Inlägg från: Blandis |Visa alla inlägg
  • Blandis

Visa bilder från adoptionsresan till barnet, när?

Hejsan, vi har pratat om vår adoptionsresa med vårt barn så fort vi kom hem som en liten saga typ att telefonen ringde och så vidare...

Men jag undrar hur ni har gjort med att visa bilder till ert/era barn från adoptionsresan. Hur länge väntade ni? Vi känner att det är alldeles förtidigt ännu då vi vet att vår lilla älskling kommer ihåg saker från resan hem och kan bara tänkta mig ifall vi visar bilder så kanske det river upp en massa minnen som hon måste bearbeta igen.

Men jag är lite nyfiken hur länge ni väntade men bilder, tills att de frågade själva? Men de kanske inte frågar förren om 8 år och det känns lång tid att vänta på att visa bilder. Tror ju att ju tidigare vi visar dem ju lättare/naturligare kommer det att bli att prata om adoptionen, bara det inte blir för tidigt. Förstår ni hur jag tänker...

• Svar på tråden Visa bilder från adoptionsresan till barnet, när?
  • Blandis

Kul att läsa hur ni har gjort. Vi har som sagt pratat väldigt mycket om adoptionen, så det känns helt naturligt för oss och hon gillar att höra om resan. Så missuppfattar mig rätt att det är inget vi har väntat med, tills hon blir äldre att prata om adoptionen. Vi upplever inte att det varit några jobbiga minnen från resan. Bara att vi väntat med bilderna, för vi har inte vetat när det är som bäst att visa dem. Tror det är för de propsade på utbildningen att visa inga bilder på de personer som ert barn har bott med, så det har nog blivit att vi inte visade några... fast vi vill. Det är därför jag börja undra hur ni andra har gjort. Vad är det för bilder ni visar? Bara från själva resan med er på bilderna eller även på de personer som ert barn har bott med och alla ni träffade på resan?

• Blandis
    JP01 skrev 2012-10-14 21:32:27 följande:
    Varför skulle man inte visa bilder på människor de bott med? Har inte fått höra något sådant hittills i vår process, varken i hemutredning, föräldrautbildning eller hämta barnkurs. Blir lite nyfiken på skälen. Vi kommer nig att visa bilder tidigt, i vårt fall är det även så att vår son oxå troligen får möjlighet att träffa vissa av dem här i Sverige på landsträffar, så för oss skulle det vara konstigt att inte göra det.
    Orsaken var att det skulle störa anknytningen och därför vänta. Tillägga att vår kursledare hade två adopterade barn.
  • Blandis

Vi har nu börjat visa lite bilder och filmer från resan och bilder från hennes livsdagbok som vi fått från den professionella familjen. Det har gått bra och inga mardrömmar om nätterna Skrattande

ja alla vår barn är olika och jag tror att det var rätt i vårt fall att vänta tills nu. Vi kom hem i år och har inte varit hemma så länge, så det blir inprincip "från början" i alla fall. 

Nä nu blir det fredagsmys, ha det gött. 

Svar på tråden Visa bilder från adoptionsresan till barnet, när?