• Limpan

Känner mig som Världens sämsta mamma :-(

Är nybliven mamma till en liten gosse som idag blir två veckor. Då amningen inte fungerat som den ska har vi den senaste veckan kört med ersättning istället. Nu till mitt problem. Då jag är helt ny på denna fronten har jag varit så dum att jag har tagit vatten i drickfärdig temperatur direkt ur kranen, vilket jag idag fått höra att man absolut inte ska göra! Både i köket och i badrummet. Känner mig så jävla dum! Tyck ni att jag levt under en sten hela mitt liv och att jag är dum i huvudet, men skulle jag vetat om det skulle jag ju givetvis inte gjort så! Så nu sitter jag bara och väntar på att han skabli dödssjuk

• Svar på tråden Känner mig som Världens sämsta mamma :-(
  • Hannah76

Oj det var ju inte så bra. Varmt/ljummet vatten i från kranen är inte bra för någon, det ska inte användas att dricka eller i matlagning.

Nu tror jag itne att det egentligen är någon större fara. Är du orolig ring och hör med någon?

Många brukar ju koka vattnet de första månaderna, vilket man egenltligen inte behöver om man har kommunalt vatten (men med alla parasiter som varit på sista tiden ska man kanske inte chansa?)   

• Limpan

Vi har kommunalt vatten. Sitter och tittar på lillen som sover och det hugger riktigt i hjärtat

• Queenie70

Nej det ska man ju inte göra. Varmvattnet räknas ej som födoämne. Men ditt barn kommer inte att dö eller bli sjukt nu. Gjort är gjort. Och från och med nu så kommer du ju att göra rätt. Släpp och gå vidare. Varmvatten från kran ska förövrigt inte användas i mat till vuxna heller.

• Hannah76
    Limpan skrev 2012-10-20 10:23:36 följande:
    Vi har kommunalt vatten. Sitter och tittar på lillen som sover och det hugger riktigt i hjärtat

Gör det inte större än vad det är. Du har ju inte gett ditt barn gift =)
    Släpp det och gå vidare, inget blir bättre för att du plågar dig själv. 
  • Limpan

Läser man runt på familjeliv (som jag vet att man inte ska göra) så känns det faktiskt som om jag gett honom gift! Tur att han bara fått det i en vecka! Fast han är ju bara två veckor och så liten....

• Lumo

Har han inte blivit sjuk än så är det ingen fara. Men gör det inte i fortsättningen. kallt vatten som du värmer eller kokar, o låter svalna är det dom gäller.

Lycka till o tryck inte ner dig själv. Sträck på dig o var stolt som mamma. Fel gör vi alla, de kommer ju inte direkt med manual (även om varmvatten borde väl de flesta känna till att man inte dricker från kranen, hehe). Sunt förnuft funkar i längden. Grattis till bäbben!

• Limpan

Jag gick hotell & restaurang på gymnasiet och fick inte ens då höra att man inte ska använda varmt vatten. Jag har nog verkligen bott under en sten Jag försöker tänka på dom gravida och ammande som röker och dricker alkohol trots att dom vet att det är farligt. Jag gjorde ju detta pga okunskap. Nu tar vi kallt vatten och värmer till önskad temperatur i micron, är det okej? Och är det bara jag i hela sverige som gjort detta???

• Greta Anna

Under 2 månader tror jag att man bör koka vattnet och låta det svalna till ättemp eller koka vatten, kyla ner och lägga i kylskåp för att blanda ersättning med och sedan värma i micro.
    Kokningen görs för att ta bort bakterier i vattnet.
    Ljummet vatten från kranen ska inte användas för att det kan finnas mer metall i varmvatten från rören och även för att det kanske är lite mer bakterier i. (Kontrollfråga BVC om det stämmer, detta är bara min syn på saken.)

Det låter som att du behöver en stund med BVC där du kan be om en instruktion om hur du ska göra och höra vad riskerna kan bestå i.

Mår barnet bra nu så har det inte tagit skada och alla kan göra fel, du ska inte vara så hård mot dig själv, alla föräldrar gör fel på något sätt men också det mesta rätt. För vi gör ju det vi tror blir bäst för våra små eller hur...

• I969

Ingen större fara på taket. OM det är kopparrör (har ni nya hus eller haft stambyte är det plaströr) så är det det till både kallvatten och varmvatten. Visst, det kan lösas ur lite mer koppar i det varma vattnet än i det kalla, men vad jag förstått så är skillnaden ganska marginell. Förutom kopparen så brukar man prata om bakterier i varmvattnet, vilket är ovanligt då de allra flesta har en temperatur på varmvattnet som motverkar bakterietillväxt. Kommunalt vatten är det bra kontroll på  

• Lyckligajag78

Släpp och gå vidare.
    Misstag kan jag lova dig har vi alla gjort på ett eller annat sätt Flört

Ta hand om dig! 

• grind

Det är bara en säkerhetsåtgärd och det är säkert ingen fara.

Att du bryr dig och mår dåligt när du känner att du skulle kunna göra något ännu bättre som mamma tycker jag visar att du är en bra mamma. Som förälder gör alla fel så gott som varje dag. Det som gör en bra förälder är att man gör så gott man kan och ger kärlek till barnet!

• Lyckligajag78
    grind skrev 2012-10-21 02:52:05 följande:
    Det är bara en säkerhetsåtgärd och det är säkert ingen fara.

Att du bryr dig och mår dåligt när du känner att du skulle kunna göra något ännu bättre som mamma tycker jag visar att du är en bra mamma. Som förälder gör alla fel så gott som varje dag. Det som gör en bra förälder är att man gör så gott man kan och ger kärlek till barnet!

• lilla mej

Men barnet är ok så varför tjafsa om hur dåligt det var.... Ts vet nu att man inte ska göra så. Jösses ALLA föräldrar kommer någon gång göra omedvetna fel.... Ts du lever och lär hela livet, att göra misstag kommer man nog inte undan så ge inte dig själv för hård kritik. Ditt misstag var ju inte ens ett stort farligt misstag.

• Limpan

Tack för era svar! Känns mycket bättre nu faktiskt. Man vill ju inget annat än att göra rätt för sitt barns bästa!

• josefine84

Jag har också gjort det av misstag nån gång jag har också micrat vattnet istället för vattenbad när jag har värmt. Man förstår ju att det måste stå väldigt strikt i instruktioner för att det är små barn men lite drickvaten från kommunaltvatten är inte hela världen!!

Svar på tråden Känner mig som Världens sämsta mamma :-(