• mumintroll

Underbara på alla sätt och vis, MEN.

Nu är jag i stort behov av råd angående mina svärföräldrar! Såhär ser min situation ut: Jag och min sambo har två underbara pojkar på 2 månader respektive 18 mån, min sambo jobbar långa dagar så jag sköter om barnen till allra största del, vilket många säkert vet kan bli jobbigt till och från när man i huvudsak är ensam. Här kommer min sambos föräldrar in. De brukar passa min äldsta son sisådär 1 gång/vecka så jag kan få lite avlastning och han verkligen älskar att vara där och svärföräldrarna avgudar honom. De är otroligt hjälpsamma och det är jag verkligen jättetacksam för!

Men.

Under de senaste månaderna har någonting hänt. De tycks ha slutat lyssna på mig. Det hela började när svärmor skulle skjutsa hem min son och det fanns en avtalad tid som vi båda var överens om, och hon dyker upp 40 minuter sent och hon svarar inte på mobilen. Behöver jag säga att jag var väldigt upprörd när de äntligen dök upp? Hon tog givetvis till sig det jag hade att säga (läs vråla) och sa att det inte skulle upprepas. Två veckor senare var det dags för rond 2. Sonen är 1,1/2 timme försenad när farmor och farfar skulle lämna. Givetvis ringde jag- men inget svar. När de äntligen dök upp var jag gråtfärdig och vansinnig och VERKLIGEN uttryckte min oro, och samma sak där. De lovade  att det inte skulle upprepas. Jag tror det är en förälders värsta mardröm när man inte vet vart ens eget barn är, jag trodde ju givetvis att de kört av vägen och låg i nåt dike. Min sambo tar ju bilen till jobbet då det ligger ganska långt bort annars hade jag ju hämtat honom själv. Jag har även förklarat för dem att jag inte vill att de stoppar i han en massa sött utan jag tycker att frukt och bär räcker gott och väl till en så liten kille, och vad sitter han och äter när jag svänger förbi med hans regnkläder en dag utan att ringa innan? Jo, en stor magnum-glass.

Nu sitter jag här och känner mig så otroligt överkörd och överväger faktist tanken på att han inte ska få vara där, alls, utan att jag är med. Det är så fruktansvärt respektlöst och jag tycker jag har varit så övertydlig som det bara går.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Underbara på alla sätt och vis, MEN.
  • viseversa

Jag hade sagt att om dom inte lyssnar och ens bryr sig om mina regler så får dom inte ha mitt barn något mer. Klart slut!

• nile10

Nu är jag en 2 barns mamma utan någon som helst avlastning, som skulle älska om någon tog min äldsta tjej då och då. Tyvärr så är det nog bara att bita i det sura äpplet vad det gäller godsakerna där. Alternativet är att du får ha honom hemma hela tiden. Förstår din oro när de är försenade. Påminn dem varje gång de hämtar sonen att de ska höra av sig om de blir försenade.

• mumintroll

Självklart klarar man av två barn själv, det är ju mer för svärisarnas skull som tycker det är så roligt och min son klagar ju inte heller, han får ju full uppmärksamhet av två vuxna i flera timmar =) Men det är ju så tråkigt att behöva jaga efter två vuxna människor när man räknar med att de ska kunna hålla avtalade tider. Nej usch, jag mår illa av denna situation.

• Enzeru

Förstår (så gott man kan när man ännu väntar första barnet) vad du menar. Tycker folk skall följa de riktlinjer man har för sina barn om de vill vara barnvakt och har man sagt en tid tillhör det vanlig hyfs att höra av sig om man blir sen. Spelar ingen roll i vilket sammanhang man är sen.
    När det kommer till sötsakerna känner jag likadant och förstår absolut att du blir upprörd. Om jag anser att mina barn bara skall ha godis och sånt på helger så skall detta respekteras av diverse barnvakter.
    När jag var 17 så åkte jag och mina föräldrar, min mormor och min brorsdotter till några släktingar en vecka och mamma köpte massa godis till tösen på 5 år under veckan trots att hon endast fick äta godis på lördagar. Jag påpekade detta då jag blev upprörd att de inte tog hänsyn till detta. Min mormor tittade på mig då och sa bara "Jaha, tänker du skvallra eller?"
    Så jag vet ju att jag kommer bli tvungen att vara övertydlig vid eventuell barnvakt när mitt kommande barn kommer upp ett par år i ålder. Ingen skall säga till mina barn att de får ljuga för mig för att dom inte vill respektera de riktlinjer jag ger dom. Dumheter!

• Fosse

En glass då och då kanske får vara ok sålänge det inte går till överdrift (iof kanske en hel magnum till en 18-månaders är lite at ta i...)

Att de är sena med lämningarna och inte hör av sig eller svarar i telefon är helt oacceptablet beteende.
    Jag hade blivit skogstokig och om det dessutom hade hänt två gånger så hade mitt barn inte fått vara där mer förrän de förstått allvaret.
    Vad tycker din man? Kan han inte prata med sin mamma & pappa?

• mumintroll

Även min sambo har pratat med dem, och han är dessutom snäppet vassare än mig och tar i när det verkligen behövs som nu. Han är väl lite mer för att ge dem fler chanser kanske så det var lite därför jag skrev inlägget eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Det känns så opålitligt och vi verkar ju uppenbarligen bli ignorerade så det bästa är väl att ha ett uppehåll, men hur länge?

• mumintroll

Just nu skulle jag bara vilja klippa bandet helt och hållet, men det är ju att ta i kanske. Men det oron som jag utsattes för är inget jag önskar någon annan.

• Fosse
    mumintroll skrev 2012-11-01 15:09:51 följande:
    Även min sambo har pratat med dem, och han är dessutom snäppet vassare än mig och tar i när det verkligen behövs som nu. Han är väl lite mer för att ge dem fler chanser kanske så det var lite därför jag skrev inlägget eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Det känns så opålitligt och vi verkar ju uppenbarligen bli ignorerade så det bästa är väl att ha ett uppehåll, men hur länge?
    Men vad säger de när de lämnar sonen och vad säger de till din sambo när han skäller på dem? Erkänner de att de gjort fel eller tycker de att ni överdriver?

• mumintroll

Den ursäkten som kom med första förseningen var " ja du vet ju själv hur det är när man ska försöka komma iväg när man har  med sig barn", en annan gång var det att de åkt och gjort en massa ärenden istället för att skjutsa hem honom. Jag menar, 10 min kan vemsomhelst vara sen men blir det längre än 15 min så MÅSTE man ringa. Till sambon säger de exakt samma sak som de säger till mig att de vet att de gjort fel osv....men de måste ju egentligen tycka att vi överdriver då eftersom de gör om det?

• Enzeru
    mumintroll skrev 2012-11-01 15:16:54 följande:
    Just nu skulle jag bara vilja klippa bandet helt och hållet, men det är ju att ta i kanske. Men det oron som jag utsattes för är inget jag önskar någon annan.
    Ja, det är nog lite för förhastat även om det verkligen känns så nu. Men som Fosse sa i sitt inlägg, vad säger dom när din sambo också sagt ifrån?
    Sen tycker jag absolut att om dom skall vara barnvakt igen att ni får säga till riktigt tydligt att blir dom sena så skall dom ringa direkt och tala om detta, blir det sen mer upprepningar utav detta så kanske ni behöver tillta andra åtgärder för att få dom att förstå att dessa händelser inte kan godtas.
Svar på tråden Underbara på alla sätt och vis, MEN.