• Alexi

Hon vägrar ta flaskan!

Alla barn tar inte flaska, vår son gjorde aldrig det. Har du testat att amma mycket mer istället? Är det verkligen ett stort viktproblem? Om hon verkligen inte fick i sig mat tillräckligt genom bröstet vore hon väl mer intresserad tänker jag av andra alternativ...

• Alexi

Men varför är det så viktigt med flaska att man kämpar sig blå på det viset??

• Alexi

Det kanske finns personer som tror att de har ett riktigt behov men kanske faktiskt behöver input att det går att klara sig utan.

Vi struntade i flaska och väntade tills sonen var stor nog att ta pipmugg istället.

• Alexi

Jag helammade fram till sex månader och sen började vi med smakportioner och vid nio månader lossnade hans intresse för mat på allvar. Han fick ju vatten i pipmugg till maten och då kunde vi även köra välling i pipmugg. Han får fortfarande välling med pipmugg när han snart är två år. Det svåra med pip är att hitta rätt storlek på flödet i förhållande till vätskan, det får ju inte komma för fort.

• Alexi

Fast om mamman ska börja jobba är det kanske lättare att pappan satsar på mat och struntar i flaskan tex. Om nu barnet inte vill ha flaska eller ersättning.

• Alexi
    Majbebis2012 skrev 2012-10-23 15:17:46 följande:
    Visst är det så det kommer få bli. Men det är tråkigt att missa modersmjölken/ersättningens fina fördelar
    Men man kan ju fortsätta att amma fast man jobbar, det är ju jättemånga som ammar morgon/kväll och ev nätter. Så jag menar absolut inte att man ska sluta amma och samtidigt skippa ersättningen, bara att man just inte toktvingar fram att ta flaska om nu bebisen är så ointresserad och själva maten går att lösa med mat så att säga.
  • Alexi
    AnnaLovisa skrev 2012-10-23 17:16:56 följande:
    Jaha, så du hade inget behov av att ge honom flaska innan?? Då är det ganska lätt att skippa flaskan.
    Nej, vi testade då och då för att han skulle vara van vid det och vi testade lite olika nappar men han ville aldrig. Och jag var föräldraledig ett år så jag kände mig lugn med att han skulle börja äta under det året så därför behövde vi inte tvinga fram det. Det var mest för vällingens skull vi ville ge flaska.
Svar på tråden Hon vägrar ta flaskan!