• Anonym

Gammal mat på förskolan....

Godmorgon alla! Min fråga till er är: hur gammal mjölk/fil äter ni efter datumen gått ut?? Själv är jag noga med datumen, vet att man kan äta det några dagar efter den gått ut men gör det helst inte. Anledningen till att jag frågar är för att jag jobbar på förskola o där har vi fått till oss att vi kan äta filen upp till 10 dagar efter den gått ut. När jag kom till jobbet i fredags satt min kollega o åt frukost med barnen, när hon häller upp fil till ett av barnen säger jag till henne att filen är gammal(för det är riktiga klumpar i den).....åhhhh säger hon o kollar datumet -bara 7 dagar, det går att äta för det har de andra gjort!! Så jäkla äckligt tycker jag!!!! Nu kollar jag igenom vårt kylskåp varje morgon om jag kommer tidigt o slänger allt gammalt..... Vad tycker ni??? Hoppas inte mina barn har det så på sitt dagis!! Kommer att ta upp detta på ett möte med mina kolleger, vi kan ju inte ge barnen gammal mat?!

• Svar på tråden Gammal mat på förskolan....
  • Lufsan

Vet precis vad du menar! Jobbar också på förskola och barnen får ofta gammal fil, så himla äckligt!!

En dag i sänder.
  • dec2010

Måste bara flika in att det finns två olika märkningar.
    Bäst före betyder att den är bäst innan det datumet o att det funkar även efter. Som nån skrev så är det i oöppnat tillstånd det gäller.

Sen finns det sista förbrukningsdatum, det är på bla kyckling. Då ska man INTE överskrida datumet. Då man kan bli väldigt sjuk.

Så blanda inte ihop dessa märkningar.

I övrigt så tycker jag som andra sagt att man ska lukta o smaka sig till om det är bra eller ej. Att stirra sig blind på bäst före är vetkligen slöseri med mat. Tänk på vad dyrt det skulle bli då!

• PolyPond
    dec2010 skrev 2012-11-04 09:46:27 följande:
    Sen finns det sista förbrukningsdatum, det är på bla kyckling. Då ska man INTE överskrida datumet. Då man kan bli väldigt sjuk.

Så blanda inte ihop dessa märkningar.
    Bra poäng.
  • LynxLynx

Livsmedel kan ju faktiskt bli dåliga innan bäst-före-datum passerat också, beroende på hantering... hur gör man då om man går strikt på skrivna siffror på paketet??
    Gammal/skämd mat har inte speciellt mycket att göra med den skrivna bäst-före-märkningen, utan andra faktorer.  

Sista-förbrukningsdag-märkning måste respekteras i helt annan utsträckning, eftersom livsmedel med den märkningen kan innehålla bakterier som är rejält sjukdomsframkallande även i mängder så små att de inte ger synlig påverkan på livsmedlet.

• Lussekatta

7-10 dagar efter bäst föredatumet smakar fil mer som yoghurt, surt ,och är i sig inte farligt men inte så gott .

• Lussekatta

Men ni som skriver att det är okej att servera gammal fil på förskola , skola mm.
    Vad tror ni händer om miljö och hälsa upptäcker detta i en oanmäld kontroll?!

• Anonym

Om filen har klumpar 7 dagar efter bäst före så har den snarast förvarats fel (stått framme för länge & för ofta). Mejeriprodukter som har fått bakteriekultur tillsatt har MYCKET längre hållbarhet än vad datumstämpeln säger. Jag har själv testat (för att jag ville veta, inte av snålhet) och en öppnad hallonyoughurt var felfri 30 dagar efter bäst före... Nu tycker jag ändå att barnomsorg/ skola skall vara restriktiva i dessa frågor, jag har råd att betala högre skatt mot att mina barn får BRA mat på dagarna.

• Hedebris

Är det oöppnat kan jag sträcka mig MAX 1 dag!!! Barnen ska inte ha gammal mat

• Apopan

Fil går ofta att äta låååång tid efter bäst före. När den väl blivit gammal så går den att göra t.ex scones på. De hade de kunnat göra på den klumpade filen på förskolan :)

• Anonym

I skolor och förskolor där jag jobbar har vi inte fått servera mjölk/filmjölk med utgånget datum. Mjölken brukar hamna i kylen till personalens kaffe. När kaffet blir grynigt kastas den. 
    Men barnen ska inte få den

• Ramborg
    Anonym skrev 2012-11-04 21:47:12 följande:
    I skolor och förskolor där jag jobbar har vi inte fått servera mjölk/filmjölk med utgånget datum. Mjölken brukar hamna i kylen till personalens kaffe. När kaffet blir grynigt kastas den. 

Men barnen ska inte få den

Men jösses. Snacka om att ha låg uppfattning om personalens kompetens. Känns det bra att arbetsgivaren inte litar på ditt omdöme?
    42.
  • Ramborg
    Lussekatta skrev 2012-11-04 18:12:44 följande:
    Men ni som skriver att det är okej att servera gammal fil på förskola , skola mm.

Vad tror ni händer om miljö och hälsa upptäcker detta i en oanmäld kontroll?!

Gammal och dålig - inte bra

Gått över bästföredatum men inget fel på den - inga problem. Hoppas jag verkligen.
    42.
  • slutatsnusa

skaka på filen (för att få bort klumparan) o smaka på den
    smakar den illa släng den annars går det bra att äta den
    det gäller alla mejeriprodukter

vi slänger alldeles för  mycket mat

Svar på tråden Gammal mat på förskolan....