Gudasänd skrev 2013-08-15 13:56:30 följande:
Som jag svarat dig tigare, så var lejonparten av dessa sensationella fynd publicerade i en massa olika väl ansedda vetenskapliga publikationer!
Du har ju dessutom fått både år och volym på de tidskrifter det gäller!
Varför ateister i dagens värld i genomsnitt har högre materiell IQ än teister?
Givetvis pga den hårda ateistiska indoktrineringen som genomsyrar de högre läroanstalterna världen över, vilket orsakar att folk blir andligt obildade, andligt blinda och ignoranta!
De som författar läroböckerna till universitet och högskolor är oftast fullblods-ateister som inte nämner Gud med ett endaste ord i sin litteratur. Rektorer och folk i universitetsledning är också i allmänhet ateister, vilka inte beställer in kurslitteratur där Gud nämns!
Inte undra på att de "högre utbildade" indoktrineras till att bli fullblods-ateister...
TRAGISKT !!!
Bland stora vetenskapsmän dominerar ateismen, eftersom hög materiell intelligens har en tendens att föda hybris och uppblåsthet, vilket blockerar de andliga förmågorna, förmågor som kan påvisa andra än de kausala kopplingarna i världen och därmed indikera att materialismen inte är den absoluta sanningen, utan bara ett synsätt och därtill ett mer ofullständigt synsätt än det människan ägde före "upplysningen".
Människan har vunnit i materiell precision men tappat i helhetsblick och andlig IQ de senaste århundradena!
Andlig IQ är mycket viktigare och värdefullare än materiell IQ!
Vad hjälper det att vara intelligent materiellt sett, när man inte ens kan greppa skillnaden mellan kropp och själ, skillnaden mellan materia och ande?
Att inte fatta hur vi själar ska gå till väga för att befria oss ur materiens hårda grepp, ur återfödelsens fördömda kretslopp, är ett bevis för att man är andligt ignorant!
Eller hur?
Irriterande att du bara fortsätter säga samma sak om och om igen gällande att du menar att människan fanns före apor och dinosaurier.
Jag säger till dig följande av de händelser/källor du hänvisar till (och jag har helt räknat bort de online källor du givit till religiösa källor som jag inte anser för trovärdiga):
1. Ingen av källorna kan jag finna någonstans i publicerad form. Dvs du säger en styck tidning och nummer och år, den tidningen existerar inte på nätet och är omöjlig att finna i något arkiv online som jag har provat med iaf. Med andra ord, så kan jag inte ens konstatera att artikeln eller numret ens existerar.
2. Vissa avfynd du refererar till kan man finna hänvisningar till idag, men ingen av fynden existerar längre. Ingen finns på display i ett museum eller kan genomgå någon form för undersökning i dag.
3. Alla de källor som hänvisar till dessa fynd idag på nätet, utöver de religiösa sajter, avfärdar både deras existens och även deras påstådda mening.
4. Ingen av de källor du hänvisar till är ifrån de sista 100 år!!!
Vänligen svara på ovanstående kritik för att vi skall kunna komma vidare gällande det ämne!
Gällande resten så är ju det ett intressant försök att förklara företeelsen, men du gör ju i princip samma sak som du gör med allting annat. Du tar ett X i ekvationen som alla andra människor i världen anser för fastställt, och så hävdar du att det inte är korrekt. I detta fall vad IQ är och inte är. Du hävdar att det finns något som kallas för materiell IQ som enligt dig inte är lika högt stående som andlig IQ. Problem solved? Nej. Det gör bara att ekvationen inte går ut och det du säger blir igen bara hokus pokus.
Sen håller jag inte med om att religion inte förmedlas inom läroverk. Du kanske har hört om Religionskunskap eller haft motsvarande i skolan? Skillnaden där är bara att religionsvetenskap förmedlar kristen och annan religion för vad det är, inte som en sanning. Däremot så menar jag heller inte att våra skolor på något sätt genomsyras av lärare som liksom pushar ateismen till barnen. Snarare skulle jag säga att det är en lärares jobb att objektivt förmedla kunskap om religioner och annat, men inte pressa ett barn till att tro på varken det ena eller det andra. Och det menar jag heller inte lärare gör, snarare tvärtom så tycker jag att lärare i dagens Sverige gör nästan för mycket ut av att ta hänsyn till alla och allas tro konstant idag.
Men många med mig menar ju självklart inte att lärare på våra skolor skall framföra något som sanning som inte i vår bemärkelse är bevisat. Det kan förmedla kunskap omkring olika trosystem, men det skall självklart inte framföras som sanning. Religion i den bemärkelse hör inte hemma i dagens skola.
Men med andra ord så menar jag inte din hypotes stämmer, för jag menar inte att barn i skolan blir påverkade å ena eller andra hållet. Och det hade ju i sådana fall inneburit att folk själva kunde välja, men då kan man ju fråga sig varför det är så att desto mer folk verkar veta totalt sett om ALLT, gör att de är mindre benägna att vara religiösa. Så alltså inte "materiell IQ" som du kallar det, men bara i största allmänhet - kunskap, verkar göra att du är mindre benägen att tro på Gud?
Sen håller jag i övrigt heller inte med dig om att andlig IQ som du kallar det, på något sätt behöver ha något att göra med att du tror på den kristna Guden. Det kan ha ett samband med att du tror på någon slags Gud, men det behöver det heller inte ha. Att ha "andlig iq" som du snackar om menar jag handlar mer om människor och förståelse för dem, mänskliga sammanhang och mänskligt psyke. Känna stämningar, att vara en sensitiv person som är uppmärksam på sin omgivning.