Jag hade det problemet när jag slutade snusa, la en strikt VLCD-diet (inga shakes, bara planerande). Då fokuserar man mer på mat, mat, mat, och det triggar aptiten.
Jag 'löste' mitt genom att börja snusa igen (och halvera min rökning), men det som egentligen gjort mest är min dagliga intervallträning (motionscykel i vardagsrummet framför TV'n), och cyklar mellan 5-8 pass om dagen ´a -200kcal/pass, samt äter monotont och lågt GI.
För min del verkar mindre fokus på mat (i princip alltid samma mat, minimal tid och planering på mat alltså) i kombination med rutiner och konsekvent cardio vara lösningen på mitt problem.
Ju mer man tänker på mat, ju hungrigare blir man och det blir en fixering.
Jag äter min råggröt 3 gånger om dagen, med kanel, lågkcalsylt, frusna hallon (med en banan en gång om dagen) och kakaonibbs. Enligt shapeup får jag i mig allt jag ska ha, minus fettet, vilket jag kompletterar med chailatte, mjölk i kaffet och veganska omega3-tabletter.
Jag äter med andra ord väldigt monotont, och utöver det ovan, äter jag ytterligare en banan och en tallrik grönt på kvällen efter sista träningspasset.
Gör upp matschema så du slipper tänka på vad du ska laga. Då blir det mindre fokus på mat, och således borde din aptit triggas mindre.
Ät också på regelbundna tider och se till att äta sånt som håller dig mätt länge, typ GI (sojastrimlor, färs och biffar har lågt GI, låga i kcal och väldigt mättande, då du får mycket volym).