Inlägg från: Ronja 551 |Visa alla inlägg
  • Ronja 551

akut hjälp! fråga om chinchilla

Nu söker jag någon som är kunnig om chinchillor. Jag kan ingenting. Det är såhär att jag hittat en chinchilla i en bur, den står utomhus. Den befinner sig i Norrland, snön har kommit och temperaturen på dagen kanske är 0 grader men på nätterna blir det riktigt kallt nu. Kan den sitta där?! Tål de sådan kyla? Utomhus?! Jag har åkt och matat den med knäckebröd och gett den vatten, men det fryser ju på natten... Ska jag ta hem den och ta in den? Råd tack!

• Svar på tråden akut hjälp! fråga om chinchilla
  • Ronja 551
    DexX skrev 2012-10-21 20:39:41 följande:
    Ta in den! Chinchillor ska inte vara utomhus!

Läste på nätet att de lever i Anderna på 3-5tusen meters höjd, är det inte kallt där? Men kan jag bara ta in den? Får den inte värmeslag då??
  • Ronja 551
    CookieKaka skrev 2012-10-21 20:42:03 följande:
    Vet du vems den är?

Om inte prata med Polisen och om ingen visar sig kännas vid den så hade jag tagit hem den för att rädda livet på stackarn! Men köp hö och chinchillapellets och se till att den har ett bra sandbad att rulla i. 

Jo vet vems det är men denne är inte hemma på flera veckor. Denne säger att chinchillor är anpassade för att leva ute och att den ska klara det fint. Jag är som sagt helt grön på dessa djur. Allt jag kan här jag googlat idag o de gav inga direkta svar... Men jag tänker på andra djur som varit ute i kylan (hästar, kaniner) om man plötsligt tar in dem i värmen kan det vara riktigt farligt. Ska jag försöka vänja den eller?
  • Ronja 551
    viseversa skrev 2012-10-21 20:46:06 följande:
    Eh ta in den så klart!

Inte så lätt att veta, jag är en häst/hund person. Hade aldrig sett ett sånt här djur i verkligheten förr...
  • Ronja 551
    DexX skrev 2012-10-21 20:48:26 följande:
    Men ring veterinären och rådgör och kontakta polisen!

Här uppe finns nog ingen veterinär att tillgå nu. O polisen existerar knappt här frågan är om jag tar livet av den om jag tar in den hemma? Vi har ca 18-20 grader hemma
  • Ronja 551
    viseversa skrev 2012-10-21 20:50:36 följande:
    Nej så då låter man den sitta ute i minusgrader? Vet man inte så googlar man på djuret! Man kan lära sig MASSOR om ett djur så! Ett liitet tips bara.

googlade. Hittade inget om att de inte kunde vara ute på vintern. Bara att de inte ska ha fukt/värme o vad de ska äta o hur de parar sig o vad de kommer i för färger. Fortfarande frågan; tar jag livet av den om jag plockar in dem i 18 graders värme?!
  • Ronja 551
    riboflavin skrev 2012-10-21 20:56:56 följande:
    Hur menar du står utomhus? Bara i en bur sådär på marken? Eller i anslutning till någon form av hus?

Kan du kontakta ägare och förklara att du är orolig för den? Har du varit i kontakt med länsstyrelsens djurskyddsenhet?

Det är lite vanskligt att gå in och bara ta ett djur sådär, utan att ha starka bevis för att man handlat i nödvärn.

(Har själv gjort det och blivit åtalad (men friad) för egenmäktigt förvarande och förstörande av egendom).

Ett tips så länge är att förse djuret med bomaterial (hö) så att det själv kan hålla sig varm.

Jag hade kontaktat länsstyrelsen för att göra en orosanmälan, då chinchillor inte bör hållas utomhus under de klimatförhållanden som råder här.

Jag känner ägaren o är säker på att inte bli åtalad. Buren står intill huset. Men det jag undrar mest är om jag gör det VÄRRE om jag tar in dem pga värmeskillnaden. Ägaren säger att den är från Anderna och är skapt för kyla, men det har jag förstått nu att det inte stämmer med tamdjuren...
  • Ronja 551

Ok. Jag hämtar den. Ställer den på vår inglasade altan. Då drar det inte o ja kan ge den vatten flera gånger om dagen så de inte fryser. O hö ska den få, de ha den inte haft förr...

• Ronja 551

Det är kallt på altan, men jag kan inte ta in han direkt från minusgrader till 18 plus, det kan inte vara bra för han. Har köpt sand o chilla mat o har hö o vattenvitaminer. Han får de bra

• Ronja 551

Ja! Fråga henne gärna! Alla tips är välkomna jo jag ska vänja han via garaget o ytterhallen lite sakta. Han fick sitt sandbad nu o gud vad han måste ha saknat de! Han rulla o bada o sprätte

• Ronja 551
    Lonlely Wolf skrev 2012-10-22 18:44:02 följande:
    Nu har jag pratat med min dotter och hon sa att ta in den så fort som möjligt.....Min dotter kommer in här så snart hon hinner så hon vill prata med dig om chincillan för hon har bra kunskap om dessa djur.

Ja! Men be henne svara här i forumet fortfarande rädd att han ska bli för varm om ja tar in han :-S
  • Ronja 551
    Lonlely Wolf skrev 2012-10-22 19:30:03 följande:
    Kan jag be henne inboxa dig eller vill du ha svaren här på tråden.

Skriv här ni, de begriper ja mig på iaf
Svar på tråden akut hjälp! fråga om chinchilla