Hej Jag har en bonusdotter som var tio år när vår gemensamma föddes.. Vi har alltid funkat väldigt bra och det är oftast smärtfritt - men naturligtvis är det inte helt lätt alltid, men det beror inte på barnet utan att mamman inte alltid är så lätt att ha att göra med :) jag trodde på allvar att jag inte skulle kunna älska ett eget barn mer än jag älskar min bonus (hon var bara året då jag lärde känna henne).. Trodde inte det skulle bli ngn skillnad :) Men det blev det - jag älskar inte henne mindre än innan, men kärleken till mitt biologiska barn är starkare, om du förstår vad jag menar. Jag älskar dock bonus otroligt mycket, och där har även kommit ännu en "nivå" när jag ser hur högt "mina" barn älskar varandra. Tänker efter extra på hur jag bemöter barnen så att jon inte känner sig utanför eller mindre äldkad. Vi har tyvärr bara bonus vh, då hon och hennes mamma flyttade långt när hon var liten, men hon är här så ofta det går. När jag var föräldraledig så var hon här alla lov (inte hela sommarlovet, men större delen av det), alla studiedagar samt en hel del extra helger. Detta var ngt jag pratade om med mamman redan innan, hag ville att syskonen skulle få en chans till att få en "riktig" syskonrelation, vilket kan vara svårt vid vh. Mamman var helt med på vad jag menade, och ställde upp till 100% under året. Även om det innebar att hon under en period träffade dottern mindre än vanligt. För att göra dottern delaktig samt underlätta för henne under veckorna (hon tyckte det var jobbigt att lämna lillebror) så skickade jag bilder under veckan, samt berättade lite om vad som hänt. Hände större utvecklingar såsom ställa sig upp första gången o liknande, så filmade jag och skickade filmen till henne. Detta kräver såklart att syskonen är intresserade, annars kan det nog vara jobbigt för dem. Tror det är bäst att känna av och låta dem vara så intresserade och delaktiga som de vill. Vi har alltid haft gemensam andvarsfördelning. Jag har tagit en föräldraroll för bonus, ngt annat hade inte fungerat varken för mig eller pappan. Det underlättar såklart att även mamman ser mig som en självklar "förälder" till dottern. Men det beror helt på hur man lägger upp det, huvudsaken är att man är överens. Tror dock det underlättar om man har ett övergripande ansvar två när man har gemensamma barn, annars kan det lätt bli "snett"..