• Mariiaa

Metformin.

Hej!
    Jag har för cirka sex veckor senare börjat äta Metformin meda 500, för att få  igång mens och ägglossning. Min mens är väldigt oregelbunden men när jag väl fått mens så är det runt den 13, varannan eller var trejde månad, men nu har jag vart utan mens i dryga två månader, om jag blir utan i tre månader skulle jag börja med provera, igen. Ha ätit det tidigare också. Men nu åter till metforminet, jag är inte överviktigt, väger cirka 65 kg och är 168 lång. Mår så illa av tabletterna, fortfarande.. Varje kväll kring sju så kommer illamående, jag trodde att de skulle försvinna efter de första veckorna men de ha det inte gjort. Hur länge kan biverkningar stanna kvar? Ja blev rekomenderad först metformin med tanke på min ålder, för jag kan inte få hjälp tydligen med graviditet förens jag är tjugotre. Men kan man få ägglossning av metformin, och hinna bli gravid och att mensen uteblir? För jag ha så många konstiga symptom, jag mår illa nästan varje kväll. Jag blir yr av och till. Jag svettas eller fryster om kvällarna. Men som sagt, inget tecken på mens, och jag vet aldrig om jag ha ägglossning.

Lyckades någon av er därute bli gravid av metformin snabbt, eller hur länge åt ni metformin? Behöver lite pepp och positiva tankar.

• Svar på tråden Metformin.
  • Mariiaa

Nej jag ha inte gjort de, men jag är så van vid negativa test att hoppet känns långt borta, och jag blir så besviken varje gång när de är negativt. Ha du ätit metformin? :)

• Mariiaa

Ja, man får väl ingenting annat än att hoppas. Få ta mig i kragen och köpa ett gtest, även om de känns som om de är bortkastade pengar.

Ingen annan som kan berätta lite om metformin?

• Mariiaa

Jag fick metformin utskrivet för att de skulle ha en postitiv påverkan på ägglossning. Min läkare va väldigt positiv till att ge metformin. De skulle hålla sockerbalansen i normal nivå eftersom jag hade lite för mycket sockersug, ha ej diabetes då.

Jag började med en tablett om dagen i en veckas tid. Andra veckan tog jag två tabletter och tredje veckan tog jag tre tabletter så nu tar jag tre tabletter om dagen. Det är så konstigt de här med illamåendet för efter tredje veckan försvann illamående och nu är jag inne på sjätte veckan och de ha som sagt kommit tillbaka.. Och varje kväll kring samma tid då. Innan var de aldrig samma tider utan de kunde komma spontant och man fick sitta och spy på toa.

Jo jag bör ta ett g test. Men ja tro ja avvakta ett tag till. :)

• Mariiaa

Någon som fått typ "nervryckningar" i magen? Ibland kan ja få konstiga ryckningar, som man kan få typ i ögat ibland, men nyss så syndes de till och med på magen att de rördes nere på höger sida, någon som vet? Eller haft liknande?

Svar på tråden Metformin.