• hummena

Hon vägrar ta flaskan!

Jag är inte amningsmaffian och är inte emot ersättning. Men...

Tänk på att viktkurvorna från BVC inte är baserade på ammande barn, och därför kan det vara så att ditt barn växer som det ska även om det inte verkar så enligt kurvorna. Har du testat att amma lite oftare, kanske en gång varannan timme, och sett till att bebisen fått amma "tomt" (riktigt tomt kan det aldrig bli, men du vet vad jag menar) innan du byter bröst?

Om viktproblemet inte är superakut (men då skulle du nog inte skriva här) kan det vara en bra ide att vänta med ersättningen och jobba på amningen istället, eftersom det då kommer vara mycket enklare för dig lite längre fram. Ditt barn är bara en månad ännu, och din kropp håller på att ställa in din mjölkproduktion efter hennes behov, och om du get ersättning kommer du rubba den justeringen - dvs din kropp kommer producera mindre eftersom den tror att ditt barn behöver mindre.

• hummena

Ok, nu ser jag att du postade medan jag skrev mitt svar... Om ditt barn är sjukt ställs ju allt lite upp och ner, och då vet jag faktiskt inte vilka råd som är bäst. Om hon är glad och rosig kanske hon får nog, trots allt? Hur mycket går hon upp i vikt? Om hon knölar jättemycket med flaskan nu kanske ni ska vänta med den tills ni träffat läkaren och hört vad han/hon har att säga?

Svar på tråden Hon vägrar ta flaskan!