Inlägg från: Anonym (vendel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vendel)

7 månaden med försök.. Fler?

Ursäkta en oförstående, men är det så att många planerar in sina samlag för att bli gravida??? Är det för att ni och partnern är trötta på varandra, eller för att ni anser att ni vetenskapligt kan öka chanserna att bli gravida???

Jag kan inte låta bli att tänka att väldigt många TÄNKER för mycket på hur man ska bli gravid... och på att man inte lyckats bli gravid. Det är en ond cirkel som jag tror leder till stress, som i sin tur leder till sämre resultat än om man kopplade bort problemet. Stress är en bidragande orsak till svårigheter att bli gravid. Många anstränger sig kanske för mycket och litar mer på vetenskapliga metoder än på sin egen kropps signaler?

Men, det kanske är oerhört svårt att koppla bort problematiken när längtan efter ett barn är så stor!

• Anonym (vendel)
    Anonym (samma.) skrev 2013-02-17 12:07:14 följande:
    Det är inte sant. Stress är inte en anledning till att det inte blir barn. Har man ägglossning så kan inte stress göra så att ägget inte befruktas eller fäster. Så kom inte in i en tråd med folk som kämpar för att bli med barn och far med osanningar.

Och tror ingen av oss började vårt barna alstrande med att kolla när man exakt hade ägglossning och ligga därefter. Men när man har haft sex som vanligt i snart ett år och det inte tar sig så börjar man nog schemalägga det lite mer. Leta efter de optimala tillfällena att ha sex på. 
    Jag har i alla fall hört att stress kan vara en bidragande orsak. Det kanske finns någon studie om den saken? I vilket fall som helst, att pricka ägglossningen låter som ett svårt uppdrag. Jag hade nog stressat ihjäl mig om jag behövt hålla kollen på det! 

Jag är verkligen ingen expert på området, men att inte träffa rätt och lyckas bli gravid under ett år... det låter som KORT tid. Om man börjar jaga upp sig efter redan 6 månader på grund av utebliven graviditet... då tror jag man behöver tagga ner.
  • Anonym (vendel)
    Anonym (samma.) skrev 2013-02-17 12:59:29 följande:
    Extrem stress kan göra så att ägglossningen uteblir. Men har man ägglossning så kan man inte tänka sig till en icke graviditet. 

Och tråden startades i november och heter vi som försökt i 7 månader. Vi är många här som har försökt länge. Vissa av oss har inte åldern på vår sida och känner att vi behöver likasinnande att tala med. Nä,, ett år kanske inte du ser som en lång tid men för oss är det de. Och det är skönt att kunna diskutera med likasinnade. Känns inte så roligt att gå in i en tråd där alla blir gravida på första försöket. Vi här har alla kämpat ett tag. Och att pricka in ägglossning är inte så svårt, efter att ha försökt i ett år så lär man känna sin kropp. Och att då försöka ha sex när det är som mest optimalt är inte så svårt. 

I början kan jag säga att jag och min man inte brydde oss om ägglossningen, vi låg när vi ville. Nu, vi ligger när vi vill men runt ägglossningen så ser vi till att få till det även om vi kanske inte är sugna.
    Jag förstår bättre nu, tack för ditt svar på mitt undrande inlägg. 
Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?