• FideIi

7 månaden med försök.. Fler?

Hej medsystrar! Är det ok om jag hoppar in i den här tråden? Vet inte hur flitig jag är på att skriva, men läser här och känner igen mig sååå mkt i det många av er skriver. Har försökt sedan slutet av maj 2012, och känner att jag har fastnat i en karusell av äl-mens-äl-mens (hopp-förtvivlan-hopp-förtvivlan) som jag aldrig kommer att ta mig ur. Just nu känns det så himla hopplöst. Usch, förlåt om jag drar ner stämningen :-/ Har några utvalda i min vänskapskrets som jag pratar med, och det känns jätteskönt. Min sambo är också ett bra stöd, även om jag mäker att det börjar tära på honom också. En stor del av vår bekantskapskrets har precis fått eller ska ha barn nu. Ska ha mens om 1,5 vecka och är just nu på gråtmilt pms-humör. Försöker emellanåt tänka positivt, t ex att medeltid att bli gravid är 7 månader - vilket gör det lika vanligt att det tar 1 månad som 14, att det finns massor av hjälp att få om det behövs, etc. Just nu är jag mest neggig, men skönt att skriva av sig iaf.

Håller tummarna för alla här inne att det ska bli många fina + för oss detta året!

• FideIi

Tack för ert välkomnande! Känner igen mig så mkt i era känslor och det är skönt att inte vara ensam även om jag inte unnar någon detta! Känner mig märkligt nog lite mer positiv idag, har läst i bim-trådar här på fl och det är ändå en del som blir gravida efter en lite längre tids kämpande. Då många av mina vänner har haft jättelätt att bli gravida känns det som att "hela världen" är så, och att allt annat som tar mer än 3 månader är fel. Men så är det ju faktiskt inte. Att tänka så ger mig lite andrum. Vi kämpar på alla här inne och hoppas på plus för oss alla!!

Anonym (J) - känner igen mig jättemkt i det du skriver att du inte vill berätta för folk om vad du går igenom. Är själv en person som gärna vill vara "perfekt" och ställer höga krav på mig själv. Har arbetat mkt med detta för att må bättre, kände att jag höll på att drunkna under alla krav. Och har därmed också berättat om vad jag går igenom för väl utvalda människor. Träffade ett par som jag aldrig träffat förr på en fest för ett tag sedan, och de berättade helt öppet att de höll på med IVF. Det var så självklart för dem, och så befriande. Så behöver man såklart inte göra om man inte vill, men det hjälpte mig på något vis att se att det inte är något skamfyllt det vi är i. Har fått jättefint stöd av mina vänner som peppar mig och ger energi. Men jag har som sagt valt de människor som jag vet inte "gottar sig" i min olycka utan som vill mig väl och som peppar mig. Jag förstår dig dock till 100%, har själv varit i samma vånda innan.

Pepp till er alla!!

• FideIi
    Thotis90 skrev 2013-03-18 14:00:11 följande:
    Dagens besök gick bra Läkaren började med att ta en titt på sambons hälsodeklaration och medan hon skummade igenom den sade hon att hans spermaprov såg bra ut. Han har varit orolig över provsvaret av den anledningen att han räknas som överviktig (BMI 27.7), men det såg som sagt bra ut. Hon gick sedan igenom min hälsodeklaration och jag fick svara på några frågor. Jag fick bl.a. berätta om min menstruation (hur gammal jag var när jag fick min första, om jag har smärtsamma menstruationer, hur många dagar jag blöder osv.), om min ägglossning (om jag känner av den, om jag använder ägglossningstester och om de ger positiva utslag), om min förra graviditet, om min abort m.m.

När vi var klara med frågorna var det dags för VUL. Hon hade svårigheter med att hitta höger äggstock (jag förvarnade henne om att andra gynekologer/läkare har haft svårigheter med att hitta den), men annars såg det bra ut. Hon kunde inte hitta några avvikelser.

Efter att jag klätt på mig igen gick vi igenom mina blodprover, som såg bra ut. Läkaren sade att eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning, inte har haft några allvarliga infektioner (t.ex. klamydia) och att jag har varit gravid förut är chansen stor att jag kommer att bli gravid igen. Det är bara en fråga om tid och om vi behöver hjälp eller inte. Det var t.o.m. så att hon garanterade att jag kommer att bli gravid (det tycker inte jag är okej oavsett om det hittas några fel på paret eller inte).

Nästa steg är spolning av äggledarna. Vi kunde inte få svar på när det blir. Vi skulle räkna med att det dröjer en till två månader. Jag struntar i om jag måste vänta några veckor med tanke på att vi har försökt så pass länge... Jag är bara glad över att spolningen blir av!
    Hej Thotis! Blir lite nyfiken när du skriver om din mans BMI, kan män ha sämre spermiekvalitet om de har övervikt? Ska isf hem och sätta maken på diet :-P Så skönt att allt ser bra ut för er iaf!! Håller tummarna!
    Själv har mensen kommit ännu en gång, och försök 10 gick också åt helvete. Känns som en evighetskarusell som jag aldrig kommer att ta mig ur. Men vi kämpar på! Denna gången testar jag bisolvon, fastän jag lovat mig själv att inte lura mig med en massa skumma metoder. Men vad gör man inte när tiden går??
  • FideIi
    Thotis90 skrev 2013-03-21 13:49:51 följande:
    Vi har läst att övervikt hos män kan ge sämre spermier. Nu vet jag inte hur stor sanning det ligger i det, men vi tror absolut att det är en bidragande faktor. Om vikten inte hade någon betydelse så hade han inte behövs fylla i sin vikt i hälsodeklarationen, kan jag tycka 

Så sant. Skönt iaf att din man hade bra kvalitet! Ska hem och ta en liten försiktig diskussion med mannen om att kanske börja träna hehe.
  • FideIi
    Thotis90 skrev 2013-03-21 15:45:17 följande:
    Om han är tveksam kan du erbjuda dig att träna med honom, om du vill det förstås. Jag har sagt till sambon att jag gärna följer med honom ut på promenader (mina knän klarar inte av löpning. Jag lider av PFSS) eller att han kan följa med mig till Friskis&Svettis. Han gillar inte tanken av jympa, men vi skulle kunna gå på boxning, skivstång eller cirkelfys. Det skulle nog kunna vara någonting för karln min  

Vi är riktiga gottegrisar och nu när han vill gå ner i vikt (det vill jag också, men det får jag inte för kuratorn på kvinnokliniken. Jag har ett BMI på 21) har även jag slutat med onyttigheter, just för att han inte skall få ett återfall så att säga.  

Jag hittade precis de här:
    www.dn.se/nyheter/sverige/feta-man-har-samre-...
    www.bantasnabbt.se/nyheter/overvikt-hammar-sp...  
    se.babycenter.com/a4188/kost-f%C3%B6r-blivand...  

Tack för artiklarna! Vid närmare eftertanke så känns det ganska logiskt att även männens livshållning påverkar deras spermiekvalitet. Men det är så mycket fokus på oss kvinnor, och hur vi ska leva, tycker jag . Sambon är redan motiverad att gå ner i vikt, och har funderingar på att börja på en kompis boxningsklubb. Han är även lite intresserad av att börja springa, så vi får se om det blir något av det... hoppas!
  • FideIi
    Anonym (samma.) skrev 2013-03-22 09:16:56 följande:
    Tack. Just nu känns det som om jag bara vill lägga mig ner och sova bort resten av månaden. FIck verkligen upp hoppet denna månaden. 

Totalt nerdeppad. Inte ens glad att vi äntligen har hittat en perfekt lägenhet som vi fått och flyttar till om 3 veckor.. 4 med 2 terasser och öppen spis med utsikt över en flod. Borde vara genomlycklig.  Men jag bryr mig inte. Varför ska vi ha fler rum, det blir ju inga barn ändå. 
    Åh jag känner med dig! Vissa perioder känns allt bara mörkt, man kan inte vara riktigt glad för någonting. Men vi som kämpar får försöka tänka att för vissa tar det bara längre tid, precis som någon skrev ovan (tror det var i denna tråden) om tärningen. Vi har ju bara en viss chans varje månad och ibland får man bara 1or, medan andra bara får 6or hela tiden. Jag har faktiskt ett par vänner som nu har berättat att det tog runt eller över ett år för dem att bli gravida, och det ger ändå lite lättnad. Det behöver inte vara något fel bara för att det tar tid, vissa tar det bara tid för. Jag tror och hoppas att ni snart kan få fylla ut er lägenhet ordentligt!
    {#emotions_dlg.flower}
  • FideIi
    Anonym (samma.) skrev 2013-03-27 12:14:01 följande:
    Det är kanske så. Men jag tänker testa varje dag. Tar varje dag från mensens slut sen 4 dagar innan ägglossning så blir det morgon och kväll fram tills ägglossning är över. 

Tänker som så att lite spermier är bättre än inga? 

Det finns nya studier som visar att sex en gång om dagen ökar chansen att bli gravid! Det sorterar bort de gamla dåliga spermierna och majoriteten av männen fick bättre spermiekvalitet av att ha sex varje dag. Dock visade studierna att några få fick sämre kvalitet av att ha sex varje dag, varför visste man inte. Sen finns det ju även studier som säger att man ska ha sex varannan - var tredje dag.
Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?