• strangeryoutwo

Är det verkligen så farligt att inte amma eller delamma?

Jag har dåligt samvete för att jag inte ammar mitt barn mer än vad jag gör. Men om jag skulle amma heltid skulle det innebära att jag inte kunde göra någonting annat än att sitta hemma och amma och se på TV. Vissa säger att har man barn ska barnets behov gå före förälderns, med rättelse gå före mammans behov. Det gör tydligen ingenting om mannen jobbar heltid och sedan har fritid. Då säger man ju att pappan inte är lika viktig för barnet det första halvåret.

Om man tycker det är mysigt att amma ska man såklart få göra det. Men om man hellre vill flaskmata får man kritik. Jag märker hur jag ammar desto mindre och hur mycket gladare jag har blivit. Hur man mår påverkar ändå bebisen. 

Så min fråga är, är det okej om jag bara ammar mitt barn på förmiddagen och en strax innan läggdags? Hon är bara 2 månaderFörvånad Och självklart får hon inget annat mellan dessa amningstillfällen. 

• Svar på tråden Är det verkligen så farligt att inte amma eller delamma?
  • Lisssen
    strangeryoutwo skrev 2012-10-18 14:45:42 följande:

Så min fråga är, är det okej om jag bara ammar mitt barn på förmiddagen och en strax innan läggdags? Hon är bara 2 månaderFörvånad Och självklart får hon inget annat mellan dessa amningstillfällen. 
    Hur menar du, får hon ingen ersättning? Får hon bara mat två gånger om dagen?
  • strojes

Om amningen inte fungerar bra är det ju självklart helt ok att ge ersättning på flaska istället. Både mamma och barn mår bättre av det i längden än att fortsätta med amning som bara strular och tar tid.

• Litet My

Klart du måste mata ditt barn fler gånger än så, dvs komplettera med ersättning i så fall.

En tanke är att det oftast bara är i början man ammar så ofta och länge, efter några månader tar det bara några minuter. Så orkar du vänta ut den värsta snuttigheten så kan man göra det.  

• Blaha

Vem får du kritik av?

Två barn har jag bara gett ersättning, ett barn delammar jag just nu. Har aldrig fått kritik. Inte för att jag skulle bry mig heller för den delen...

• Dr Mupp

Självklart måste ditt barn ha mat oftare, om du inte ger det mat oftare så svälter du ditt barn och det är vanvård och skäl för omhändertagande. 

Vill/kan du inte amma så behöver bebisen få ersättning, antingen på kopp eller flaska.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • strangeryoutwo

Det är klart att hon får ersättning när jag inte ammar.

En fråga. Hur fort sinar mjölken?

vad händer om jag inte ammar på en dag? En vecka? 

• strangeryoutwo

Om jag bara nattmmar kommer mjölken sina så att jag till slut inte ens kan amma på nätterna?

Eller kommer brösten "minnas" att jag ska amma då och inte börja läcka på dagtid? 

• Tow2Mater

Vem har gett dig sån felaktig info att det skulle på nåt sätt vara farligt att inte amma???

• Minion
    strangeryoutwo skrev 2012-10-18 15:40:38 följande:
    Det är klart att hon får ersättning när jag inte ammar.

En fråga. Hur fort sinar mjölken?

vad händer om jag inte ammar på en dag? En vecka? 
    Eftersom barnet bara är två månader gammalt så är inte amningen riktigt etablerad än. Så om du ammar så sällan kommer mjölken att sina. När amningen är väl etablerad behöver barnet inte ammas lika ofta och lika länge eftersom det ammar effektivare. Långtidsammare däremot brukar kunna låta bli att amma längre stunder, många kan vara några dagar utan att amma utan att mjölken tar slut.
    strangeryoutwo skrev 2012-10-18 15:57:28 följande:
    Om jag bara nattmmar kommer mjölken sina så att jag till slut inte ens kan amma på nätterna?

Eller kommer brösten "minnas" att jag ska amma då och inte börja läcka på dagtid? 
    Trappar du ner amningen till så lite så här tidigt i amningen, så att säga, så är risken att mjölkproduktionen upphör.
    Efter att amningen etablerats brukar brösten sluta läcka ofta.

• Mamma Petra

På vilket sätt skulle det vara farligt?

Själv kunde jag bara amma de första 3 månaderna, sedan slutade jag producera mjölk. I dag har vi en mycket frisk och aktiv 5-åring som är hälsan själv. 

Svar på tråden Är det verkligen så farligt att inte amma eller delamma?