Inlägg från: Kajsagumman |Visa alla inlägg
  • Kajsagumman

Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?

Du skriver att "du har insett", vilket får mig att tro att detta kanske inte är någon religion du har vuxit upp med från barnsben? 

Kan du berätta om hur det gick till när du blev "värvad"?  

• Kajsagumman
    Gudasänd skrev 2012-11-29 17:06:39 följande:
    Religion?

Det är ju även vetenskap!

Både vetenskapen och religionerna håller med mig om geocentrismen!
    Kan du berätta om hur det gick till när du "insåg" att detta skulle vara sant? Förloppet så att säga. Vem berättade om detta för dig och hur gick det till när du blev övertygad?
  • Kajsagumman
    Gudasänd skrev 2012-12-19 12:56:12 följande:
    Jag fick en snilleblixt i försomras!
    Går inte denna tråden ut på att vi får fråga dig vad vi vill, och du svarar så att vi förstår? 

Ditt svar här är ju väldigt oprecist vill jag säga. Vaddå snilleblixt? Skall vi tro på att du satt på en bänk i parken och tittade upp på solen och tänkte "HMMM kan vara solen cirkulerar omkring oss?"

Jag vill veta hur du kom i kontakt med organisationen (eller whatever du vill kalla den) Hare Krishna? 
  • Kajsagumman
    Gudasänd skrev 2012-12-19 15:16:53 följande:
    Det kom sig gradvis, men speciellt nu i försomras när jag filosoferade kring solens kretsande runt vår egen Moder, Moder Jord!

Jag började fördjupa mig i den heliga geocentrismen, och speciellt efter att ha sett följande video, så började jag verkligen förstå:

" rel="nofollow" target="_blank">

På den vägen är det... Solig
    Jag vill gärna att du svarar helt bokstavligt på följande frågor, inget snack utanom please.

1. Var det en PERSON som tog upp dessa idéer med dig till att starta med? Jag har lite svårt att tänka mig att du plötsligt började filosofera för dig själv. Från VEM hörde du om detta först?

2. Kan du berätta om ditt första möte med Hare Krishna - första gången någon tog dig med till ett möte eller whatnot? 
  • Kajsagumman
    Gudasänd skrev 2012-12-22 11:03:34 följande:
    1. Först var det ju i de heliga skrifterna som jag kom i kontakt med geocentrismen, men det var först i år jag började brinna för det...

2. Det var jag själv som testade att gå på ett möte, och efter ett blev det två, blev det tre...  Solig
    Så om jag förstår dig korrekt (vänligen bekräfta) så kom du SJÄLV i tanke om dessa saker, varpå du söke på nätet efter dessa teorier - och det är först då som du så att säga hör ord som "heliga geocentrismen" och liknande? 

Du gick sedan SJÄLV, på helt eget bevåg efter att SJÄLV ha läst och filosoferat omkring detta - på ett Hare Krishna möte. Dvs du kollade SJÄLV upp vart de befann sig, när de hade möte och bara klampade in och frågade om du fick "vara med"?

Vänligen bekräfta...  
  • Kajsagumman
    Gudasänd skrev 2013-01-02 13:56:27 följande:
    Ja, så skulle man kunna uttrycka sig...  Solig
    Ok, du utgår vi ifrån att det du sagt där är sant. Jag har då följande frågor:

1. Har du familj, är du nära dem?
    2. Tror ev. familj på samma lära som dig?
    3. Innan detta, hade du många vänner?
    4. Var du mobbad i skolan?
    5. Hade du en pojkvän innan detta?
    6. Har du det nu? Tror han på det samma?
    7. Hur ofta ses du med Hare Krishna folket?
    8. Har du varit troende i någon annan lära innan? 

• Kajsagumman
    Gudasänd skrev 2013-01-04 02:43:52 följande:
    1. ja, ja.

2. inte direkt.

3. några

4. nej

5. nej

6. nej

7. sällan någon ser mig

8. inte direkt
    Vad menar du med "sällan någon ser mig?" Sällan att du ses med någon annan medlem i Hare Krishna, eller sällan du ser några människor alls?

• Kajsagumman
    Gudasänd skrev 2013-01-04 11:38:04 följande:
    Nu är det ju egentligen frågor om den heliga geocentrismen som jag ska svara på här...
    Jo, fast det är det också - lite indirekt dock. 

Du förstår, jag har en teori att folk som dras in i denna typen av (för mig) "sekter" och läror är en viss typ av person. En person som av någon anledning känner att de kanske inte passar in, är ensamma, känner sig inte helt accepterade av samhället eller kanske ens de närmaste. 

De kan således vara lite olyckliga av olika anledningar och funderar därför också mycket på existentiella frågor. Varför lever jag? Vad är poängen med mig? Meningen med livet? 

Om de då finner en lära som på något sätt antingen ger 1, en förklaring på deras olyckliga liv, alternativt 2. ger en lösning eller plan eller åtgärd på deras olyckliga liv - dras då till denna typen av tro och trosamhällen. Också för att 3. flocken eller andra, i detta fall Hare Krishna folk, kan erbjuda en känsla av samhörighet. En känsla av att man har en tro på något som inte så många andra i samhället gör som ger er gemenskap och förståelse mellan varandra. 
  • Kajsagumman
    Gudasänd skrev 2013-01-04 17:40:30 följande:
    Om man är väldigt intresserad av andlighet och samhället i stort genomsyras av materialism, så är det väl fullständigt naturligt att man inte finner sig med det samhället har att erbjuda utan istället söker sig till rika kunskapstraditioner?
    Nej det är det inte. Det är fullständigt naturligt att man söker sig till sådant, om man har någon form för "hål" i sitt liv och känner att man inte passar in i samhället som det ser ut. 

MEN jag tror däremot att du endast fiktivt fyller det hål du har i ditt liv med denna lära, och denna uppenbara nästan fanatiska tro på att denna läran är sann.

Jag tror att det bara är en plåsterlösning för dig, vilket innebär att så länge du undviker att utreda och bearbeta anledningarna till att du hade hålet i ditt liv till att börja med, så kommer du aldrig någonsin till att bli riktigt hel ändå. 
  • Kajsagumman
    Gudasänd skrev 2013-01-08 00:33:54 följande:
    Ja, den materiella världen och det materiella livet är som ett enda stort mörkt hål, vilken det gäller att befria sig ifrån, att finna en permanent lösning, genom att fylla hålet med Gudsmedvetande och andligt liv.

Anledningen till att vi alla har detta svarta hål, är för att vi nån gång i en tidigare existens lämnade Gud och tillvaron i den eviga andliga världen...
    Vi har inte allesammans detta svarta hål, det är just det som är poängen. Det är typiskt personer som har det svarta hål som söker efter denna typ av läror, och blir så engagerade och "fanatiska" i förhållande till den som du verkar vara. 

Jag har inget svart hål, och söker inte någon ytterligare mening med livet än det jag ser rakt framför mig.

Men alltså om detta funkar för dig, så är det väl bra. Men jag anar också som sagt att det bara är en plåsterlösning och att det svarta hål du upplever nog aldrig helt fylls för du bearbetat varför det var där till att börja med. Och jag tror inte att det är för någon allmängiltlig sanning att mänskligheten har lämnat Gud. Jag tror det är något mycket mycket närmare hemma... i din egna bakgrund och historia. 
Svar på tråden Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?