• Vimsan77

Hur mycket?!

Hej Jag har en tös på 5 v. Jag tänkte börja pumpa lite för att öka mjölken. Hon är gnälligare, krånglar vid amning( suger utdrivningen, släpper, suger, släpper , gråter, vrider sig, skriker). Vet ej om jag har lite mjölk. På kvällen ligger hon o suger länge o suger på sina händer o e missnöjd när vi e klara. Lite mjölk eller övertrött? Vet ej. Nu när jag pumpat ena bröstet i ca 15 min så har jag fått ihop ca 25 ml. Det är inte mycket va?? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hur mycket?!
  • SuzR

Fyll på med lite ersättning så hon blir mätt, det gjorde jag och då sov hon också lite längre.

• SuzR

Dom blir oftast lite hungriga på kvällen och då har man ofta lite mindre mjölk!

• Mary Jo

Man har absolut inte mindre mjölk på kvällen,men den kan vara mindre fet. 
    Det gör att barnet vill suga oftare men det är normalt..
    Önskar du helamma skulle jag inte fylla upp med ersättning eftersom att det är den vanligaste orsaken till att amningen uteblir. Barnet suger ofta på kvällen och då tar man till ersättning = mindre mjölk som produceras.

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Mary Jo

Och mängden mjölk du pumpar ut säger inget om mängden mjölk du har i brösten. Helammade 6 mån och fick aldrig ut nåt när jag pumpade.

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • izgo

När min son va 4 dagar fick jag ut 80ml/bröst på knappt
    10 minnuter... Så kolla med amninghjälpen om ditt barn sUger rätt? Fortsätt pumpa så produktionen ökar!

• Vimsan77

Ok ska kolla:) När jag pumpade en gng när hon var ca 1 v så fick jag ut 100,, men då ammade hon det andra bröstet samtidigt som jag pumpade,,

• TvåTrollungar

Du kan inte ha mängden mjölk du pumpar ut som mått, vissa kan nästan inte få ut något via pumpning och andra kan få ut flera dl. Det är ett helt normalt beteende din bebis har, så gör nog de flesta barn i olika perioder, vill du fortsätta amma så ge inte ersättning, de din bebis gör gör hon för att öka på mängden mjölk, ger du då ersättning så kommer inte brösten producera mer och då blir det tillslut för lite, för nästa gång dottern vill öka på mängden mjölk så kanske du ökar ersättningen i stället och det blir en ond spiral, vissa bröst klarar inte det och slutar då producera mjölk ( första månaderna är väldigt känsliga för hur produktionen kommer vara)

• Antilopen
    SuzR skrev 2012-10-24 10:04:52 följande:
    Fyll på med lite ersättning så hon blir mätt, det gjorde jag och då sov hon också lite längre.

TS skriver att hon vill ÖKA mjölkproduktionen, och du ger rådet att ge ersättning?! Kan du inte läsa eller? Förlåt men jag blir lite upprörd när jag ser sånt här...
  • Antilopen

TS, din bebis är effektivare än alla pumpar i världen, så det bästa sättet att öka produktionen är att erbjuda bröstet ofta, ofta, ofta. Mjölken ökar av att brösten stimuleras korta stunder ofta, snarare än att man ammar långa stunder med flera timmar emellan. Lita på din kropp, mängden du får ut när du pumpar säger ingenting om din förmåga att nära ditt barn. Jag har aldrig kunnat pumpa men helammade i 6 mån och min son var en härligt knubbig bebis :) ammar förresten fortfarande nu vid 13 mån och mjölken flödar än. Hojta till om du behöver fler tips!

• SuzR

Bli upprörd du;) vad jag menar är att om barnet verkar hungrigt kan man ändå ge ersättning så att barnet blir mätt och nöjt och sen pumpa vidare så slipper man iaf den stressen att pumpa som en idiot och amma ett ledset barn. Varför blir du upprörd?

• SuzR

Många tror att amning upphör pga av att man ger ersättning men så är det oftast inte, man ammar ju ändå. Ammar man 9 ggr av 10 och ger ersättning en gång så upphör inte amningen per automatik.

• Antilopen
    SuzR skrev 2012-10-24 15:59:11 följande:
    Bli upprörd du;) vad jag menar är att om barnet verkar hungrigt kan man ändå ge ersättning så att barnet blir mätt och nöjt och sen pumpa vidare så slipper man iaf den stressen att pumpa som en idiot och amma ett ledset barn. Varför blir du upprörd?

Det är helt normalt att bebisar är lite missnöjda och vill snutta ofta när de är i en ökningsperiod, det är så de reglerar produktionen. Om man då ger ersättning så att barnet blir nöjt kommer ju inte produktionen öka! Och eftersom TS verkar vilja amma tycker jag att hon ska stöttas i det och få amningstips, inte ersättningstips.
  • Antilopen

"Jag tänkte börja pumpa lite för att öka mjölken" skriver hon. Inte "jag tänkte börja med ersättning, tips?" Är så trött på att så fort någon slänger ut en amningsfråga så kommer alltid någon blixtsnabbt och säger "ge ersättning". Precis som många BVC verkar göra. Den här tråden ligger i kategorin "Amning". Hon vill ha hjälp med sin amning. Ersättning stjälper många gånger amning.

SuzR skrev 2012-10-24 16:01:09 följande:
    Många tror att amning upphör pga av att man ger ersättning men så är det oftast inte, man ammar ju ändå. Ammar man 9 ggr av 10 och ger ersättning en gång så upphör inte amningen per automatik.

• Emmis
    SuzR skrev 2012-10-24 15:59:11 följande:
    Jag fick amningen med mitt första barn sabbad delvis beroende på att vi fick rådet att ge ersättning så jag är inget fan av ge ersättning om målet är amning. Det är klart att det kan finnas en idé med det om det pågår länge, barnet tappar vikt osv, men normalt sett för att slippa ha ett skrikigt barn - nej.
    I perioder vill barnet amma - amma - amma eftersom det vill öka mängden mjölk för att bli mätt. Klart att bebisen då också är lite mer gnällig. Men då är det bättre att dricka mängder av vatten och amma på. Efter några dagar har det ordnat till sig igen. Ger man ersättning tar det hela bara ännu längre tid eller så får man fortsätta med den där ersättningen för att brösten aldrig hinner ikapp.
  • Antilopen
    Emmis skrev 2012-10-24 16:49:15 följande:
    Jag fick amningen med mitt första barn sabbad delvis beroende på att vi fick rådet att ge ersättning så jag är inget fan av ge ersättning om målet är amning. Det är klart att det kan finnas en idé med det om det pågår länge, barnet tappar vikt osv, men normalt sett för att slippa ha ett skrikigt barn - nej. I perioder vill barnet amma - amma - amma eftersom det vill öka mängden mjölk för att bli mätt. Klart att bebisen då också är lite mer gnällig. Men då är det bättre att dricka mängder av vatten och amma på. Efter några dagar har det ordnat till sig igen. Ger man ersättning tar det hela bara ännu längre tid eller så får man fortsätta med den där ersättningen för att brösten aldrig hinner ikapp.

Exakt det jag menade. Som sagt så ligger tråden under "Amning" och TS har efterfrågat hjälp med sin amning.
  • Liverithe

Fast jag tycker nog SuzR har en poäng, kan ju vara jättestressande med hungrig arg bebis och det tar ju ett tag för produktionen att öka. Jag gjorde just så, kompletterade med ersättning ett par dagar och sedan behövdes det inte längre, produktionen kom ikapp bebisen och vi helammade igen. Är man väldigt orolig att amningen ska störas kan man ju skippa den lösningen, men för egen del tyckte jag det funkade fint. Till TS, 5 veckor är en tillväxtfas, snart lugnar det sig!

Svar på tråden Hur mycket?!