• Anonym (HIV+)

    Jag har HIV - något du undrar?

    Har levt med HIV i 8 år, men har bara vetat om det i 5,5 år.
    Heterosexuell, svensk, kvinna och mamma.

    Fråga på!

  • Svar på tråden Jag har HIV - något du undrar?
  • Anonym (HIV+)
    Anonym (Bra tråd) skrev 2012-10-25 13:37:47 följande:
    Det är en utopi att tro att alla alltid skulle sköta allt som gäller sex och skydd perfekt. Min fru och jag är väl båda försiktiga och ansvarsfulla av oss. När min fru var yngre var hon inställd på att vänta med sex tills hon var gift, och OM hon skulle ha sex skulle det vara säkert. Ändå blev hennes debut ett oskyddat samlag med en tillfällig partner som hade haft många andra förut. Och då var hon ändå 24, ingen barnslig tonåring alltså. Men likafullt tog lusten och känslorna över och slog ut förnuft och principer. Hon testade sig aldrig, hon var väl mest rädd för graviditet, men det klarade hon sig från. Hon sa inget till mig innan vi började ha sex.och jag tog inte heller upp frågan om sjukdomar  Hon var ju så försiktig av sig och ville vänta länge, så det kändes inte som något riskabelt... Så med en del otur kunde vi ha blivit smittade båda två, trots att vi egentligen är så "ordentliga".  
    Precis, man kan egentligen aldrig vara säker. Sen oftast så är väl ändå ungdomar mer oförsiktiga än äldre, men oftast då de äldre skaffat sig mer erfarenhet och vet vad som kan hända.
  • Anonym (HIV+)
    Marina80 skrev 2012-10-25 18:56:04 följande:

    Varför har du inte fått hela skadeståndet? Är det ditt ex som betalat det till dig? Vet du om dom andra också fick något? Känner du att mitt i allt elände så har pengarna gjort nytta (lite plåster på såren)? Eller är det det långa fängelsestraffet som gjort dig mest rättvisa?
    Mitt ex kunde så klart inte betala. Sjukskriven/arbetslös (men sno grejer på nätterna kunde han minsann).
    Vet inte exakt hur det gick till när brottsoffermyndigheten och mitt försäkringsbolag gjorde dealen. Men hade de inte gjort dealen hade jag "bara" fått för överfallsskyddet från hemföräkringen. Eftersom att jag då bara hade fått ersättningen när jag börjat bli sjuk på grund av viruset (alltså börjat utveckla AIDS men det kommer ju inte att hända).

    Hon som också smittades fick samma storlek på skadeståndet, de som inte smittades vet jag inte exakt. Men då några var under 15 vid tillfället så räknades det automatiskt som våldtäkt också så de fick för både det och försök till grov misshandel.

    Jag sticker inte under stol med att pengarna hjälpt en del. Har kunnat göra vissa saker som jag inte skulle kunnat annars. Rest utomlands trots att jag var student (och jobbade inte extremt mycket under den tiden heller). Kunde tillsammans med min sambo köpa en fin lägenhet i innerstaden. Han stod förvisso för en del han med, men jag kunde punga in en rejäl slant då jag fått skadeståndet.

    Fängelsestraffet är nog det som känns bäst ändå, då vet jag att han inte kan skada någon annan. Men om några år släpps han villkorligt...
  • Anonym (HIV+)
    LillaVanilla skrev 2012-10-25 18:58:06 följande:
    Tack för svar. Känns lugnare. Är det dagis eller föräldrars uppgift att informera om en sån här sak att ett barn har en ev smitta? Så alla vet menar jag?
    Om två barn, en HIV+ och en HIV-, cyklar på två cyklar och krockar trillar och slår sig är risken större så eftersom båda blöder? (Förutsatt att de rör varandra.)
    Det måste väl vara lag på att berörda, andras föräldrar och dagispersonal, vet om ev smitta så PEP kan sättas in?
    Det krävs två väldigt blödande sår. Vi snackar inte skrubbsår utan att det blöder rätt rejält, alltså verkligen rinner blod. Och att de sätter såren emot varandras.

    Det finns ingen sådan lag. Däremot så ska föräldern/föräldrarna till ett barn med HIV informera någon ur personalen (är inte helt 100 på vem som ska informeras då jag inte upplevt det själv) så att denne vet proceduren. Men skulle det ske så får föräldrarna till barnet som utsatts för risken att smittas information om vad som skett och hur man går vidare med det.
  • Anonym (HIV+)
    jumos skrev 2012-10-25 20:07:07 följande:
    Mycket bra tråd, tackar ödmjukt för all information och för att du öppenhjärtligt delar med dig av dina erfarenheter 😊 Jag har en fundering... Hur gör sjukvården med hiv-tester inför planerade operationer? Jag har som vuxen blivit opererad två gånger, har de testat mig för blodsmittor innan operationerna? Och den naturliga följdfrågan; hade jag blivit informerad om de hittat något? (Det utgår jag iofs ifrån att de har skyldighet att informera om)
    Kul att du gillar tråden Glad
    Mig veterligen görs inga sådana tester. Men jag törs inte svära på det.

    OM de skulle testa för HIV och de ser att testet är positivt så måste de informera dig, ja.
  • Marina80
    Anonym (HIV+) skrev 2012-10-25 21:20:59 följande:
    Mitt ex kunde så klart inte betala. Sjukskriven/arbetslös (men sno grejer på nätterna kunde han minsann).
    Vet inte exakt hur det gick till när brottsoffermyndigheten och mitt försäkringsbolag gjorde dealen. Men hade de inte gjort dealen hade jag "bara" fått för överfallsskyddet från hemföräkringen. Eftersom att jag då bara hade fått ersättningen när jag börjat bli sjuk på grund av viruset (alltså börjat utveckla AIDS men det kommer ju inte att hända).

    Hon som också smittades fick samma storlek på skadeståndet, de som inte smittades vet jag inte exakt. Men då några var under 15 vid tillfället så räknades det automatiskt som våldtäkt också så de fick för både det och försök till grov misshandel.

    Jag sticker inte under stol med att pengarna hjälpt en del. Har kunnat göra vissa saker som jag inte skulle kunnat annars. Rest utomlands trots att jag var student (och jobbade inte extremt mycket under den tiden heller). Kunde tillsammans med min sambo köpa en fin lägenhet i innerstaden. Han stod förvisso för en del han med, men jag kunde punga in en rejäl slant då jag fått skadeståndet.

    Fängelsestraffet är nog det som känns bäst ändå, då vet jag att han inte kan skada någon annan. Men om några år släpps han villkorligt...
    Så med andra ord så gäller det att se till att man har en bra försäkring i fall man blir utsatt för brott. Bra att veta!
  • Anonym (HIV+)
    Marina80 skrev 2012-10-25 21:40:32 följande:
    Så med andra ord så gäller det att se till att man har en bra försäkring i fall man blir utsatt för brott. Bra att veta!
    Yes Flört
    Fick ganska omgående efter domen fallit i hovrätten beloppet från hemförsäkringen, tror det var 85'. De andra pengarna tog längre tid. De var väldigt hjälpsamma och hade inte behövt göra så egentligen. Har kvar samma försäkringsbolag Glad
  • Marina80
    Anonym (HIV+) skrev 2012-10-25 21:43:13 följande:
    Yes Flört
    Fick ganska omgående efter domen fallit i hovrätten beloppet från hemförsäkringen, tror det var 85'. De andra pengarna tog längre tid. De var väldigt hjälpsamma och hade inte behövt göra så egentligen. Har kvar samma försäkringsbolag Glad
    Det kan jag förstå!! Skönt att något fungerade i alla fall mitt i allt elände.
  • citrus

    Tack TS för att du öppnar upp dig och delar din information. Man blir ofta rädd för denna främmande sjukdomen. Jag ska eventuellt börja arbeta med en HIV smittad kille. Får återkomma med frågor när jag läst mer i tråden.

  • Anonym (frågor)

    Hej! Jag har några frågor. Har inte läst hela tråden pga att det är så många sidor så du får ursäkta om jag frågar något som du redan svarat på, och hoppas i så fall att du orkar svara igen. Glad

    Hur gammal var du när du blev ihop med ditt ex, och hur gammal var han då?
    Är han också svensk? Om inte, vilket land kommer han ifrån?
    Hur gammal är du nu? 

  • ems87

    Jag undrar en grej, jag hoppas det inte är en alltför jobbig fråga för dig, då behöver du inte svara. Det är inte bara om just din situation utan en fråga om HIV överhuvudtaget.

    Jag undrar om det finns risk för att HIV kan utvecklas till AIDS TROTS bromsmediciner? Jag vet att man kan bli immun, men det är ju ändå rätt så nytt med bromsmediciner för den här sjukdomen. De säger ju i media att det finns de som levt med HIV i 20 år med bromsmediciner och nämner att det är "ovanligt länge" (klart det är det, det har ju trots allt inte funnits så länge.) Men kan man verkligen leva resten av sitt liv med "bara" HIV eller blir det AIDS så småningom? Ingen vet väl hur det blir om 30 år såklart, men har läkarna sagt nåt om det till dig? Eller vet du det?

    Det är kanske en dum fråga, jag vet inte. Men det är nåt jag funderat på och undrat över när jag läst om sjukdomen. Frågorna kom åter upp i huvudet på mig när jag såg/läste Torka aldrig tårar utan handskar.

Svar på tråden Jag har HIV - något du undrar?