• Anonym (J)

Svärdottern förstör!

Ja, du är hans mamma och han är din son.

Däremot har du ingen bestämmande rätt varken i hans förhållande eller hem.

Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 10:46:31 följande:
    Är inte svärdottern lite väl långsint om det som hände i början av förhållandet, och detta är ju ganska många år sedan, fortfarande ska ligga mig i fatet? Jag har ju dessutom aldrig sagt något direkt till henne, om min son har fört vidare det jag sagt, ja då får det stå för honom tycker jag! Jag har bara agerat utifrån MITT BARNS bästa när jag sagt vad jag tycker. Det är så längesedan nu dessutom, så det borde vara överspelat vid det här laget. Ni har påpekat att jag ligger på för mycket. Ja, kanske jag gör det. Men jag tror att om jag inte låg på så skulle vi inte ses alls och jag skulle inte ha något alls att säga till om. Är det verkligen helt fel att tycka att man som mamma ändå har LITE rätt att kanske få sätta LITE prägel på ens barns hem? Annars är man ju som vem som helst som kommer på besök, då kunde man lika gärna vara grannen! Ja, min son är vuxen, men jag kommer alltid att vara hans MAMMA, och han kommer alltid att vara mitt BARN. Har inte farmor lika stor rätt till sitt barnbarn som mormor? Jag har jättebra hand med barn, och det finns inget som gör att jag är olämplig på något sätt. Andra släktingar anförtror sina barn åt mig och det går jättebra.

• Anonym (J)
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:14:07 följande:
    Hur kan det slå så fel, när jag bara vill deras bästa? Bara vill vara snäll, bara hjälpa till? Jag känner mig frustrerad och maktlös...
    Jag förstår att det kan bli frustrerande. 

Men det viktigaste är kommunikation och respekt.
    Dels erkänn för henne hur tokigt det blev i början
    Lyssna på vad dem vill ha för hjälp, inte vad du tycker de behöver för hjälp.

• Anonym (J)
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:36:34 följande:
    Kan ingen förstå mig alls? Ja, jag erkänner, jag har gjort fel, men jag har inte menat illa. Det är bara det att jag har längtat sååå länge efter att få barnbarn. Vilken lycka när jag fick veta att jag äntligen skulle bli farmor! Och jag grät av glädje första gången jag fick hålla detta lilla liv i min famn. Och nu... jag är fortfarande så lycklig över mitt barnbarn, men det känns som att många av mina förhoppningar har grusats...
    Det är inte oss du måste övertyga om att du gjort fel och vill ändra saker. Vi reagerar på hur du beskriver situationen, vilket mest bestått av jag jag jag och det är hennes fel och beskrivningar om all "hjälp" som de inte bett om.

Tänk igenom vad som varit, se din del i del hela och sen prata med DEM. Var ödmjuk över att det blivit fel och lyssna på hur de vill ha det. Lyssna verkligen och slå inte ifrån dig om det inte låter som du vill ha det.

• Anonym (J)

Jag skulle inte acceptera det här av varken min egen mamma eller min svärmor. Men har däremot ibland undrat om döttrar har lättare att säga ifrån till sin mamma än söner till sin? det är väl iofs väldigt individuellt, men tycker oftare jag stöter på att en "farmor" som ställer till det än en "mormor". Både bland människor jag träffar irl och på nätet.

Svar på tråden Svärdottern förstör!