Anonym (tvålen) skrev 2012-12-19 21:12:05 följande:
Jag har övervägt att tala om det för några få men tänker varje månad, vi testar en månad till, och en till och en till. Hemskt att man ska behöva känna lite skam. För det är ju inget att skämmas för. När jag tänker efter vet jag inte varför jag inte säger det rakt ut men det måste vara skammen och framför allt kanske det intima i det. Förresten, jag har ju läst att det tar i snitt 7 mån att bli gravid. Någon som vet vilken åldrar man räknar med i det. Alla? Yngre med fungerande cykel etc. Utredning startas ju inte förrän minst 1 år passerat. Vad är egentligen "normalt". Någon skrev ovan att de försökt 1 resp 2 år (tror jag det var??- kan inte bläddra nu då jag skriver) för att få till sina fina. Vet inte om det var med eller utan "hjälp" Vad är egentligen rimligt innan man söker hjälp. Man vill ju inte missa chansen få till det på egen väg men samtidigt hinna få IVF innan tiden helt springer iväg. Någon mer som funderat i dessa banor?
Nu har jag läst så många inlägg och vill kommentera så många, men jag har inte allt i huvudet... Jag börjar med att säga att jag går samma lina med er idag, bitter*****, ursäkta men man blir så less. Slutar ju aldrig blöda efter mitt MA :( Jag tror jag läst någonstans att man är som mest fertil mellan 15-23, generellt. Det är ju galet, många har säkert inte planer på att skaffa barn så tidigt. Jo jag var ung när vi fick våra två barn. Vi träffades när jag var 20, han 23, vi hade oskyddat samlag först i 1 år. Sedan började vi prata om barn och vi sa att blir vi gravida så är det välkommet. Jag har alltid haft oregelbunden mens (35-70 dgr) så jag har väl inte haft lika många chanser på mig iofs. Men jag började gå på zonterapi (min moster är zonterapeut), för att få regelbundare mens. Hon sa till mig bestämt att "skyddar du dig inte nu som blir du snart gravid". Man blir tydligen mer fertil om man klämmer på vissa punkte under fötterna. Min mens blev mer regelbunden (åt även shindeles mineraler,superbra). Vips blev jag gravid, efter ca 10 behandlingar. kan varmt rekomendera zonterapi. Jag var 23 när sonen föddes. Nu tycker ni kanske att det är väldigt ungt. Men vi var där i livet "redan" då. När vi planerade syskon så var mensen återigen oregelbunden, tog några behandlingar zonterapi, mensen blev mer regelbunden och efter ett års försök så blev systern tillverkad. Var 26 när hon föddes. Jag har inte haft stress åldersmässigt, men när man väl bestämt dig för barn, hur ung man än är, så är det fruktansvärt tärande när inget händer. Jag kände mig fruktansvärt misslyckad och okvinnlig. jag tyckte min kropp svek mig när jag fick mensen fast att vi gjorde allt det man läste om skulle gynna bebistillverkningen. Jag tror starkt på alternativmedicin, men det kan ju för många verka "flummigt". Men "tvålen". Jag tycker absolut att du kan, vad säger man, "ställa dig i kö" för IVF, det tar väl ett år eller två innan man börjar behandlingen. Sen vad ni gör/vad som händer under den tiden vet man ju inte... Ni kan ju bli gravida under tiden och om inte så står ni ju på tur för IVF.