• Höstbebis2010

sonen slåss

Sonen på 23 månader har de senaste månaderna varit hopplös på att slåss. Oss föräldrar slår han både när han är arg och glad som om han inte kan kontrollera sig. Han har även börjat gå på sina kompisar och ska slåss. Detta är inte ok och vi är i konflikt med honom många gånger om dagen. Det värsta är att han bara skrattar åt oss och det verkar inte gå in över huvud taget. Tips? Hur får vi honom att sluta?

• Svar på tråden sonen slåss
  • Som snö

Oj. Det är så enkelt kommer du snart få höra. Bara att sätta gränser och visa vem som bestämmer.
    Jo, tjena. Har en sån femåring. Som alltid varit sån. Säg till om du kommer på nåt som funkar....

• santigou

samma här, har en 20 månaders hemma som har fått för sig att man ska slåss.. har även en 4 månaders som man måste hålla på avstånd annars får hon ont. Jag började för ett tag sen att verkligen visa att det är allvar, ett bestämt nej och sen direkt till vagnen, om man fortfaranda har barn som sitter i vagn förståss. En liten stund bara, efter några gånger så började han förstå... det var inte roligt att sitta i vagnen och inte få vara med. Nu när han e på väg att slå behöver jag bara påminna honom om vagnen och då ger han direkt en puss istället. Och ständigt påminner jag honom att man får pussas och kramas istället ,INTE slåss. Tror på teorin att visa vad man kan göra istället.. funkar för oss iaf.

• Höstbebis2010

Önskar det hjälpte här men vi har försökt det där med att sätta honom på en plats och ha tråkigt en liten stund, biter inte alls. Vi kör med att han ska klappa istället för då blir vi glada, men det kommer han ihåg i 2 sekunder sen är vi där igen.
    Vi har en 1 månaders hemma, än så länge har han inte gått på honom, men man vet ju aldrig. 

• Hamlon
    Som snö skrev 2012-10-15 12:59:51 följande:
    Oj. Det är så enkelt kommer du snart få höra. Bara att sätta gränser och visa vem som bestämmer.
    Jo, tjena. Har en sån femåring. Som alltid varit sån. Säg till om du kommer på nåt som funkar....

Snömos! Om ni föräldrar är konsekventa och agerar så är det inget problem. Rannsaka ert beteende när det inträffar så ska du se att ni inte agerar konsekvent och ordentligt.
  • Som snö

Hamlon: klart du har rätt. Han är en förvirrad skilsmässounge. Mamma lär honom slå tillbaka. Och att anfall är bästa försvar. Pappa lär honom vända andra kinden till. Klart som fan han blir en unge som klipper till först, och sen ser ledsen ut för att han gjorde det!
    Nåja. Dagis jobbar massor på det, och har idéer om hur det ska gå till. Hoppas dom kan vara konsekventa. Annars blir det skolans uppgift från och mest nästa år!

• kiriaki

Jag sparkade min mamma en gang nar jag var 3, hon sparkade tillbaks och sa "Sadar kanns det att bli sparkad, vill du fortsatta sparkas eller ska du lagga av omedelbart?". Sedan sparkade jag aldrig nagon igen. Samma sak nar jag slog henne, hande bara en gang. Samma sak nar jag bet henne, hande bara en gang. Sa enkelt ar det!

• Hamlon
    Som snö skrev 2012-10-19 23:38:23 följande:
    Hamlon: klart du har rätt. Han är en förvirrad skilsmässounge. Mamma lär honom slå tillbaka. Och att anfall är bästa försvar. Pappa lär honom vända andra kinden till. Klart som fan han blir en unge som klipper till först, och sen ser ledsen ut för att han gjorde det!
    Nåja. Dagis jobbar massor på det, och har idéer om hur det ska gå till. Hoppas dom kan vara konsekventa. Annars blir det skolans uppgift från och mest nästa år!

Det är varken dagis eller skolans uppgift att lära våra barn hur de ska uppföra sig. Den uppgiften ligger (tack gode Gud) på oss föräldrar. Allt annat är idiotiskt.
  • Hamlon
    kiriaki skrev 2012-10-19 23:38:54 följande:
    Jag sparkade min mamma en gang nar jag var 3, hon sparkade tillbaks och sa "Sadar kanns det att bli sparkad, vill du fortsatta sparkas eller ska du lagga av omedelbart?". Sedan sparkade jag aldrig nagon igen. Samma sak nar jag slog henne, hande bara en gang. Samma sak nar jag bet henne, hande bara en gang. Sa enkelt ar det!

Infantilt beteende av din mamma, men jag är glad att det fungerade,
  • Luella

Fokusera istället på varför han slåss. Vill han ha uppmärksamhet? Får han mycket uppmärksamhet när han slåss och bråkar?

Jag har kommit halvvägs i boken "Fem gånger mer kärlek" av Martin Forster. Superbra bok som jag verkligen kan rekommendera. Man börjar tänka på ett annat sätt än att bara straffa. Man vill ju trots allt ha en fin relation till sitt barn och se till att barnet får både bra självkänsla och självförtroende.

Kram

• Höstbebis2010
    Luella skrev 2012-10-20 00:12:59 följande:
    Fokusera istället på varför han slåss. Vill han ha uppmärksamhet? Får han mycket uppmärksamhet när han slåss och bråkar?

Jag har kommit halvvägs i boken "Fem gånger mer kärlek" av Martin Forster. Superbra bok som jag verkligen kan rekommendera. Man börjar tänka på ett annat sätt än att bara straffa. Man vill ju trots allt ha en fin relation till sitt barn och se till att barnet får både bra självkänsla och självförtroende.

Kram
    Det är bara det att det kommer i vilket läge som helst. Vi kan sitta och ha det supermysigt och han helt plötsligt slår till, vi kan sitta och leka nått kul och helt  plötsligt  så slår han. Att det kan komma när han vill ha uppmärksamhet känner jag är en sak, även fast det absolut inte är ok, men att det kommer precis när som gör mig tokig.
  • Luella
    Höstbebis2010 skrev 2012-10-20 20:06:00 följande:
    Det är bara det att det kommer i vilket läge som helst. Vi kan sitta och ha det supermysigt och han helt plötsligt slår till, vi kan sitta och leka nått kul och helt  plötsligt  så slår han. Att det kan komma när han vill ha uppmärksamhet känner jag är en sak, även fast det absolut inte är ok, men att det kommer precis när som gör mig tokig.
    Jag förstår. Men det jag menade var att tänka mer långsiktigt och på en högre nivå. Inte varför han slogs just den och den gången utan generellt, varför slåss han öht. Boken är jättebra och har fått mig att tänka lite mer.
  • Lille Skrutt

Finns inte mycket mer att göra än att 1) förebygga 2) markera att det är fel vid de tillfällen man inte hinner förebygga (på ett lugnt och bestämt sätt) och 3) invänta frontallobens mognad .

• Höstbebis2010
    Lille Skrutt skrev 2012-10-23 00:09:26 följande:
    Finns inte mycket mer att göra än att 1) förebygga 2) markera att det är fel vid de tillfällen man inte hinner förebygga (på ett lugnt och bestämt sätt) och 3) invänta frontallobens mognad .
    Det är väl förmodligen så :)
Svar på tråden sonen slåss