• MrsMK

Snälla, läs min historia!! Skriv gärna en kommentar och berätta din egen!

Hej!

Det finns säkert 100 trådar om det här redan, men jag är ny på Familjeliv och måste bara få lätta mitt hjärta. Det kommer att bli en lång historia...

Jag träffade min man för snart 10 år sedan. För ca 5 år sedan, då vi varit tillsammans i dryga 5 år, började jag känna att "min klocka tickade" och jag tog upp frågan om barn. Jag berättade även då att jag alltid haft en känsla att jag inte kunde få barn. Min man svarade att han visst ville ha barn "nån gång" men inte nu. Jag kunde ju inte grunda min känsla på något så den var ju helt obefogad. Jag valde att respektera hans beslut, det måste ju kännas rätt för båda.

Men min längtan efter barn blev allt starkare och efter ett år tog jag upp frågan igen men fick samma svar. Hans förklaring var att han för tillfället var nöjd med det liv vi hade bara vi två, att bara kunna tänka på oss, känna sig fri och vara spontana. Han kände dessutom att han var mitt uppe i karriären och ville satsa på den. Jag däremot kände att vi redan gjort allt som man skulle kunna tänka sig vela ha gjort innan man skaffar barn. Vi hade festat, rest jorden runt och slösat pengar på oss själva. Vi hade varit galnare och mer spontana än dom flesta är på en livstid. Nu kände jag att vi faktiskt hade fasta välbetalda jobb båda två, en stor lägenhet, bil och framförallt åldern inne, vi var då båda i kring 30. Dessutom tror jag inte att livet tar slut bara för att man skaffar barn.

Men det gick ytterligare ett år, och ett till, och min längtan efter barn började bli outhärdlig och rädslan av att inte kunna få barn större. Jag tog upp ämnet någon gång ibland men tjatade aldrig. Jag försökte göra allt jag kunde komma på för att liksom för mig själv rättfärdiga att jag inte hade barn. Jag levde ett riktigt jetset liv, festade reste och slösade hela lönen på dyra handväskor, skor och smycken. Jag intalade mig själv att det var ett aktivt val från min sida att inte skaffa barn och det var vad jag sa till alla i min närhet också, exakt alla utom min man!

Våren 2011 gifte vi oss. Det var ett stort, lyxigt och påkostat bröllop. Allt precis som jag ville ha det. Men det var inte min man som ville gifta sig, det var jag. Jag hade egentligen aldrig funderat över giftemål, men kom på att det var ju en perfekt anledning till att vi inte hade skaffat barn, vi ville gifta oss först! Det kom som en chock för min man och han ville först inte alls. Han tyckte att det var onödigt, dyrt och han ville inte stå i centrum. Men här tjatade jag, tjatade, tjatade och tjatade, jag till och med friade själv och till slut gick han med på det. Jag tror det kan ha varit för att han hade lite dåligt samvete för att han nekat mig barn så länge.

Efter bröllopet kom vi till slut överens om att det var dax att börja försöka att skaffa barn. Vid det här laget hade de flesta av hans vänner redan skaffat barn eller var på väg så han kände väl sig lite bortvald och utanför. Så vi började försöka och vi försökte och försökte men det gick inte. Jag blev helt besatt. Nu när jag äntligen efter alla år fick skaffa barn så gick det inte. Jag slutade helt att dricka alkohol, kaffe och feströka. Jag åt helt hysteriskt nyttigt, tränade lagom och åt folsyra. Vi använde ägglossningsstickor och jag goglade fram allt om hur man lättast skulle bli gravid. Men varje månad kom mensen och jag bröt ihop. Min man kunde för allt i världen inte förstå varför jag var så ledsen och besatt och bad mig att sluta tänka för mycket och oroa mig, det var säkert därför det inte gick. Jag visste ju att det låg nått i det.

När vi försökt i drygt ett år beslutade jag mig för att vi måste göra en barnlöshetsutredning. Men min rädsla över att inte kunna få barn i bakhuvudet ringde jag Sophiahemmet och vi fick komma på utredning på en gång. Det kändes så skönt att det äntligen hände nått. Under utredningen blev vi även erbjudna att göra tre inseminationsförsök. Jag blev helt överlycklig och trodde att nu skulle det väl ändå gå. Men mensen kom och jag bröt ihop igen. Vi han inte göra fler försök innan utredningen var klar och vi fick vår dom. Det var inget fel på mig men min man däremot hade allt för få spermier, kanpt en ½ miljon per utlösning vilket är ca 40 miljoner för lite. Nu kom verkligen alla känslor ikapp. Jag ville bara skrika åt min man VAD VAR DET JAG SA!! VI KAN INTE FÅ BARN!

Jag vet att det är många här som har gått igenom mycket värre situationer och väntat mycket längre. För oss har allt under omständigheterna ändå gått fort. Vi var på utredning i Maj, remiss skickades till Huddinge i Augusti, vi åberopade vårdgarantin och ska nu i November få komma på första besök i Örebro. Men mentalt känns det som om jag har försökt skaffa barn i flera år. Jag har tryckt undan känslorna så länge men när jag väl fick försöka och det inte gick kom alla känslorna i kapp. Jag har varit så ledsen, arg, frustrerad och förbannad. Jag har tyckt så synd om mig själv och gråtit floder. Varför, varför jag, varför vi?

Det känns så orättvist. När man är över 30, gift och har varit tillsammans i 10 år kommer givetvis frågan, varje dag, - När ska ni skaffa barn? - Varför skaffar inte ni barn? Tillslut vill man bara skrika, - HÅLL KÄFTEN JÄVLA IDIOT!! Det gör inte saken bättre att vi sen i somras har hamnat i värsta babybubblan där just nu 8 av våra närmsta vänner ska har barn. Det är allt allting handlar om just nu, allt alla pratar om. Det gör så ont, jag är så avundsjuk. Jag klarar inte av att umgås med någon av dem, inte ens mina närmsta tjejkompisar. Jag klarar helt enkelt inte av att vara glad för deras skull just nu. Jag har sedan vi fick vår ”dom” varit mer öppen och berättat för min familj och närmsta vänner att vi försökt skaffa barn i drygt ett år men inte kan och att vi nu står i kö för IVF. Jag vill inte berätta hela historien, jag skäms på nått sätt över att min man inte velat ha barn med mig innan. Men det känns inte som att någon riktigt tar en på alvar eller förstår. När någon säger, -Det kommer att bli bra, känns det bara som ett hån. Min man har inte alls tagit det här lika hårt och har svårt att förstå varför jag inte kan rycka upp mig och är less på att vi alltid måste prata och älta vårt problem. Vårt förhållande har aldrig varit så här dåligt och vi bråkar jämt. Trots att det nu faktiskt inte verkar vara långt borta för oss kan jag inte känna mig glad. Jag har blivit bitter! Jag är så arg för att jag inte fått barn tidigare, för all alla andra han före och att jag måste genomgå IVF. Jag kan inte släppa det och gå vidare! Jag har grävt ner mig och kommer inte upp. Hjälp?!

Tack för att du tog dig tid att läsa. Lämna gärna en kommentar. Kram/M

• Svar på tråden Snälla, läs min historia!! Skriv gärna en kommentar och berätta din egen!
  • MrsMK

Sussieluss, Tack, det värmde!! =)

• MrsMK
    Kelsson1 skrev 2012-11-10 12:42:13 följande:
    Jag hade också alltid samma känsla att jag inte kommer att få barn, vet inte varifrån känslan kom men den fanns där sedan tonåren. När vi sedan började försöka få barn var vi kring 30 (eller lite under) och så gick det självklart inte. Efter utredning visade sig även för oss att det var manlig faktor men på grund av min övervikt kunde vi inte få hjälp av landstinget och vi hade inte råd med privata försök. Det tog oss 8år och två fulla IVF och 2st frysåterföringar innan vi lyckades få en liten!
    Någonstans här i härvan hamnade vi också i situationen att allt kretsade kring barnverkstad. Det här mådde ingen av oss bra av. Så under tiden jag försökte gå ner i vikt lade vi alla medvetna försök med ÄL stickor på hyllan och levde vårt liv. Vi reste och tog hand om varandra o förhållandet. När vi sedan fick hjälp med IVF så kunde vi satsa på det och ha hjälp av varandra under behandlingen. Kan berätta (vill inte skrämmas) att jag mådde inte bra av alla hormoner som jag skulle ta och hade vi inte haft stabilt förhållande att luta oss tillbaka mot hade det varit mycket svårare att ta sig igenom allt.
    Så om du kan försök att lämna bitterheten för ni behöver varandra för att orka igenom behandlingarna och orka er igenom småbarnstiden när ni väl fått er lilla älskling.
    Stor Kram och håller tummarna hårt att ni lyckas på första försöket! 
    Grattis!! Till att du lyckades gå ner i vikt och till babyn!! 8 år är en lång tid och med alla känslorna inombords som bara växer är det ju lätt hänt att det till slut blir det enda man fokuserar på. Men du har helt rätt och det är vad min man också säger, - Låt oss försöka ha ett drägligt liv under tiden vi väntar, det mår vi alla bäst av. Men det är lättare sagt än gjort :(

Men jag förstått att jag måste bara försöka för att det är är bara början. Sen kommer behandlingar, ev graviditet och ev småbarnsliv.. det är nog ingen dans på rosor bara. Tack för din pepp!!

Kram/ M 
  • MrsMK
    Gaaaa skrev 2012-11-10 13:59:06 följande:

Jag har en väninna i samma situation.

Där valde de ut hans bästa spermier för att befrukta äggen och hon väntar nu barn nr 2 från samma IVF.

Det kommer att gå bra detta, slappna av och ta hand om varandra. Vår historia är lite samma, när vi väl kom till IVF så hette det att vi är så unga hela tiden, nu efter 6 misslyckade ivf och 37 års ålder och inga barn så är det piss!! Jag har endometrios, hypotyrios, gluten har det visat sig, men läkarna vet ändå inte varför vi inte får barn.. Blir nog Äggdonation efter jul för oss.

Men vårt förhållande är super starkt efter allt vi har gått igenom, jag har varit halvt hysterisk till och från och min man tröstar oss säger att vi är en familj fast på två personer och han behöver bara mig. Oj oj jag blir lite rörd över att tänka på det igen.

Lycka till!!

Jag blir också rörd av din berättelse.. Det du berättar måste vara så fruktansvärt tufft att gå igenom. Efter vår utredning på Sophiahemmet fick träffa läkaren Eugen Wang. När han berättade för oss hur allt låg till fick jag panik, då skrattade han och sa, - Men du är så ung, du kan gott vänta!! (för övrigt fel man på helt fel plats, osympatisk och arrogant!!) Förstå, hur kan man säga nått sådant, jag är 31, men alla som kommer dit har redan väntat länge nog. 

Jag får ändå ett leende på läpparna när du skriver att ert förhållande är superstark. Då kan man på nått sätt ändå känna att "inget ont som inte har någonting gott med sig". Just nu är det precis den biten vi måste jobba på. Att det i en sådan här situation ska vara vi mot världen, inte vi mot varandra.

Jag önskar dig all lycka, och vem vet kanske vi blir gravida nästan samtidigt :)

Kram/M 
  • MrsMK

Har sett att andra gör det.. så jag *puffar* lite grann... 

• MrsMK

LittleE, tack för att du tog dig tid att läsa!!.. och GRATTIS givetvis!!!

Någonstans måste jag ju först och främst inse att han är man och jag är kvinna, och hur mycket han än vill så är det fysiskt omöjligt för honom att ta min plats. Han kan inte genomgå IVF, graviditet eller amma, och han kommer nog aldrig att kunna känna så starkt som jag för än vi väl har ett barn i famnen. Men jag känner på något sätt att han är skyldig mig något för att det är jag som måste göra allt och han (kan) bara stå och se på. Därför blir jag så irriterad när han inte tar det här lika hårt. Det känns liksom att engagera sig är det minsta han kan göra! 

Det är glädjande att höra att ni har det bra tillsammans och jag hoppas att vi också kommer dit till slut. Men jag har så mycket ilska inom mig som jag inte vet hur jag ska bli av med. Jag är så arg för att vi inte fått barn tidigare, arg för att vi (eller jag blir det ju) måste gå igenom IVF  och allt jobbigt det innebär och arg och avundsjuk på alla mina vänner som är gravida eller just har fått barn..

Lycka till med allt!!

kram// M 

• MrsMK
    che71 skrev 2012-11-23 11:05:25 följande:
    Hej!
    Hur har det gått MrsMK?
    När ska ni göra första IVF?

Jag har längtat efter barn i 8 år, men min förra sambo ville inte ha barn. Jag "gömde" min barnlängtan o tog bara upp det några gånger under alla år tillsammans, ifall att han kanske hade ändrat sig, men han gjorde aldrig det.
    Så jag tänkte att jag åtminstone hade lyckan att dela mitt liv med en man att älska o att man ska vara tacksam....
    men innerst inne hoppades jag förstås att han skulle vilja ha barn med mig en dag.

Så blev det inte. en dag efter 10 år tillsammans, när jag nästan var 38 år, lämnade han mig för en annan (en tjej med ett barn o de är ihop än idag, så han har ett liv med barn varannan vecka, han som aldrig ville ha barnObestämd).

Det var så fruktansvärt o jag trodde att mitt liv var slut, allt handlade om att bara överleva.

Men jag träffade kärleken igen o vi har nu försökt få barn i nästan 2½ år, men det har blivit 4 missfall.
    Läkarna tror att det bara har med min ålder att göra. Jag är 41 nu.
    Men vi ger inte upp än, en dag ska det gå bra, det kan bara inte vara för sent!
    Oj vad rörande att läsa din historia..Jag förstår att det måste ha känts fruktansvärt och precis som du skriver, som att hela livet rasar samman. Det måste finnas så mycket ångest och frustration. Otroligt starkt av dig att hitta kraften att gå vidare. Jag jobbar varje dag med att försöka acceptera att, det som har varit har varit och det finns ingenting jag kan göra åt det. Det är ingen ide att ha ångest utan i stället fokusera på nuet och framtiden som jag faktiskt kan påverka.. men det är ju mitt problem ;)

Härligt att du hittat kärleken igen :) 4 missfall.. herre gud!! Kan bara föreställa mig hur tungt det måste kännas och vad rädd du måste vara för att det ska hända igen. Men på något sätt låter du ändå så positiv när du skriver :) Du har helt rätt, du ska aldrig ge upp, för du kommer att lyckas en vacker dag och trots att det kan kännas orättvist att vissa får gå gå igenom så mycket för att få ett barn så kommer det garanterat att vara värt det!!

Vi har fått tid den 12/12 för vårt först besök på IVF-kliniken!! Men jag har blandade kännslor, liksom skräckblandad förtjusning. Jag är givetvis överlycklig för att vi äntligen, efter all väntan ska få sätta i gång. Men det är också det som skrämmer mig och som gör att jag känner mig så arg. Jag har svårt att acceptera att det här har hänt oss och det känns så orättvist att jag måste gå igenom allt det här (med hormoner och ingrepp) för att få ett barn :(

Jag önskar er all lycka i världen!!

Kram/ M
  • MrsMK
    enäggs81 skrev 2012-11-24 16:29:12 följande:
    Det är helt normalt att du känner det orättvist och är frustrerad! Men tror ni kommer lyckas genom IVF då du själv är frisk! Min man har också få spermier och vi lyckades på första IVF försöket! Ni har goda förutsättningar! Och då kommer du glömma behandlingen du fick genomlida :) lycka till!
    Tack!! Det börjar närma sig nu.. första IVF besöket 12/12 och jag börjar bli riktigt nervös!! Jag har sjukhusskräck och är livrädd för sprutorna och ingreppen Rynkar på näsan Men när man hör hur andra har lyckas och när man tänker på vad det förhoppningsvis leder till får man extra styrka att bita ihop!

Kram/M 
Svar på tråden Snälla, läs min historia!! Skriv gärna en kommentar och berätta din egen!