• anso83

Nu har jag PANIK!!!

Fick en dotter i nov-11
    väntar nu en bebisl med bf i dec-12

tjejen född 2011 låg på + 0,7 % i vecka 33+4
    bebisen i magen nu ligger på +5,2 % i vecka 32+1

vill inte mer känner jag bara
    tjejen vägde 4155g när hon föddes
    hon skulle enligt tillväxt-ul vägt mellan 330g0-3400g...så det var ju en himla skillnad 
    vad fan kommer ingte denna att väga
    och då har jag ändå ätit bättre denna graviditet inte så mycket godis och slutat med läsk
    vad mer kan jag göra...vill inte föda ett barn till på över 4 kilo...känner bara panik o total rädsla...gråtit i omgångar idag...vet inte vart jag ska ta vägen...       

• Svar på tråden Nu har jag PANIK!!!
  • Evadoula

Jag tror att det vore bra för dig med stödjande samtal? Mvc? Eller skulle du vilja ha stöd i form av en doula? Jag är gärna ditt stöd.

Du behöver inte vara så rädd som du är, det är fullt möjligt att arbeta med att tona ned rädslan. 
    Vill också att du ska tänka på att kvinnans slida är väldigt tänjbar,den är skapt för att klara en förlossning. Ingången i slidan är veckad och tänjbar ungefär som ett dragspel. Din kropp har alla förutsättningar för att klara av en förlossning. Det vore nog bra för dig om du är så rädd att få mer stöd. Jag kan ha mailkontakt med dig och hjälpa dig med avslappnig, andning,rsten (berättar mer i mail) och tankens kraft. Är du såhär pass rädd så spänner du kroppen och utsndrar automatiskt stresshormoner som frstärker rädsla och smärta. Det behöver inte vara så.
    Maila mig gärna på eva.doula@hotmail.se

Kika också gärna in på min hemsida om du vill veta mer http://www. lilladoulan.se

Mvh Eva

• Southern Belle

Jag förstår att det känns skrämmande att föda en stor bebis! Det är huvudomfånget som "känns mest" och det brukar inte variera så mycket! I och med att du redan har fött ett barn så har det banat vägen för nästa så även om  ditt andra barn skulle väga mer än genomsnittet så behöver det inte kännas mer att föda fram det. 

Det finns även något som du själv kan göra för att underlätta framfödandet! Att sitta på huk ökar måttet på utgången i bäckenet med 30% jämfört med att ligga på rygg!!! (enl en brittisk studie där de röntgade en födande kvinna i olika ställningar.) Man kan även sitta bredbent på en pilatesboll, med fötterna vinklade utåt, för att öppna upp bäckenet. Tänk på att vara så avslappnad du bara kan i underlivet och käken (Det finns en koppling mellan munnen och underlivet! En spänd käke och sammanbiten mun ger ett spänt underliv vilket gör det svårare för bebisen att komma ut!) 

Prata med barnmoskan om din rädsla så kan hon guida och hjälpa dig på bästa sätt! Och precis som Eva redan har föreslagit är en doula ett jättebra stöd i situationer där man känner sig rädd och orolig! 

Lycka till! Hjärta 

• anso83

Tack för era tips och råd!

Min mamma har varit med under alla mina 3 förlossningar och kommer även vara med vid denna
    då hon gör mig lugn och trygg även om pappan till dottern och detta barn har haft en väldigt aktiv roll så har vetskapen om att min mamma funnits där hjälpt mig

försöker intala mig om att jag kommer fixa detta, försöker tänka positivt
    har ju fixat det tre gånger innan och detta är sista gången   

rädslan beror mycket på att förlossningen var jobbig
    navelsträngen fastnade runt hennes hals
    fick trycka ut henne utan någon värk
    moderkakan var kvar i över 40 min
    fick medicin som skulle verka sammandragande
    samt akupunktur inann den kom ut   
    gick sönder en del och fick sys i över en timme
    så där var min mamma ett stort stöd
    då pappan var med dottern under tiden de sydde

känndes för mig som en dramatisk förlossning även om den inte anses vara det i andras ögon   

men med killarna blev jag sydd med 2 stygn, så det var ju en rejäl skillnad   

Tack igen!

• Svampp

anso83: Det är DIN upplevelse som betyder något. Kändes det tufft för dig så var det så. Det kan hjälpa att gå igenom det som hände (utifrån din känsla) och sätta ord på allt du upplevt både under och efter förlossningen. Det kan även vara bra att tänka igenom hur du önskar att den här förlossningen ska bli och vad du tror kan hjälpa dig på vägen att nå dit. Själva vikten på barnet behöver du egentligen inte oroa dig för, det påverkar mindre än man tror som Southern Belle förklarade. Men din oro finns ändå och då kan det vara bra att komma på strategier som känns bra för DIG, om det så rör sig om ställningar, avslappningsövningar eller vad som helst. Att navelsträngen låg runt halsen är ju givetvis något som kan kännas läskigt och även att inte få krysta i lugn och ro. Men om man hittar sitt eget lugn, oavsett vad som händer så kan även sådana förlossningar upplevas som positiva (jag har träffat/pratat med flera som haft riktigt tuffa förlossningar men ändå haft väldigt fna upplevelser). Försök fundera på vad som kan lugna just dig om något händer. Fysisk närhet från någon av de som är med? Fokus på andning och avslappning? Någon målbild (t.ex. att ni är hemma igen hela familjen och myser i soffan eller nåt sånt)?

Det är viktigt att du låter dig själv bli tagen på allvar, att det var just din upplevelse och det spelar ingen roll hur någon annan tror att den skulle upplevt samma sak. Prata med en barnmorska, psykolog, kurator, vän eller doula om du känner att du behöver det.

I "Föda utan rädsla" finns massor med fina tips, både för dig och de som ska vara med under förlossningen. Den är både snabb och lättläst (fast mannen hann ändå bara läsa förordet trots att jag gick över tiden 10 dagar, tur han fått höra mig tjata om allt istället ;D).

Lycka till!

• anso83

Kanske ska meddela att förosning nr 4 var nog den bästa!
    vattnet gick den 29/11
    blev igångsatt den 1/12
    killen kom ut på 2 TIMMAR efter att droppet sattes
    kom på den dagen jag hade enligt sista mensen
     1/12-2013 (en dag efter storasysters 1-årsdag)

Han vägde 3580g och var 51 cm
    alldeles lagom brukar jag säga ;)
    allt gick kanon!

känslan eftrer att ha fött nr 3 var ALDRIG MER!
    men efter nr 4 kan jag göra det igen :)
    att det kan vara så olika...   

• Svampp

Stort grattis till dig och hela familjen! Så roligt att du återkom och berättade hur det gick för dig, och självklart att det blev så bra! Alla förlossningar är ju olika och vissa ger större utmaningar än andra. Det viktiga upplevelsen, och nu blev ju den alldeles så bra som man kan önska.

• anso83

Tänkte att det kan vara en liten hjälp till andra
    som känner så som jag gjorde.
    Att man inte heller ska lita blindt på alla mätningr som görs heller.

Och som sagt alla förlossningr är olika :)  

• Southern Belle
    anso83 skrev 2013-04-10 01:19:55 följande:
    Kanske ska meddela att förosning nr 4 var nog den bästa! vattnet gick den 29/11 blev igångsatt den 1/12 killen kom ut på 2 TIMMAR efter att droppet sattes kom på den dagen jag hade enligt sista mensen  1/12-2013 (en dag efter storasysters 1-årsdag) Han vägde 3580g och var 51 cm alldeles lagom brukar jag säga ;) allt gick kanon! känslan eftrer att ha fött nr 3 var ALDRIG MER! men efter nr 4 kan jag göra det igen :) att det kan vara så olika...                 

Stort grattis till sonen! Vad skönt att du fick revansch på din tidigare upplevelse!
Svar på tråden Nu har jag PANIK!!!