• Anonym (TS)

Ni som avlivat er hund - sorgen

Vi är många här som har eller har haft hund och som vet att de älskade liven blir en viktig del av familjen, en familjemedlem helt enkelt. Att förlora sin hund, sin trogne vän, tar hårt även om alla reagerar olika.

Det var nu några månader sedan vi var tvungna att avliva vår älskade hund och familjemedlem på grund av en rad ålderskrämpor (cancer och ledproblem). Hon blev 15 år, levde ett friskt och lyckligt liv så att ta det svåra beslutet att avliva henne vad självklart - men oerhört svårt och det slet verkligen hjärtat i tusen bitar.   
    Jag fick en känsla av att hon försökte berätta att hon inte orkade mer, att hon var färdig med livet. När vi var ute och gick kunde hon helt plötsligt komma fram till mig, titta upp på mig och trycka huvudet mot mitt ben som för att säga att hon inte orkade mer.  

Och saknaden och tomheten hon lämnat efter sig. Den är helt enorm. Det är inte samma hem utan henne, inte samma familj. Jag grät varje dag i två veckor efter hennes död, de första dagarna var hemska och jag lämnade knappt hemmet. Nu är det lättare, men jag saknar henne varje dag och blir ständigt påmind om att hon inte finns här mer.  

Det är svårt att prata med människor som inte varit med om detta som kanske inte förstår hur uppslitande det kan vara , som inte har egna husdjur osv. Därför tänkte jag att vi kan få skriva av oss här, minnas våra älsklingar och stötta varandra. Berätta gärna:

Vad fick er att ta beslutet att avliva? Om ni inte avlivade, hur vad hundens död?
    I vilket skick var hunden i? Tror ni att den led/vad lättad?
    Hur bearbetade ni sorgen?  
    Hur känner ni nu?  

• Svar på tråden Ni som avlivat er hund - sorgen
  • amiramin bästavän

Min bästa vän hunden Amira dog i dag. Jag är inte mig själv efter detta hemska, vet inte hur jag ska kunna hantera denna sorg. Trösten är väl att jag inte är ensam om denna svåra stund. 

• Justlittleme

Min älskade kille dog för 8 månader snart..

Sorgen efter honom är stor, barnen pratar om honom än idag o hoppas fortv att han ska komma hem...

Jag hade kämpat länge för min kille, gjorde allt för honom.. 7 dagar efter hans 10 års dag blev han hastigt sämre, han ramlade ihop mitt framför ögonen på mig...

Han hade cancer på tre ställen i magen, jag kunde inte göra något och han sa inget förrän de sista dagarna.. Jag kunde inte göra något! Han var nästan död när vi kom in till veterinären ( vi hade tid samma em på ultraljud ) De gör ont, knappt jag kan se en lika dan hund idag utan tårarna rinner..

Min älskade kille, livet är inte sig likt utan dig! <3

• Lihan4

Jag håller på att dö inombords. Idag fick vi avliva vår älskade Mia. Det kom plötsligt och cancern angrep många organ att de inte trodde hon kunde överleva natten trots att hon till synes var rätt så normal.

Vi gjorde det svåraste beslut någonsin och avlivade.

Hon har funnits där sen jag var 16 år. Idag är jag snart 28. Saknaden är så obeskrivligt hemsk och jag vill typ dö nu. Hon är nog den jag älskar mest av någon. Har fler hundar i familjen och älskar alla men Mia och jag hade den finaste kontakt och ett mycket speciellt band. Personkemin stämde och vi älskade varandra villkorslöst. Hon såg rakt in i min själ och jag känner mig inte hel längre. Ser inte hur jag ska klara av att fortsätta leva. Hur gör man? Jag är tröstlös. Mina andra hundar försöker men jag känner mig inte tröstad. Får dåligt samvete av barney jag har i magen för jag känner just nu inget inför det. Entusiasmen finns inte efter detta. Förlusten av min soulmate är större.

Hur går man vidare?! Hur hanterar man ens de flesta dagarna. Jag bara gråter och gråter och skriker efter henne. Tror jag hamnade i chock tidigare. Min älskade bästa är borta. Hur ska livet gå vidare?

• Lihan4

Jag håller på att dö inombords. Idag fick vi avliva vår älskade Mia. Det kom plötsligt och cancern angrep många organ att de inte trodde hon kunde överleva natten trots att hon till synes var rätt så normal.

Vi gjorde det svåraste beslut någonsin och avlivade.

Hon har funnits där sen jag var 16 år. Idag är jag snart 28. Saknaden är så obeskrivligt hemsk och jag vill typ dö nu. Hon är nog den jag älskar mest av någon. Har fler hundar i familjen och älskar alla men Mia och jag hade den finaste kontakt och ett mycket speciellt band. Personkemin stämde och vi älskade varandra villkorslöst. Hon såg rakt in i min själ och jag känner mig inte hel längre. Ser inte hur jag ska klara av att fortsätta leva. Hur gör man? Jag är tröstlös. Mina andra hundar försöker men jag känner mig inte tröstad. Får dåligt samvete av barney jag har i magen för jag känner just nu inget inför det. Entusiasmen finns inte efter detta. Förlusten av min soulmate är större.

Hur går man vidare?! Hur hanterar man ens de flesta dagarna. Jag bara gråter och gråter och skriker efter henne. Tror jag hamnade i chock tidigare. Min älskade bästa är borta. Hur ska livet gå vidare?

• Nadjamaija

Vad skönt att läsa att det finns andra där ute.

Fick idag veta att det blir vår sista helg tillsammans. Hur säger man hejdå till en vän? En vän som är orsaken till att man lever idag.

Hon kom till mig när jag var 12år. Idag är jag 25.

• Anonym (vovvevän)

Jag sörjde min hund i så många år så jag har insett att hund är inte rätt djur för mig. Nu har jag en innekatt och på katters vis så är hon stark och självständig och ser aldrig på mig med ögon som tränger in i själen. Mer kravlöst men ändå får man känslan av närhet....!
    Min känsla och andra tänker säkert annorlunda!

(min vovveflicka var en engelsk springer spaniel med vackra bruna sorgsna ögon)

• Susnne62

Hej ,måste skriva här då jag fick avliva min lilla Cleo Yorkshire terrier på snart 14 år .

Fredag 4 mars 2016 på morgonen märkte jag att hon hade jobbigt att stå . Hon hade druckit extremt mycket vatten under veckan och kissade inne , låg mest och sov . Jag hade varit hos vet för några månader sedan och hon hade då grå starr han lyssnade på hjärtat och det lät bra , fick salva med mej hem och behandlade ögonen som rann. Hon piggnade till och var som vanligt ett tag . Kom alltid och skulle ligga i soffan vid mina fötter som hon gjorde varje kväll alla dessa år. Men förra veckan ramlade hon omkull flera ggr på golvet och jag förstod då att nu var det inte långt kvar. Så i fredags åkte min son och satt med henne i hennes älsklings väska och sin filt. Hon somnade in så snabbt. Jag grät kl 15 då jag visste att de var hos vet. Hon var mitt lilla hjärta och skällde aldrig ,hon älskade att få vara med oss när vi seglade. Hon älskade att sola . Där andra hundar sökte skugga på altanen där låg inte Cleo hon låg alltid mitt i solen och njöt. Jag har gråtit hejdlöst hela helgen och idag tisdag sitter jag och gråter. Klarar inte av att ligga i soffan längre det är så tomt. Sover bort tiden orkeslös . Kan inte förstå att jag ska leva mitt liv utan henne . Denna sorg är värre en jag trodde. Mitt hjärta värker och jag skriker ut min sorg och gråter efter henne. Känns overkligt att se platser hemma där hon alltid varit och där matskålarna stod. Det är så tomt. På måndag får vi hem henne i urna. Och sorgen kommer säkert lägga sej med tiden. Men just nu är saknaden så stor efter min lilla Cleo som var en liten mini York 1 1/2kg som var så otroligt snäll och har aldrig morrat eller varit elak mot någon, Hon ville mysa gosa varje dag med mej.

Sitter med ångest att jag valde att ta bort henne i fredags, tankarna snurrar tänk om jag skulle istället låtit vet behandla henne? Men varför började hon ramla ihop och föll baklänges när hon kissade? Nej det går nog inte att behandla! Så går tankarna.

Sorgen är enorm just nu.

• Cora925

Känner igen mig så totalt i detta , vi fick ta bort våran Västgötaspets tik för 12 dagar sedan o det har varit hemskt skulle operera bort hennes livmoder o blev remitterade till djursjukhus eftersom hennes blodvärde gick upp o ner , hon opererades o ficck komma hem men vi fick åka in med henne igen då hon varken åt el drack o då visade det sig att hennes immunförsvar slog sönder dom röda blodkropparna , hon blev dålig sååå snabbt , min pigga lilla hund ! ( hon blev 12 år )

• Gabbeochkiro

Hej, nu är det så att min hund Kiro kommer att få somna in på tisdag om en vecka , är 20 år och haft han sen jag var 7år. Detta gör ont bara att få skriva. Jag skulle bara vilja fråga, bör man vara med under själva avlivningen? Jag känner att jag inte skulle klara av det men att jag senare skulle ångra mig otroligt mycket om jag inte var med. Vet inte hur jag ska ta mig till.

• Laraz

Jag kan inte beskriva hur jag känner nu. Mitt hjärta mitt allt hostar och blir värre. Går på tå, gör allt allt allt och lite till och ber och sover inte. Försöker men kan inte fatta att jag hans mamma måste se på när han dör. Jag kan inte leva efter det. Kan inte. Älskar honom som mitt barn. Precis som mitt annorlunda barn. Eller mer. Kan inte leva mer. Jag dör med honom finns bara ett skal kvar.

Svar på tråden Ni som avlivat er hund - sorgen