I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.
Fast det är inte en tillräckligt god anledning. Det ska till fysiska skador eller risker. Som det är nu kan du föda barnet och sedan lämna det till en fosterfamilj som sedan får full vårdnad.
Jag är varken för eller emot abort och jag tycker att du ska göra de som känns rätt för dig. Jag tror garanterat att du får igenom en abort om du väljer de alternativet. Min kompis gjorde 2 aborter i v20 pga personliga skäl, alltså att hon inte hade möjlighet att ta hand om barnet. De var helt friskt och möjligheten att behålla de fanns. De är bara säga hur de är, relation, ekonomi ja och så klart hur du känner de. Så du behöver nog inte känna panik över de iaf. Jag vill inte att du tar de som att ja råder dig till abort för de är ditt val.
Jag var själv 19 när ja fick barn, jag har inget jobb eller utbildning men de går de också jag lever dock med min man som har fast jobb men de hade gått på ett eller annat sätt ändå. Eftersom jag själv vill ha en partner när jag har barn så hade jag gjort abort (min kompis är väldigt glad över sitt val) men som sagt du klarar av att behålla de!!
Jag skickar massor av styrkekramar åt dig! Du är mycket mogen som kan tänka dig att göra en sen abort. Jag tror i ditt fall att du gör rätt, i mina ögon ska ett barn vara önskat inte påtvingat. Du har hela livet på dig att skaffa ett planerat barn. Min vän gjorde en sen abort och hon är mycket glad så här i efterhand. Hon fick göra saker i livet som hon aldrig kunnat göra annars.
Jag tycker du ska tänka igenom det väldigt noga du är i v 18 om du gör abort så föder du barnet och barnet lever den dör någon gång när den har blivit född. Det finns barn som har levat upp till 1 tim efter aborten barnet läggs i en vask där den får ligga och dö medans den spratlar och gör ljud i från sig när den försöker andas detta har sjukvårdspersonal vittnat om det är ingen docka du har i magen utan ett liv. Jag är inte i mot abort när det är mindre när barnet är så gammalt tycker jag man ska tänka till jag har själv 4 barn och jag skulle alldig låta min man få mig till att göra en abort så sent han skulle inte göra det heller då vi båda anser att man inte gör en abort så sent om man inte har riktig starka själ
gör det inte! du kommer att ångra ihjäl dig. om två år sitter du med en underbar skapelse som pratar och älskar dig mest i världen som går på dagis så att du kan jobba och tjäna pengar och faktiskt få lite egentid oxå. dom är så underbara ju större dom blir. du kommer att älska ÄLSKA detta barn mer än du trodde du kunde älska någon. kramar
Uppdaterad 2011-05-18 17:38. Publicerad 2011-05-18 09:2
Aborterade foster som andas, rör sig och får självdö i sköljrummet blev för mycket för en sjuksköterska i södra Sverige.
Hon har nu fått Socialstyrelsen att se över om det går att skapa praxis för abortmetoder som innebär att fostret är dött när det kommer ut.
– Det låter ju jättebra. När jag skrev till Socialstyrelsen så var det just det jag eftersträvade, säger sköterskan, som vill vara anonym.
– Det händer inte så ofta att foster rör sig, men när det väl sker är det fruktansvärt. Vi får inte göra någonting alls, det är det som är problemet. Vi brukar lägga dem på en filt eller ett täcke i sköljen där de får självdö. Vi går därifrån för vi står inte ut, säger sköterskan.
Obehaget har fått personal att sluta på hennes arbetsplats, och i början av maj skrev hon till Socialstyrelsen och bad om hjälp.
Injektioner dödar fostret
Nu har myndigheten beslutat att både dess vetenskapliga och etiska råd ska titta på problemet. Metoder för att se till att fostret inte rör sig efter aborten ska kartläggas, och deras eventuella lämplighet övervägas.
Att foster lever och rör sig är ovanligt. När det händer är det oftast vid sena aborter som utförs efter artonde graviditetsveckan