Anonym (svenskhet) skrev 2012-11-26 00:21:54 följande:
till ts: det är en del av den svvenska nutida kulturen ayt behandla sina äldre föräldrar med loorespekt om de är ens lite jobbiga på sättet att vara. det är en del av denna nutida svenska kultur att skita i vad föräldrarna tycker när det gäller aklt. men som småningom blir de själva äldre o blir behandlade ännu värre av sina egna barn. ddetta är vad denna nya svenska kultur är! Nuförtiden är det förälldrarna som ska tippa på tå inför barnen o lyda dem i allt o inte säga ett knyst , inte lägga sig i oxch respektera dem. och föräldrarna ska göra sig förtjänta av att få träffa sina barn. Det är sinnessjukt!
barrnen kastar undan sina fööräldrar så fort de kan.. trots att föräldrarna oftasr gjort ssitt bästa eller åtminstone gett barnen mat,uppfostran o kkäder o sakdr. alla mammor har gått igenom besvärliga graviditeter och förlossningar, de har kämpat o svettats mycket de första åren i barnets liv, gett kärlek och vart ledsen och känt sig som en dålig mor någon gång, haft ångest över vissa ting o alltid tröstat barnet när det behövts... men när barnet är vuxet o klarar sig själv, ja då behandlar barnet sina föräldrafr som skit trots alla år som varit. och när föräldrarna blir gamla o ch behövs tas hand om, jaaa men fy då ska dem in i ålderdomshem för att dde e så jobbigt ... mm meen det ni inte fattar är att livet är en cirkel, aallr går runt. föräldrarna tar hand om er när ni var små och barnen tar hand om sina föräldrar när de blir gamla!!! detta är en äkta familj,civilicerad o kärleksfull familj.
.
ts vem ska hälsa på dig när du e gammal i ett ålderdomshem... ni alla kan få samma fråga, vem? hur ofta?? de flesta dör bittra o ledsnaoch ensamna. för att folkhar"eget" liv.
.
.
Nej , alhamdulilah aatt jag är muslim, en svensk som blivit muslim. omfamnat en familje kultur fylld med kärlek o respekt. muslimer blir uppväxta med att man ska respektera de äldre och speciellt sina föräldrar, och Än meer specielltsin MAMMA! ni fattR ej hurviktigt det är att ta hand om deäldre o bevara släkybandet, att respektera sina föräldrar även om man tycker dem e jobbiga. inte vara så egoistiska o självkära o högmodigga som de allra flesta är.
.
. Här är bara en vers av alla verser o hadither(sägelser av Profeten Muhammed fvöh) som talar om hur ma ska behandla sina föräldrar.:
Er Herre har befallt, att ni inte skall dyrka någon annan än Honom. Och [Han har anbefallt er] att visa godhet mot [era] föräldrar. Om en av dem eller båda uppnår hög ålder i din vård, var då inte otålig eller sträng mot dem, tillrättavisa dem inte, och tala alltid hövligt och vänligt till dem. Och sänk ödmjukt [ömhetens] vinge över dem och be: "Herre! När jag var liten vårdade och fostrade de mig [med kärlek]; förbarma Dig [nu] i Din nåd över dem!"
surah al-Isra: 23-24
Jag struntar fullständigt vad som står i suran eftersom det inte är min kultur. Men vad jag förstått att i många av dessa länder så växer aldrig männen upp och blir självständiga män, utan är alltid beroende av en kvinna bredvid sig.
Det jag uppskattar med svenska män är att de är självständiga och självgående. Det jag uppskattar med min svärmor är att hon anser det också, och jag lovar, hon kommer får besök på hemmet, för att jag gillar henne. Inte för att man är tacksam.
När min tonåring blir vuxen så hoppas jag på att han vill träffa oss föräldrar, inte av tacksamhet, utan för att han trivs i vår närvaro.