• Anonym (förstår inte)

Bryr sig inte folk om hur deras (små)barn är klädda?

Nästan varje dag får vi höra från dagis hur bra kläder vi har till vår 1,5åring. Visst försöker vi hitta bra grejer men vi lägger inga enorma summor på kläderna. Inte heller lägger vi massor med tid på att hitta reor utan det är bara sånt som man råkar få se (ja, vi missar säkert massor).

Exempel på några av de senaste sakerna som prisats är:

Termoleggings: 29:- på Ica Maxi
    Underställ: 10:- på loppis
    Tjocka ullsockor: 40:-  paret på Stadium

Det borde alltså inte kunna vara andra föräldrars ekonomi som gör att vi konstant får dessa kommentarer men vad är det då? Ointresse? Okunskap? Visst, t ex skalkläderna kanske inte alla har råd med, men resten?

• Svar på tråden Bryr sig inte folk om hur deras (små)barn är klädda?
  • Palma

Jag jobbar i förskola och, nä, en del bryr sig faktiskt inte. Barnen går i urväxta, (eller förstora) urtvättade ärvda kläder som tappat både form och funktion. Nej, overaller (som mamma och pappan hade) från 70-talet värmer inte längre. De håller inte emot väta heller. Det gör heller inte den dyra pop-overallen när den används åt det femte barnet. Ärvda, nötta, trasiga, förstora skor hör till det värsta tycker jag. Skor som barnen kliver ur när de går. Jo, det är sant. Barn son får frysa om tårna för att föräldrarna är snåla eller inte tar sig tid. Jag vet inte. De verkar faktiskt inte bry sig. OBS detta i ett välbärgat område med övre medelklassföräldrar. Har arbetat på förskolor med fattiga familjer och jag tror tamejtusan de barnen var bättre klädda. Åtminstone hade jag förståelse för att de kanske var dåligt klädda ibland.

• Tow2Mater
    Purpurbräcka skrev 2012-10-22 19:07:07 följande:
    Nu blir jag nyfiken. Vad är det ni ogillar med ullsockar?
    Tar t ex lång tid att torka om man inte kan tumla dem. Luktar illa fuktiga.
  • Purpurbräcka
    Tow2Mater skrev 2012-10-22 19:14:31 följande:
    Tar t ex lång tid att torka om man inte kan tumla dem. Luktar illa fuktiga.
    Ja, det där är ju helt klart sant när det gäller raggsockor och lovikkavantar, men jag har aldrig haft de problemen med vanliga tunna ullsockor.

Fast jag har ingen torktumlare så jag upplever det som normalt att det tar något dygn för tvätten att torka. Är man van vid att tumla allt kanske det känns lite bökigt, särskilt om man är en stor familj med mycket tvätt.
  • Colisa
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-10-22 19:07:32 följande:
    Nån lite varmare variant på leggings. Åtminstone våra är tjockare och mer byxliknande än ett par långkallingar. Riktigt gosiga iaf och jag skulle gärna haft ett par
    Jaha, då förstår jag! Har inte så bra koll på allt nytt de hittar på.

Kika lite på vad de andra ungarna har i kapprummet, om du undrar vad de har för katastrofala kläder menar jag. Jag brukar tjuvkika lite för att se om jag klär dottern svalare än de andra och hur mycket/tjockt man "bör" ha (är nybörjare på dagisbarn och antar att andra föräldrar har bättre kollSkrattande).

Säger de så där när det gäller nya kläder kan det ju vara lite mer allmän komplimang också, som att man brukar säga "Vilken snygg jacka!" när en kompis har något nytt, men på dagis kanske det passar bättre med bra/käck/praktisk. Det behöver ju inte vara i jämförelse med de andra barnens. Eller så är du bra på att fynda helt enkelt!
  • Anonym

Vi får också komplimanger för kläderna. Främst för två saker:

1. Att vi inte klär vårt barn för varmt. Ja, hon har kompisar på förskolan som har vinterkängor och overall. Vi bor i Skåne, och det var 16 grader häromdagen.

2. Att hon har så mjuka och lekvänliga kläder. Alltför många tre-fyraåringar kommer till förskolan i smala, coola jeans och kan knappt sätta sig på en stol.

För mig är det här helt naturliga och självklara grejor, så jag vet inte hur andra tänker. De kanske tänker likadant om oss - undrar varför vår unge går i ofodrade skor och vindfleecejacka, respektive mjukisbyxor.

• Anonym (förstår inte)

När jag hämtar vid 3 har de flesta av småbarnen redan gått hem så det är lite svårt att vara säker på vilka kläder som faktiskt används. Vi tar hem mycket av kläderna för att kunna leka på hemvägen alt när vi kommer hem. Kvar finns bara innekläder, reservmössa/vantar och ett ofodrat galonset. Galonisarna tror jag användes 1-2ggr innan personalen upptäckte att skalkläderna var vattentäta(!) och det var efter det som kommentarerna började komma.

Vad jag sett som skiljer oss från majoriteten är skalkläder istället för fodrad (eller ofodrad, svårt att veta när kläderna är på) galon och att vissa barn redan har vinterjackor. Det är vad man ser på de större barnen och de enstaka små som är kvar när jag hämtar. Kläderna under har jag däremot ingen aning om.

Ännu så länge är det samma skalkläder som i augusti som gäller för vår del, enda skillnaden är vad som finns under.

• Kärlek84

Termoleggings finns för vuxna på Rusta

Men för att besvara din fråga.. Jo jag tror de flesta föräldrar bryr sig om vad barnen har på sig. Det alla föräldrar kanske inte alltid tänker på (inklusive jag, erkänner!) är vad som alltid är praktiskt på dagis/skola. En del kläder fungerar kanske bättre hemma när man har tid och hjälpa barnen medans dom kläderna inte passar på dagis där de helst ska kunna klä på sig helt själva.

• Anonym

Jag tror de berömmer å att man ska fortsätta skicka med bra kläder. Jag ahr också fått mycket beröm, med alla barnen, och vi har inte haft några speciella kläder, men alltid haft "kläder efter väder", mycket extra innekläder, en extra uppsättning ytterkläder/skor och nån varm tröja etc

Det värsta jag sett var ett barn där regnkläderna var så små att muddarna nätt och jämnt nådde nedanför armbågar och knän....Har aldrig sett nåt liknande, fattar inte att personalen satte på barnet de kläderna, som att klä en femåring i stl 80 typ...

• Missminime

Termoleggings är lätt fodrade långkalsonger som är jätte bra! Både jag o barnen har det under våra långb på vintern. Dom är unisex. Finns svart,mörkblåa o camougalge färgade som även passar killar 

Anonym (förstår inte) skrev 2012-10-22 18:44:27 följande:
    Bryr sig inte folk om hur deras (små)barn är klädda?

Nästan varje dag får vi höra från dagis hur bra kläder vi har till vår 1,5åring. Visst försöker vi hitta bra grejer men vi lägger inga enorma summor på kläderna. Inte heller lägger vi massor med tid på att hitta reor utan det är bara sånt som man råkar få se (ja, vi missar säkert massor).

Exempel på några av de senaste sakerna som prisats är:

Termoleggings: 29:- på Ica Maxi
    Underställ: 10:- på loppis
    Tjocka ullsockor: 40:-  paret på Stadium

Det borde alltså inte kunna vara andra föräldrars ekonomi som gör att vi konstant får dessa kommentarer men vad är det då? Ointresse? Okunskap? Visst, t ex skalkläderna kanske inte alla har råd med, men resten?

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Haha, lite charmigt att du tror ni är unika.  Jobbat mycket på förskola och tro mig, ALLA föräldrar får höra samma kommentarer. 

• Anonym (Fröken)

När jag jobbade på förskola (nåt år sen) så hade dom flesta okej kläder. Vissa familjer var lite mer friluftsmänniskor och dom hade lite mer "fancy" kläder och några familjer hade det lite sämre ekonomiskt och dom hade lite mer slitna.

Men på det stora hela var det inte alls så att nån famikj hade extraordinärt bra kläder och alla andra hade dåliga.

Dom flesta hade ungefär samma nivå klädmässigt.

• Anonym (H)

Vilken Bra inledning, TS, till att få berätta vad du anser sig ha sett och att få berätta hur ni gör. Skylla på personal att de ska ha sagt detta till er. 

Om de gjort det så är det oerhört oprofessionellt. Så gör man inte. 

Och sedan fick någon sur dagisfröken slänga in sin åsikt också, medlem i den gnälligaste yrkesgruppen i Sverige. 

• Anonym (Mmmm)
    Palma skrev 2012-10-22 19:13:07 följande:

Jag jobbar i förskola och, nä, en del bryr sig faktiskt inte. Barnen går i urväxta, (eller förstora) urtvättade ärvda kläder som tappat både form och funktion. Nej, overaller (som mamma och pappan hade) från 70-talet värmer inte längre. De håller inte emot väta heller. Det gör heller inte den dyra pop-overallen när den används åt det femte barnet. Ärvda, nötta, trasiga, förstora skor hör till det värsta tycker jag. Skor som barnen kliver ur när de går. Jo, det är sant. Barn son får frysa om tårna för att föräldrarna är snåla eller inte tar sig tid. Jag vet inte. De verkar faktiskt inte bry sig. OBS detta i ett välbärgat område med övre medelklassföräldrar. Har arbetat på förskolor med fattiga familjer och jag tror tamejtusan de barnen var bättre klädda. Åtminstone hade jag förståelse för att de kanske var dåligt klädda ibland.

Tror faktiskt att du har rätt. Jag har aldrig haft bra ekonomi men har alltid köpt barnens skor i skoaffär. Speciellt när dom började lära sig att gå osv. Mina barn är i dag 9 och 12 år. Jag lägger gärna pengar på rejäla ytterkk och skor så att dom har rejält på sig. När jag hade dom på dagis fick jag alltid beröm av fröknarna för att jag var förutsedd med rejäla kläder oav årstid. Fattades något hade jag med det dagen efter. Jag höll stenkoll p blöjorna själv. Under alla år barnen gick på dagis så var det en gång som dom behövde påminna mig om att ta med blöjor och det var i början när sonen hade börjat på dagis. Kollade själv upp hur my blöjor dom hade varje fredag. Ny solkräm varje år med. Jag hade alltid dubbla uppsättningar av overalle, mössor och vantar. När en overall, vantar, mössor o skor var blöta. Så satte dom in det i torkskåpet för torka o fick ta på barnen det torra sen. Hade alltid en stor väska full med extra kläder. Fyllde på efter årstid och bytre ut efterhand som dom växte ur kläderna. Mina barn är det vi i världen för mig. Dom har alltid haft bättre och mer kläder än mig!
  • Anonym (Mjao)
    Anonym (Mmmm) skrev 2024-09-02 08:32:04 följande:
    Tror faktiskt att du har rätt. Jag har aldrig haft bra ekonomi men har alltid köpt barnens skor i skoaffär. Speciellt när dom började lära sig att gå osv. Mina barn är i dag 9 och 12 år. Jag lägger gärna pengar på rejäla ytterkk och skor så att dom har rejält på sig. När jag hade dom på dagis fick jag alltid beröm av fröknarna för att jag var förutsedd med rejäla kläder oav årstid. Fattades något hade jag med det dagen efter. Jag höll stenkoll p blöjorna själv. Under alla år barnen gick på dagis så var det en gång som dom behövde påminna mig om att ta med blöjor och det var i början när sonen hade börjat på dagis. Kollade själv upp hur my blöjor dom hade varje fredag. Ny solkräm varje år med. Jag hade alltid dubbla uppsättningar av overalle, mössor och vantar. När en overall, vantar, mössor o skor var blöta. Så satte dom in det i torkskåpet för torka o fick ta på barnen det torra sen. Hade alltid en stor väska full med extra kläder. Fyllde på efter årstid och bytre ut efterhand som dom växte ur kläderna. Mina barn är det vi i världen för mig. Dom har alltid haft bättre och mer kläder än mig!
    Fast man kan också hitta begagnade ytterkläder och skor i fint skick, så lufta inte att man måste köpa nytt för att det ska vara bra.

Men ja, annars håller jag med. Mina barn får mer noga valda kläder än mig i fråga om funktion och lätthet att röra sig i och ta av och på skallager. Helt enkelt eftersom jag kan gå och byta själv om jag inser att det blev tokigt men de är låsta i det jag köper. Därför är det viktigt att det är bra så det är rätt från början.
  • Anonym (tofflor)

Nånting jag inte fattar och där jag förmodligen är väldigt töntig men det är när barnen har foppatofflor på förskolan. Okej om det är badtofflor och sånt när man är vid en pool eller strand men foppatofflor och badtofflor på förskolan, nä. Då är sandaler bättre på sommaren!

• Anonym (Mmmm)
    Anonym (Mjao) skrev 2024-09-02 08:44:08 följande:
    Fast man kan också hitta begagnade ytterkläder och skor i fint skick, så lufta inte att man måste köpa nytt för att det ska vara bra.

Men ja, annars håller jag med. Mina barn får mer noga valda kläder än mig i fråga om funktion och lätthet att röra sig i och ta av och på skallager. Helt enkelt eftersom jag kan gå och byta själv om jag inser att det blev tokigt men de är låsta i det jag köper. Därför är det viktigt att det är bra så det är rätt från början.
    Att jag skriver nya skor är för att när dom lär sig gå så är det viktigt med nya skor för annars kan dom gå fel med förterna. Jag skrev ingenstans att allt jag köper till dom är nytt! Jag köper på rea eller bättre begagnat. Jag handlar mycket på Tradera och Sellpy
  • Anonym (Mmmm)
    Anonym (tofflor) skrev 2024-09-02 08:47:35 följande:

Nånting jag inte fattar och där jag förmodligen är väldigt töntig men det är när barnen har foppatofflor på förskolan. Okej om det är badtofflor och sånt när man är vid en pool eller strand men foppatofflor och badtofflor på förskolan, nä. Då är sandaler bättre på sommaren!

Jag hade foppatofflor på dagis som dom hade på sig vid vattenlekar på sommaren. För en som jobbar i skobutik berättade för mig att vanliga sandaler expanderar i för mycket vatten o drar inte ihop sig när dom har torkat. Därför hade jag foppatofflor till dom vid vattenlekar. Men jag hade även sandaler. Fram tills dom var 4 så hade dom sandaler som inte hade öppen tå för annars spräckte dom sina tånaglar varje dag 
  • mammatill6

Tror faktiskt det är en sådan sak de bara säger, liksom som kallprat. och för att ge beröm. Har hört samma till alla mina sex barn och då har det varierat kraftigt vad de använt. Termoleggins har jag aldrig tagit på, avskyr dem. Likaså ullstrumpor. Fy vad obekvämt. Smaken är som baken.

Svar på tråden Bryr sig inte folk om hur deras (små)barn är klädda?