Inlägg från: yndig |Visa alla inlägg
  • yndig

Husdjur till 5åring, mus, hamster,råtta gerbil?

Personligen har jag haft både gerbiler, dvärghamster, guldhamster, möss, råttor, degus, chinchilla, marsvin, kanin mm (arbetade med omplaceringar under en tid), och min erfarenhet är denna.   '

Om du nu vill att det ska vara ett litet djur i storlek med hamster så rekomenderar jag alltid gerbiler före hamstern. Varför? Gerbilen är ett mycket piggt och vaket djur som är uppe även dagtid, lätta att få tama och bits i stort sett aldrig (har bara blivit biten en gång och det var av en sjuk gerbil när vi tvättade ett sår på den), alltså mycket snälla. Otroligt roliga att titta på när de gräver gångar och står och spejar som surrogater. Det är också mycket enkla att sköta, de är i stort sett helt luktfria till skillnad från t.ex. hamstern. Jag hade våra gerbiler i två flocker (könsdelade) och eftersom vi fick in 40-50 st (från någon barnfamilj som "råkat" sätta ihop en hane och en hona), så hade jag dem i två stora 500 liters akvarium fyllda med sand, vedträn, hö (att bygga med) och papp. Jag skulle alla gånger rekomendera er att ha dem på sand, det luktar inget och dammar inte (till skillnad från spån), för att kunna bygga gångar utan att sanden faller ihop så är det viktigt att man lägger i t.ex. kartong, hö, kvistar (t.ex. från fruktträd). Det är tungt att lägga i sanden men det är värt det för det sparar mycket jobb, skaffa en kattsandspade med väldigt smala skåror i så kan du enkelt sila bort bajs och överflödigt skräp.

För övrigt så snälla snälla ge dem inte s.k. "hamsterblandning" då den är alldeles för fet och innehåller bl.a. solrosfrön och jordnötter vilket man endast ska ge då och då som godis. Ge istället nån form av musblandning som är mycket fettsnålare och baserar sig på bl.a. hirsfrön, platta ärtor m.m. De ska heller absolut inte ha någor springhjul! Många tror att det aktiverar djuren men i själva verket tvingar det väldigt ofta fram stressbeteenden hos djuren, såsom tvångsmässigt springande i hjulet pga. exempelvis tristess. Aktivera istället dina djur! Bygg små hinderbanor och ge dem som sagt mycket att gnaga på och bygga med istället vilket stimulerar deras naturliga behov istället för något så onaturligt som ett springhjul. Om de vill springa då? För det första så se till att ha tillräckligt stort kar (jag föredrar ett akvarie/terrarie framför en gallerbur/dunabur eftersom de skvätter när de gräver samt att de kan gnaga i sig plastdetaljer vilket är farligt), och sen ta ut dem och låt dem springa på golvet (gör en lekhage till dem så är ni säkra på att de inte försvinner in under soffan eller likn).

Vad gäller maten och hjulen så anser jag att det även gäller andra djur som t.ex. hamstrar. Jag har sett många ggr övergödda hamstrar i alldeles för små burar med endast ett litet hjul till sällskap. Det spelar ingen roll att djuraffärerna döpt blandningen till "hamsterblandning" för den är många ggr alldeles för fet och även smådjur kan bli överviktiga och få problem med det (ont i leder etc).

Och glöm inte att gerbiler är flockdjur och ska alltid vara minst 2 st! 

Jag har säkert glömt en hel del men har du frågor får du gärna fråga, även om det gäller andra djur är just min favorit gerbilen   

• yndig

Åh, lät kanske som om jag bara har en favorit men jag älskar även vanliga råttor! Underbara djur som är mycket tillgivna och smarta, men nu ville jag rekomendera något passande djur för er och era små barn och tänkte att gerbilen i det fallet nog blir mer lämplig Annars är råttor ljuvliga! Och möss också för den delen. Både möss och råttor har dock skarp lukt.

• yndig

Egentligen är det svårt med nåt annat än akvarium eller terrarie eftersom de behöver gräva gångar och så, men ja kanske nån form av fågelbur med täta galler fast jag skulle helt klart satsa på ett kar - smutsar inte ner och bättre för djuren. Oj, de kostar inte många kronor egentligen, det är sanden som kostar att köpa men sen varar den länge! Maten går åt ca en msk per djur och dag. De är inte dyra i drift.

• yndig

Och det är även en stor risk att de gnager sönder botten om den är av plast (finns även metall men de brukar vara låg kant)

• yndig

L1nda: ja, det går enkelt att bygga en ram i trä och häfta fast fint nät med häftpistol och använda som lock. Jag skulle definitivt satsat på åtminstone 150 l för två gerbiler men du får ju så klart anpassa storleken efter hur mycket plats ni har. På jordbruksverkets hemsida finner du alla minimummått på burar etc till olika djur.

• yndig
    Tiger Fizz skrev 2012-10-15 22:11:09 följande:
    Jaha,hehe,tack.=) Jag hade en stor fågelbur med smala galler till min kommer jag ihåg.Jag blev sugen att skaffa  igen när du skriver allt det där om gerbilerna!De är helmysiga!=)
    Even forever don´t seem like long enough

Haha, kul att kunna inspirera!
Svar på tråden Husdjur till 5åring, mus, hamster,råtta gerbil?