• Anonym

flytt

fråga: får jag (ensam vårdnadshavare) flytta till mitt hemland utanför EU med barnet.det finns ingen umgängsavtal Mvh

• Svar på tråden flytt
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-11-03 19:11:16 följande:
    Så är det inte, tänk att det ska vara så svårt för att ge sanningen till folk som ber om den. Ts du får flytta vart du vill i världen även till månen om du vill med barnen om du har ev. Däremot måste du vara öppen och möjliggöra ett ug för barnet skull. Det kan vara att du står för resa med barnen tillbaka till det ställe ni bor nu eller vara öppen med att pappan kommer. Är det lång resa så brukar det ofta bli en sammanhängande ug på 4-6v samt telefon och mejl kontakt mellan barn och den andra föräldern beroende på hur gammalt barnet är. Ja du kan åka på att betala biljetter. Kan ni inte komma överens själva om hur ug ska se ut så kan ni ta hjälp av fr eller tr och då även få inskrivet vem som tar den ekonomiska biten

Men tänka sig att lagstiftningen i sverige inte är tillämpbart någon annanstans än i just sverige om det inte finns särskilda avtal om det.
  • Anonym

Finns ett umgängesavtal i Sverige så gäller det oavsett om man flyttar med enskild vårdnad, det man kan göra är att anpassa det så att umgänget kommer tillstånd fast den barnet kanske flyttat till ex usa, Jamaica, månen men avtalet gäller även om det landet har andra lagar och bestämmelser

• Barbamamah
    Anonym skrev 2012-11-03 19:34:45 följande:
    Finns ett umgängesavtal i Sverige så gäller det oavsett om man flyttar med enskild vårdnad, det man kan göra är att anpassa det så att umgänget kommer tillstånd fast den barnet kanske flyttat till ex usa, Jamaica, månen men avtalet gäller även om det landet har andra lagar och bestämmelser

Det finns inget umgängesavtal i det här fallet.
  • Anonym (willy)
    Iam skrev 2012-11-03 19:16:13 följande:
    Vad lagar och regler anbelangar så är jag inte kunnig i frågan, även om det Anonym skriver låter bekant. 

Däremot undrar jag varför du vill beröva ditt barn ett regelbundet umgänge med den andra föräldern?  
    huvudanledningen till flytten är säkert inte att göra det, utan att ha ett bättre liv

finns det vilja, så finns det alltid ett sätt att umgänge ska ske...finns det ingen vilja då är allt svårt
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-03 19:34:45 följande:

är du helt säkert på detta?
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-11-03 19:22:16 följande:
    Anonym skrev 2012-11-03 19:12:54 följande:
    Oj oj oj vad grundar du allt detta i. Länk tack! Inte mycket stämde
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm

Var står det att ug skall upphöra när ett barn inte bor i Svea rike som du kallar det? Och var står att umgängesavtal upphör att gälla? Läs om läs rätt och läs på mer eller länka bättre
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-03 19:42:26 följande:
    är du helt säkert på detta?

Ja annars skulle jag inte skriva det! Brukligt är dock som jag skrivit innan att man anpassar det till längre sammanhängande perioder om 4-6 v på ex sommaren men att däremellan sker beroende på barns ålder telefonkontakt, mejl brev, finns många sätt att ha kontakt än att bara träffas. Många av mina klienter har vi tr fått sådana domar samt inskrivet hur den ekonomiska biten ska se ut. Inga konstigheter så långe du har ev och den andra inte ansöker om gv
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-11-03 19:00:48 följande:

Vad ts har för skyldigheter efter flytten beror helt och hållet på vad lagstiftningen i det specifika landet hen flyttar till säger.
    Jag antar att barnet är född i Sverige och är svensk medborgare och då gäller svensk lag.
  • h8him

Ts, har den andra föräldern umgänge med barnet och vad är barnet för ålder och hur länge har ni varit separerade?

• Anonym
    h8him skrev 2012-11-03 20:08:46 följande:
    Ts, har den andra föräldern umgänge med barnet och vad är barnet för ålder och hur länge har ni varit separerade?

ungänge finns varannan vecka,barnet är 5år och född i sverige.Varit separerade i 4 år
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-03 20:14:22 följande:
    ungänge finns varannan vecka,barnet är 5år och född i sverige.Varit separerade i 4 år

Ja men då gäller svensk lag även om barbamamman säkert letar febrilt efter annat nu.
Svar på tråden flytt