• Rocktroll

Ge flaska redan från start.

Av diverse anledningar tror jag att jag ska skippa amningen helt till kommande bebisen men jag brottas så med mitt dåliga samvete. Du som valde att inte amma alls hade du dåligt samvete över det, och gick det i såna fall över? Sen undrar jag lite över praktiska saker. Har man med sig egen flaska och ersättning till bb?

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Svar på tråden Ge flaska redan från start.
  • lilleskutto

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för att du väljer att inte amma. Det är upp till var och en hur man vill mata sitt barn.
    Men jag kan nog nästan lova dig att barnmorskorna på BB kommer att försöka övertala dig om att amma, eller åtminstone pumpa bröstmjölk.
    Nu funkade det inte att amma för mig pga olika orsaker så jag fick vackert ge flaska och ersättning men jag fick ju höra massa om att bebisen kommer bli lat och kanske inte alls kommer att vilja ta bröstet senare. Men det struntade jag blankt i för så länge mitt barn är mätt och glad så är jag glad...

Men ta med dig saker till bb och gör som du känner är bäst för dig och ditt barn!

• moosen

har inte ammat och har inte haft dåligt samvete. Däremot mått dåligt över alla kommentarer man fick från alla som predikade för amning. Väldigt tråkigt!!

• Rocktroll
    Tow2Mater skrev 2012-10-16 18:15:23 följande:
    Inget dåligt samvete alls; det finns så många fordelar med flaska!
    Som? Glad Med förra barnet började vi ge flaska vid 3 mån och mat inte så långt efter det så kommer knappt ihåg hur tiden med flaskmatning var.
    lilleskutto skrev 2012-10-16 14:33:32 följande:
    Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för att du väljer att inte amma. Det är upp till var och en hur man vill mata sitt barn.
    Men jag kan nog nästan lova dig att barnmorskorna på BB kommer att försöka övertala dig om att amma, eller åtminstone pumpa bröstmjölk.
    Nu funkade det inte att amma för mig pga olika orsaker så jag fick vackert ge flaska och ersättning men jag fick ju höra massa om att bebisen kommer bli lat och kanske inte alls kommer att vilja ta bröstet senare. Men det struntade jag blankt i för så länge mitt barn är mätt och glad så är jag glad...

Men ta med dig saker till bb och gör som du känner är bäst för dig och ditt barn!
    Ja det om att dom på BB lär vara på en har jag fått höra en del. Min ordinarie BM var sjuk sist så jag fick träffa en annan tjej som precis hade slutat jobba på BB och hon sa att dom är ganska så fanatiska där. Men om jag är helt säker så ska vi klart och tydligt skriva det i min journal så att jag inte blir ifrågasatt. Tänkte först att jag skulle pumpa men jag är inte säker på att min rygg pallar mjölktuttar igen. Så förutom psykiska aspekter som finns så är det även fysiska.

• KimPossible

Jag ammade visserligen, men körde även på både bröstmjölk i flaska från början och sen ersättning från ca 4-6 månader, och anser  att det är vars och ens val hur man väljer att ge sitt barn mat och närhet.

Inte ska du ha dåligt samvete för att du inte tänker amma! Glad Kan tipsa om hemsidan www.attflaskmata.se där du kan få mer info och tips. Petra Jankov Picha, som har hemsidan, har även gett ut en bok med samma namn där man kan hitta mycket matnyttigt och även läsa om hur andra i samma situation haft och har det.

Har du Facebook finns några olika grupper i vilka man även där kan få råd, stöd och tips av andra i samma sits.  Några är "Till dig som flaskmatar - tips och råd på vägen!", "Rätten att välja flaskmatning" samt "Rätten att välja - flaskmatning eller amning".

Lycka till och grattis till kommande bebbe!

• pefa

Jag valde att inte amma min son pga och kommer göra likadant med kommande barn. Jag gjorde klart redan hos barnmorskan att det var det jag bestämt mig för, hon försökte ifrågasätta men gav sig rätt enkelt. Sedan skrev hon det i min journal direkt.

Väl på förlossningen tog sambon upp det med bm och frågade om det fanns några frågetecken. Fick aldrig något propsande överhuvudtaget så det var en positiv överraskning - både jag och sambon hade ställt in oss på bråk! Efter förlossningen fick jag två tabletter för att inte mjölken skulle komma igång och det funkade hur bra som helst, märkte inte av det alls.

Vi hade med oss både flaskor, ersättning och nappar, ersättning fick vi dock på bb. De hjälpte oss med matning så att den kom igång riktigt, precis som de gör med ammande mammor! Vi använde även napp från första början så sonen skulle få till sugtekniken. 

• Lyckligajag78

Har bara gett de första dropparna.

Att inte amma och SLIPPA pumpa det bästa jag gjort i hela mitt liv!!

Tycker att min tjej sover gott på ersättningen 2 månader och sover 3-7 timmar i sträck, någon gång 10!!

• Lilla Morran

Har flaskmatat en från start och de två yngre har jag delvis flaskmatat. Absolut inget att skämmas över men visst har det dåliga samvetet gjort sig påmint ibland. Vi vet ju alla att bröstmjölken är det allra bästa för våra barn. Frågan är vad det får kosta? Med barn nummer 2 och 3 bestämde jag mig för att ge amningen en ärlig chans och det känns bra att de åtminstone fick i sig en del bröstmjölk, men det var ju en hel del arbete... Barnen hade svårt med sugtekniken, jag fick sår, de blev inte mätta, pumpa ut tar tid... Men som sagt, jag är nöjd över att jag lyckades kombinera under den första tiden i alla fall... Lycka till!

• FruBecks

Jag hade rätt dåligt samvete till en början med flaskmatningen men det berodde främst på att jag inte valt att flaskmata. Jag var så inställd på att amma och när det körde ihop sig totalt och min BVC-sjuksköterska faktiskt fick övertala mig att flaskmata så kände jag mig otillräcklig som mor. Det blev knappast bättre av omgivningens dömande kommentarer "VA?! Ammar du inte?!?". Det finns många olika anledningar till att man inte ammar och det måste respekteras och inte ifrågasättas! Tyvärr får man nog vara beredd på kommentarer från omgivningen och stå på sig i vissa lägen. Huvudsaken är att barnet mår bra och det gör de oavsett om de flaskmatas eller ammas! Det är sånt prat om att bröstmjölken är det bästa som barnet kan få men ersättningen är också ett jättebra alternativ som vi ska vara oerhört tacksamma över att det finns! Jag tror att är du bara inställd på att det inte blir någon ammning för din del och är förberedd på att omgivningen kommer ha kommentarer så kommer det funka galant. Kom ihåg att det är DITT val och ingen annans. Lycka till!

• Rocktroll

Tack tjejer för era stöttande ord Glad det är nog mest pga omgivningens eventuellt dömande kommentarer som jag ändå funderat på att pumpa men nu börjar jag ställa in mig mer och mer på att ge ersättning redan från start. Min man stöttar mig till fullo då han vet hur jag mådde av amningen förra gången så han har sagt att han gärna tar diskussionen på bb om inte jag orkar. Jag är väldigt lättstött och och ännu värre när man är nyförlöst och hormonell så dom hade nog lätt kunnat övertala mig till att försöka amma även om jag egentligen inte vill.

Nu ställer jag in mig på ersättning från start och gör mig beredd på arga amningsförespråkare i omgivningen Flört

Tack för länkarna Kimpossible...ska jag kolla upp Glad

Svar på tråden Ge flaska redan från start.