Inlägg från: Gudasänd |Visa alla inlägg
  • Gudasänd

Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?

Anonym skrev 2013-01-01 20:02:06 följande:
    Att det som följer nedan förövrigt är det enda du känner för att kommentera på ovannämnda inlägg bevisar återingen mitt påstående: "att du väljer att blunda för vad som för dig känns obekvämt och är rädd för att kritiskt pröva dina teser (genom att du avseende vissa påståenden jag gör helt och hållet struntar i att kommentera dem och med andra påståenden ignorerar vad jag faktiskt skriver för att likt en musikspelare på repeat återupprepa motbevisade argument till döddagar)." Varför vågar du inte kommentera något annat i inlägget?

Att du använder uttryck som "trollade fram sig" visar på en bristande förståelse av teorin och att du använder uttrycket "hokuspokus", visar på en brist på sakliga argument. Vidare visar det på ett (i mitt tycke) misslyckat försök att nå framgång med härskartekniker, genom att du försöker (och i mitt tycke misslyckas) förlöjliga såväl Stephen Hawking, som vad jag skriver. Ödmjukhet är något som brukar hållas för en dygd inom i vart fall kristendomen, och torde (gissningsvis) vara något som den som lever efter vedaskrifterna bör eftersträva. Seriöst, kompis, övervägt: www.churchofsatan.com ännu??

Med tanke på att man de facto kan koka ner hela Big Bang-terorin till att allt kommit från ingenting och att inget annat än en slumpmässig explosion (Stora Smällen) har skapat vårt fantastiskt ordnade och lagstyrda universum, så har jag inte brutit mot att vara ödmjuk, för hur kan det anses vara icke-ödmjukt att tala sanning?
  • Gudasänd
    LunaLunatic skrev 2013-01-02 12:13:30 följande:
    Du har antagligen (?) gått i skolan. I de yngre åldrarna berättas saker ofta i svart eller vitt. När barnen är äldre börjar lärarna avslöja gråskalan som finns där. Saker hålls på en nivå som barnet kan förstå och ta till sig.

Samma sak om en vetenskapsman förklarar en komplex teori för massorna. 
    Menar du att även BBC:s senaste vetenskapsserie om kosmos, riktar sig till småbarn?

Brittisk vetenskapsserie om universum, "Wonders of the Universe", BBC-dokumentär från 2011.
    I del 3 som handlar om "Ljuset", vilken sändes på SVT onsdag 7 november 2012, sades följande:

www.svtplay.se/video/77269/del-3-av-4-ljuset

"I en våldsam EXPLOSION för över 13 miljarder år sen föddes vårt universum. Big Bang ses ofta som en EXPLOSION som sträckte ut sig i rummet. Men EXPLOSIONEN skedde ofattbart nog inte i rummet. Den skapade rummet."  Cool

Om programmet inte längre är tillgängligt på SVT-Play, så går den säkert att hitta hos BBC!
  • Gudasänd
    Kajsagumman skrev 2013-01-02 13:46:54 följande:
    Så om jag förstår dig korrekt (vänligen bekräfta) så kom du SJÄLV i tanke om dessa saker, varpå du söke på nätet efter dessa teorier - och det är först då som du så att säga hör ord som "heliga geocentrismen" och liknande? 

Du gick sedan SJÄLV, på helt eget bevåg efter att SJÄLV ha läst och filosoferat omkring detta - på ett Hare Krishna möte. Dvs du kollade SJÄLV upp vart de befann sig, när de hade möte och bara klampade in och frågade om du fick "vara med"?

Vänligen bekräfta...  
    Ja, så skulle man kunna uttrycka sig...  Solig
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2013-01-02 09:24:23 följande:
    Du vägrar verkligen förstå, eller hur? Du har fått förklaringen från mig tidigare, du har fått den i den här tråden nu men du absolut vägrar att förstå vad folk säger. Tycker du att du är rolig, är du ett troll eller är du så hjärntvättad bortom all räddning att normal kommunikation inte längre kan tränga igenom till dig?
    Om universum INTE sprängde fram sig själv till existens via denna mystiska random explosion, hur kommer det sig att Big Bang-guruerna förklarar skapelsens tillblivelse på just detta sätt...?
  • Gudasänd
    Agnostino skrev 2013-01-02 13:58:35 följande:
    Hur svårt ska det bli? Explosion är i beskrivande syfte för de mindre insatta. Teorin beskriver dock en expansion, inte en explosion, hur trög är du? Läs på om det du vill kritisera istället för att repetera samma skräp och lögner hela tiden. Lär gärna lite grundläggande fysik när du ändå håller på för du tycks behöva upprepa högstadiefysiken.
    Saken är ju den att de sa att universums skapelse och tillväxt orsakades av just en EXPLOSION !!!

"...Men EXPLOSIONEN skedde ofattbart nog inte i rummet. Den skapade rummet."

Hängde du med?

Explosionen SKAPADE rummet...

Rummet fanns alltså inte innan explosionen!!!

• Gudasänd
    Agnostino skrev 2013-01-02 14:20:03 följande:
    Expansion, inte explosion, hur många gånger innan du förstått?
    När BBC:s vetenskapsserie om universum anno 2012 tre ggr på raken uttryckligen säger EXPLOSION; då säger även jag explosion...
  • Gudasänd
    Kajsagumman skrev 2013-01-02 14:35:18 följande:
    Ok, du utgår vi ifrån att det du sagt där är sant. Jag har då följande frågor:

1. Har du familj, är du nära dem?
    2. Tror ev. familj på samma lära som dig?
    3. Innan detta, hade du många vänner?
    4. Var du mobbad i skolan?
    5. Hade du en pojkvän innan detta?
    6. Har du det nu? Tror han på det samma?
    7. Hur ofta ses du med Hare Krishna folket?
    8. Har du varit troende i någon annan lära innan? 

1. ja, ja.

2. inte direkt.

3. några

4. nej

5. nej

6. nej

7. sällan någon ser mig

8. inte direkt
  • Gudasänd
    Kajsagumman skrev 2013-01-04 10:08:32 följande:
    Vad menar du med "sällan någon ser mig?" Sällan att du ses med någon annan medlem i Hare Krishna, eller sällan du ser några människor alls?

Nu är det ju egentligen frågor om den heliga geocentrismen som jag ska svara på här...
  • Gudasänd
    Agnostino skrev 2013-01-04 12:10:25 följande:
    Det är fortfarande inkorrekt om du ska använda det uttrycket till att försöka påvisa teorin felaktig. Om du vill motbevisa en teori måste du lägga fram bevis emot teorin som den faktiskt är och inte som den framställs för allmänheten i utbildande syfte.
    Utbildande att inte tala sanning?

På vilket sätt skulle det vara mer utbildande att tala om för allmänheten att det var en sjuhelsikes EXPLOSION, om det nu överhuvudtaget inte handlade om någon explosion?

• Gudasänd
    Kajsagumman skrev 2013-01-04 13:01:05 följande:
    Jo, fast det är det också - lite indirekt dock. 

Du förstår, jag har en teori att folk som dras in i denna typen av (för mig) "sekter" och läror är en viss typ av person. En person som av någon anledning känner att de kanske inte passar in, är ensamma, känner sig inte helt accepterade av samhället eller kanske ens de närmaste. 

De kan således vara lite olyckliga av olika anledningar och funderar därför också mycket på existentiella frågor. Varför lever jag? Vad är poängen med mig? Meningen med livet? 

Om de då finner en lära som på något sätt antingen ger 1, en förklaring på deras olyckliga liv, alternativt 2. ger en lösning eller plan eller åtgärd på deras olyckliga liv - dras då till denna typen av tro och trosamhällen. Också för att 3. flocken eller andra, i detta fall Hare Krishna folk, kan erbjuda en känsla av samhörighet. En känsla av att man har en tro på något som inte så många andra i samhället gör som ger er gemenskap och förståelse mellan varandra. 
    Om man är väldigt intresserad av andlighet och samhället i stort genomsyras av materialism, så är det väl fullständigt naturligt att man inte finner sig med det samhället har att erbjuda utan istället söker sig till rika kunskapstraditioner?
Svar på tråden Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?