• Anonym (Låna?)

Hur stort bolån kan man få med 500 000 kr?

Förstår mig inte på dessa kalkyler så undrar om ngn har bättre koll och på ett ungefär kan tänka sig hur mycket jag skulle kunna få låna till ett husköp?

Om jag har 500 000kr i sparpengar och ca. 15 000 kr i månadslön?
    Inga andra lån finns och inga andra kostnader förutom telefon och liknande självklara räkningar då. Har ingen bil eller barn.

• Svar på tråden Hur stort bolån kan man få med 500 000 kr?
  • Rani
    Mr Anderson skrev 2013-05-17 09:30:04 följande:
    Få ett lån idag vid låg hastighet gäller nu lån ges i en takt på 3% tillämpas nu detta kan öka din verksamhet till en högre höjd. Vi erbjuder lån till företag och personliga människor, om du behöver ett lån för att starta upp ett företag eller lån för att betala räkningar inte att kontakta oss via (georgeanderson.loanfirm255@gmail.com) nu och få ett lån från vårt företag ... Jag gör det bästa lånet tjänster.

Jamen kolla TS vilken toppendeal! Vilket språkbruk, vilken proffessionalitet! Skynda Skynda!
  • Yang

Skulle tro att du kan få låna mellan 700 000 och 1 000 000 kr till en bostad beroende på månadsavgift om du lägger in 500 000 själv. Men gå in på något låneinstituts hemsida och gör en kalkyl. 2 000 000 tror jag är helt omöjligt om du är ensam.

• Anonym (lån)

Alltså, om du lånar 2 miljoner med en ränta på 3% (den ligger ju lågt nu) så hamnar bara räntan på 5000 spänn i månaden. Klart man inte klarar det om man har en inkomst på 15000 netto! Man skall ju kunna leva och gärna amortera också... Om räntan går upp till 6% så blir det 10.000 i månaden för dig att betala... Kan inte finnas en chans att du får låna så mycket med din inkomst. Sen tycker jag det är märkligt att vilja "maxa" sitt lån, man måste ju tänka långsiktigt och inte behöva ha ont i magen varje månad för sin ekonomi... Gör som du fått tips om innan; begär ett lånelöfte från en bank. 

• Anonym (anonym)

Jag och min sambo har 450 000 i kontantinsats och har fått ett lönelöfte på 2 miljoner. Vi har lön på 29 000 respektive 25 000 så tror det kan bli svårt för dig att ensam få ett så stort lån tyvärr =(

• ITpappan

Oj, vad mycket pengar ni har sparade!!!

Vi har hus och har bara 100 000:-

Huset kostade 2 mille. Kontantinsats på 100 000:-

• Anonym (:))
    ITpappan skrev 2014-08-06 11:03:04 följande:

Oj, vad mycket pengar ni har sparade!!!

Vi har hus och har bara 100 000:-

Huset kostade 2 mille. Kontantinsats på 100 000:-

När fick ni det lånet med bara 100 000 i insats? Har ni blancolån upp till 15 % då?

Nyfiken då inte vi heller har så mycket sparat!
  • ploffsan

Inte för att vara elak, men om du tycker kalkylen är svår så ska du nog inte låna till en bostad ännu. Läs på lite mer om räntor, underhållskostnader, ränteskillnadsersättning, driftskostnader/ avgift till föreningen och allt annat som annars kommer som obehagliga överraskningar när man köpt sin bostad.

• Anonym (Maja)

Håller med föregående. Läs på, det är inte särskilt krångligt.

• Anonym (..)

Ladda ner appen bolånekollen så hjälper de dig att räkna. Den utgår från alla bankens kalkyler och Konsumentverket tror jag...

Ränkade rätt för mig - om jag utgår från hur min bank tyckte jag kunde låna.

• ursula
    Anonym (lån) skrev 2013-09-30 10:45:15 följande:
    Alltså, om du lånar 2 miljoner med en ränta på 3% (den ligger ju lågt nu) så hamnar bara räntan på 5000 spänn i månaden. Klart man inte klarar det om man har en inkomst på 15000 netto! Man skall ju kunna leva och gärna amortera också... Om räntan går upp till 6% så blir det 10.000 i månaden för dig att betala... Kan inte finnas en chans att du får låna så mycket med din inkomst. Sen tycker jag det är märkligt att vilja "maxa" sitt lån, man måste ju tänka långsiktigt och inte behöva ha ont i magen varje månad för sin ekonomi... Gör som du fått tips om innan; begär ett lånelöfte från en bank. 
    Du räknar med bruttoränta
    Nettoränta ligger för närvarande på 1,5 %
  • zZzZz
    ursula skrev 2015-01-18 23:35:56 följande:
    Du räknar med bruttoränta
    Nettoränta ligger för närvarande på 1,5 %
    Psss, denna personen skrev inlägget 2013 :)
Svar på tråden Hur stort bolån kan man få med 500 000 kr?