• Ebba

7 månaden med försök.. Fler?

Hej!
    Får man haka på här?

Har precis fått mensen efter 6e försöket och det börjar kännas tungt. Vi trodde, precis som många andra, att det skulle gå på första, andra eller iaf tredje försöket eller nåt, men nu kom alltså tant röd för 6e gången, utan det minsta tecken på nån graviditet. Jag är livrädd att något ska vara fel, även fast jag vet att det kan ta upp emot två år utan att något är fel.

Vi har varit hos en privat klinik och tagit blodprover och lämnat spermaprov, ska tillbaka nästa vecka och få provsvaren. Är så nervös att jag skulle kunna kräkas. Men det kommer iaf bli skönt att få veta om nåt är fel eller inte och om det är det, kan vi ju få hjälp snabbt.

Skulle vara skönt att ventilera med fler i samma situation och gärna höra solskenshistorier från dem som lyckats!

• Ebba
    Anonym (Väntar) skrev 2012-11-20 12:42:24 följande:
    Välkommen Ebba :) Alla är välkomna!
    Är det första barnet ni försöker på? Skönt att få lämna lite prover och höra hur det ser ut. Till privatklinik får man väl vända sig hur fort man vill? för till landstinget måste man försökt minst ett år innan..

Finns det någon som förresten vet hur det ligger till när man har svårt att få andra barnet, får man då hjälp efter ett år eller får man ingen hjälp alls? Jag har bestämt mig för att om det ej blivit något före jul/nyår så ska jag ringa och höra om man får komma och kolla upp.. Gjorde ett vul i somras där allt så bra ut, men kan ju vara annat som spökar..

Känner mig lite deppig idag.. äl+8 idag..5-6 dagar kvar till mens och det känns precis som att jag redan gett upp hoppet.. varför skulle det ha tagit sig denna gång liksom.. Usch är så less på den här v'äntan och mina egna känslor. Inte roligt när man knappt kan glädjas åt andras graviditeter.. Självklart är det roligt när kompisarna ska få barn, men det gör mig samtidigt bara mer ledsen för att jag själv ej är gravid..

Nån som är mer positiv än mig idag? =)
    Hej!

Tack! Det är första barnet ja och jag är lite extra nojig med tanke på att jag fyllt 33, man börjar bli lite till åren, iaf i det här sammanhanget.

Vi gick till en privatklinik i Sthlm och betalade 4000 kr för våra tester, men det tycker jag det är värt. Nu hoppas vi ju såklart på att det inte ska vara något fel, men bara den försäkran kommer hjälpa mig lite, att veta att det inte är något fel.

Tappa inte hoppet ännu, det finns ju många som inte känner något förrän flera veckor efter BIM! Jag har en kompis som plussade för snart 2 veckor sen och nu har hennes bröst börjat ömma lite, annars känner hon ingenting. Jag förstår precis vad du menar med att det är svårt att känna glädje med vänner som blir gravida. Det är klart att jag är glad för deras skull, men på något märkligt sätt gör det min situation ännu tyngre.
  • Ebba
    Anonym (Försöker också) skrev 2012-11-20 19:22:31 följande:
    Här kom mensen idag också, för 8e gången.

Ännu ett gynbesök, 3e, är bokat så nu ska vi titta med VUL vid ägglossningen. 
    Fy tusan så trist! Lycka till hos gyn!
  • Ebba
    Anonym (Väntar) skrev 2012-11-21 17:24:55 följande:
    Hur går det för alla? Själv så har jag endel symptom.. 4 dagar kvar till bim.. Men, kan lika gärna vara mensen som gör sig påmind..
    Spännande, vad har du för symptom?

Jag har fortfarande mens så jag försöker ladda inför nästa ÄL som troligtvis blir i början av nästnästa vecka. Nästa helg blir det mycket mys! :)
  • Ebba

Hej allihop!

Ursäkta att jag varit lite frånvarande men det har varit några hektiska dagar! Hur går det för er, nån som närmar sig ÄL eller BIM?

Själv är jag på väldigt gott humör idag, vi var tillbaka till läkaren igår som tagit alla prover och allt såg jättebra ut! Vi har ju "bara" försökt i 6 månader, men jag var ändå väldigt orolig att något skulle vara fel och tänkte att jag hellre skulle veta det på en gång i så fall.

Läkaren vi träffade var helt underbar, hon tog sig verkligen tid att svara på alla våra mer eller mindre dumma frågor. :) Det bästa jag fick med mig därifrån var känslan av att det verkligen inte är något konstigt att det tar ett tag och det är en enorm lättnad!

Så alla ni som försöker, kämpa vidare, snart är det vår tur!!

• Ebba

Ja, det känns jätteskönt att veta att det kommer få en dag! Jag hoppas ju såklart på att det blir denna gången. :)

Vad roligt att du snart har ÄL, det har jag också, troligtvis om 6 dagar, hur lång lutealfas har du? Min är på 15 eller 16 dagar så jag har väl BIM runt den 20 eller så.

• Ebba
    Anonym (tvålen) skrev 2012-11-28 22:05:13 följande:
    Hoppas för oss alla !! Ligger rätt väl i fas med er tjejer som har äl snart. Spännande men jag vill samtidigt inte göra för stor grej av det. Blir ju sååå besviken varje gång. Hm. Förresten Ebba, var var du för koll och vad testar de då? Börjar känna att vi kanske med borde komma iväg. I alla fall när det gått ett år, vilket jag ju hoppas vi slipper. Läste någonstans (vet ej var) att det i snitt tar 7 månader att bli gravid. Undrar vilka det gäller och vad som menas med det och om siffran stämmer. Någon av oss borde väl vara "genomsnittlig" så någon av oss borde väl lyckas nu då!
    Mycket spännande! Kul att kunna följas åt! Då jag gärna vill vara anonym så vill jag helst inte berätta vart vi gick, men det var en privat klinik som jag googlade fram och de tog 4000 kr för utredningen. Då kollades min sköldkörtel, äggreserv, jag genomgick ett VUL och det togs spermaprov på min sambo. Det gjordes säkert fler test, men detta är vad jag kommer ihåg iaf.

Gynekologen berättade för oss att det som oftast gör att det tar tid att bli gravid är att "fel spermie" träffar ägget, dvs en spermie vars dna inte passar med ägget och därför inte hade blivit ett livsdugligt barn. Hon sa att det är ca 20% chans att bli gravid varje cykel, om man prickar precis rätt, så det är inget konstigt alls att det tar tid. Det ska heller inte var ovanligt att det tar upp emot 24 månader, utan att något är fel. Så det bästa man kan göra i vår situation är att ha lite is i magen, vilket ju såklart inte är så lätt. Men jag känner mig mer övertygad än nånsin nu att det verkligen är vår tur snart!
  • Ebba
    Anonym (samma.) skrev 2012-11-28 22:16:41 följande:
    Jag hade 17 innan, men sen jag började med rosenrot och bidrottningsgele så har den legat på 15. Har bim den 20, så samma som dig då. Spännande. 

Ja - spännande! Vi får följas åt och se hur det går! Har ni sex varje dag redan? Vi kör varannan nu tror jag (kör oftast när vi känner för det, men det blir iaf varannan dag), men sen när jag börjar upptäcka mitt ÄL-sekret kommer vi köra på varje dag fram till Äl och någon dag efter. NU ÄR DET VÅR TUR!!! :)
  • Ebba
    Anonym (samma.) skrev 2012-11-29 14:13:18 följande:
    ja, vi kör varje dag nu. Har vi gjort sen mensen slutade.  Jag fick äl sekret redan på dag 7 i min cykel. Så vet inte om ägglossningen kommer tidigare denna månaden. Tänker iallafall inte missa den. Förra månaden körde vi varannan dag men denna gången ska jag testa varje dag.  Tar det inte sig denna månaden så går vi nog tillbaka till varannan eller när vi har lust sex. Blir lite tråkigt att ha sex när man egentligen inte känner för det. Igår var jag så trött. Sa till mannen att det fick bli en snabbis, inget gullegull. Bara rakt av. :) Inte så romantiskt. 

Nej, det är klart, man vill ju verkligen inte missa! Vi har kört varannan nu sen mensen slutade i söndags, men i helgen och framåt blir det nog varje dag. Kommer troligtvis ha ÄL på tisdag eller där i krokarna så det får bli lördag, söndag, måndag, tisdag och onsdag. Då borde vi ju träffa tycker man? Jag kör dessutom med Clearblues digitala ÄL-test, jag tycker de är suveräna, man slipper tolka en massa streck, man får besked rakt av. Men sen ska man ju gärna ha sex dagarna innan så det är ju bra att ha koll på sekret och grejer också. När man väl får glad gubbe på testet så kan man ju ha missat en dag.

Jag känner ganska tydligt när jag har ÄL, så det är ju skönt, men det är ju samma sak där, det är ju bra att ha sex innan det.

Jag är också rädd att det ska bli för mycket planerat sex, men än så lönge tycker jag att det funkar bra, vi försöker göra det så kul det går! Det sägs ju att ju mer upphetsad mannen är, desto fler spermier kommer ut i utlösningen, så det är ju bra om han får komma ordentligt.
  • Ebba
    Anonym (Väntar) skrev 2012-11-29 17:06:47 följande:
    Så kul att vi börjar vara ett gäng! Verkar vara rätt tajmade också, jag har också bim kring den 20e. Får se mer exakt när äl kommer, brukar för mig vara ca dag 12. Som ni säger så är ju snittet 7 månader, så nån utav oss borde ju lyckas nu tycker man!!
    Ja, jättekul! Nu är det vår tur, rakt på genomsnittet! :) Jag brukar ha ÄL runt dag 15, men det kan variera lite.
Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?