02-17 21:25:11 följande:
    Tvålen, jag tycker du svarade vendel så himla bra för oss alla, det känns väldigt okänsligt att trampa rakt in i en tråd och kasta ur sig sånt där, så skönt att du svarade så bra! Tack för det! <3 Och jag håller verkligen tummarna för att ni inte ska missa nästa ÄL!!

Och samma, tack du med för bra svar till vendel! <3 Hur har du det?

Själv är jag precis hemkommen från en härlig helg, vi har bott på hotell och haft det mysigt, så jag har inte hunnit tänka så mycket på eventuella symptom vilket ju är skönt som omväxling. :) Men det som är lite konstigt är att jag i bilen på vägen hem började få lite småont i magen, långt ner liksom, lite liknande mensvärk, men mycket lightare så att säga... Jag trodde att byxorna kanske var lite tajta så jag knäppte upp dem, men det hjälpte inte och efter ett tag märkte jag att jag satt och höll ut bältet en bit från magen, för att det gjorde lite ont... Man har ju läst mycket om att molvärk långt ner i magen kan vara ett tidigt graviditetstecken, men jag är ju bara ÄL+7? Vad tror ni, kan det vara nåt?
    Vad gullig du är Ebba! Stort tack! Tycker det är kallt, mörkt och allmänt trist just nu. Då värmer små ord bra!

Min sambo brukar säga att tror gör man i kyrkan... Han är inte den man ska diskutera diffusa symptom och dylikt med Jag tror inte så mycket. Jag är så luttrad att jag väääntar. Tråkigt men sant. Men jag hoppas hoppas hoppas att det verkligen är symptom på det vi alla hoppas och tror! Vore inte en dag för tidigt! Låter härligt med miljöombyte btw!!

Ha en fin vecka alla!
  • Anonym (tvålen)
    Anonym (samma.) skrev 2013-02-19 09:58:46 följande:
    Nej vad tråkigt. Men skönt att ni har en utredning inom snar framtid. Det är kanske bara något lätt som behöver åtgärdas?

Jag har kikat där. Letat efter lite tips och så. Men aldrig skrivit, kommer nog inte att ge mig in där heller på ett bra tag. Nu är vi ju bara på försök 9 så jag har ett tag på mig.  Men samtidigt har vi varit oskyddade i 5 år. Visserligen avbrutet, men känns ändå konstigt att inte någon liten har slunkit igenom. Jag var helt säker på att när vi började försöka ordentligt så skulle det ta sig på en gång. Lite naivt kanske.

På Familjeliv finns det ju så många puckon i alla forumen tycker jag. Har man en åsikt som går emot vad normen säger så blir man ju stenad och idiotförklarad.  Som samsovning, skriva att man är emot det i en vanlig tråd och du hade blivit dumförklarad. Nu ska jag chocka ännu mer, jag vill vara ensam på förlossningen, alltså inte ha min man med. DET skulle jag aldrig kunna skriva i en vanlig tråd. JAg kan göra det här, för ni är en skön samling människor som inte dömer verkar det som. Gillar er. :) 

Nu börjar mina res nerver göra sig påminda. Imorgon går flyget, 3 veckor av sol och bad och Plus att jag ska sluta röka. Så ser inte helt fram emot resan. :)
    Ha det så jättebra på semestern och njut riktigt så löser sig nog det andra med! Stor kram!

Alla äger sin egen åsikt och den ska respekteras. Jag respekterar dig till fullo och känner mig så glad när du "anförtror" oss en känsla som är viktig för dig! Jag har själv känns en så stor tacksamhet för att ni finns därute i världen och "lyssnar" på mig! *tack*
    Sedan kan man såklart få mothugg men det ska vara schysst och ärligt. Så är det tyvärr inte alltid på nätforum är min känsla. Stå upp för din känsla. Och man har alltid rätt att ändra sig!! Det är det som är det fina. Man kan faktiskt ibland göra kovändningar - utan att behöva göra en pudel:)

Jag känner mig så kvar i alstrandet och en ev graviditet att jag inte funderar så mycket på en ev förlossning. Har drömt om att få vara med på min systers förlossning eller någon nära väns men så har det av olika anledninqar inte blivit och nu hoppas jag mest få vara med om en själv inom snar framtid:)

• Anonym (tvålen)
    Dracarys skrev 2013-02-19 09:34:36 följande:
    Idag är det tantjäveln på besök. ;-P

Oh well.

Vår plan...

Nästa vecka ska vi börja sålla lite mer i adoptionsträsket och ställa oss i minst en kö, som en försäkring inför framtiden.
    I mars blir det första utredningssamtal för barnlöshet.

Antar att man nu snart kan titta in i forumet för "svårt att få barn", förhoppningsvis utan att bli stenad och överfallen med dessa fjantiga argument: "men du kan ju inte säga att ni har svårt när ni bara har försökt i 14 månader, vi har minsann försökt i 14 år!"

Någon annan som tittat in i det forumet och blivit lite ställd över vilken mängd puckon det finns i "svårt att få barn"-gruppen, som verkar tro att den som har väntat längst är den enda som har rätt att prata om svårigheter?
    Samma här... Blöder floder, vilket jag ju brukar göra när jag inte haft ÄL. Men nu vet jag i alla fall "var jag är" och det känns bra. Dags ge sig in i en ny tur med berg-och-dalbanan.

Har fegat ur på munkpepparn. Väntar tills nästa cykel tror jag.

Själv har jag blivit lite mer "desperat". Jag/vi har ju förut resonerat som så att "blir det så blir det" och då var det meningen men nu börjar jag fundera lite på att gå längre om det krävs men tiden vi provat är fortfarande inte överdrivet lång tycker/hoppas jag så jag vänder och vrider på det vidare. Har läst att p-piller "sparar" äggstockarna. Synd att jag inte ätit det då. Men det borde väl kunna funka något år till ändå...?!

Nu lite brott på Tvn
Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?