Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Hur lätt är det att få igenom en igångsättning? Jag har sedan v30 varit heltids sjukskriven pga foglossning och sammandragningar. Har senaste veckorna har problem med andningen så var till hc då och gjorde ekg. Vilket inte såg ok ut så jag blev skickad med ambulans till sjukhuset. Dom tog massa prover och gjorde lung röntgen eftersom dom misstänkte en propp i lungan. Men inget hittades. Jag sa vid ett flertal till att jag hade onda förvärkar och var orolig över bebis. Men de kollade inte upp bebis alls. Problemet med andningen börjar smyga tillbaka och jag är rädd. Kan man få igång igångsättning för detta? Är gravid i v37+4.

• Anonym

Hur lätt är det att få igenom en igångsättning? Jag har sedan v30 varit heltids sjukskriven pga foglossning och sammandragningar. Har senaste veckorna har problem med andningen så var till hc då och gjorde ekg. Vilket inte såg ok ut så jag blev skickad med ambulans till sjukhuset. Dom tog massa prover och gjorde lung röntgen eftersom dom misstänkte en propp i lungan. Men inget hittades. Jag sa vid ett flertal till att jag hade onda förvärkar och var orolig över bebis. Men de kollade inte upp bebis alls. Problemet med andningen börjar smyga tillbaka och jag är rädd. Kan man få igång igångsättning för detta? Är gravid i v37+4.

• Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-10-11 12:13:11 följande:
    Min läkare på IVF-kliniken menade att det är en "hitte-på-term" det finns inget namn på det utan det är ett tidigt missfall, ett ofostrigt embryo där spermie och ägg har träffats men inte utvecklats och inte fäst i livmodern. Den är därför i stort sett omöjlig att upptäcka då den inte fäst vid livmodern och livmodern inte börjat producera HcG.

OM man fått ett svagt positivt test så är det ett tidigt missfall inget annat, ett embryo som fäst i livmodern men sedan släppt, väldigt vanligt och tydligen så händer det i stort sett alla som försöker bli gravida aktivt men innan det fanns så lättillgängliga tester som nu "för tiden" så visste man inte ens om det, man fick sin mens, kanske 1-2 dagar för sent och sen var det inget med det...

Googlar man på kemisk graviditet så kommer de flesta träffar hit till FL, det säger väl det mesta
    Tror helt klart också att det är hittepå från FL. Bad min kompis höra med en läkare på gyn som inte heller hört talas om den här typen av graviditet.
  • Anonym

Hej, jag är gravid i v. 33+3 och har haft flera extra kontroller på spec MVC då mitt 1a barn föddes ca 3mån för tidigt.
    På extra kontrollerna kollar dom längden på min livmodertapp (?) och för 2v sedan så var den 2,5cm lång och jag blev precis "godkänd".
    Imon har jag ytterligare en kontroll och det jag undrar är hur kort får tappen vara nu?  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-10 08:58:02 följande:
    Ifall vi tanker pa samma TS, sa ar inte n hon en BM. Hon har en USK-utbildningen, eller jobbar som det.

Det krävs inte någon utbildning alls för att hänvisa till forskning.  Det kan vem som helst göra.
  • Anonym

Hej

Måste ge dig en stor eloge för din ork att svarar på alla frågor som dundrar in!!

Även jag har en liten undran som jag hoppas du kan besvara. Ja undrar om du vet hur stor sannolikhet det är att vi får tvillingar om min mammas mamma fick tvillingbarn samt att mammas kusin fått det. Jag är själv kvinna om det hjälper...=)

• Anonym
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-11 21:28:26 följande:

Det sägs att riskerna eller chanserna ökar då det är på moderns sida. Jag själv befinner mig i samma sits;) återstår att se:)
    Spännande, tycker personligen det skulle bli bara + om det visar sig bli det=) Känns även som det men vi får se!

Tack för att du tog dig tid att svara...

Skulle vilja ställa en till fråga och det är vad du tycker fördelarna samt nackdelarna med att vara bm är? Förstår att det även måste innehålla en del tuffa bitar som om när något går fel. Funderar själv på att kanske utbilda mig till det men är rädd för att det negativa skulle bli för jobbigt själsligt för mig. Som om ett barn eller mamma stöter på stora komplikationer m.m.

• Anonym
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-11 21:23:59 följande:

Hur kort den får vara för vad? Inläggning? En tapp kan öka på sig. Hoppas det går bra för dig imorgon.
    Tack !!

Inläggning vet jag inte riktigt men jag går ju på kontroller av en anledning. Om tappen har minskat mer vad brukar man gör åt det då? Eller görs inget åt det då jag är såpass långt gången nu?
    Den hade minskat från lite mer än 4cm till 2,5cm på två veckor. Därav denna kontrollen. Från början skulle jag ha 3 kontroller och imorgon är det den 5e jag har. 
  • Anonym

Tack för att du så generöst ställer upp och svarar på frågor!

Jag undrar över det du skrev  om att du tycker att alla bör avnavla sent om det inte finns fara för mor och barn . Gör alltså inte alla sjukhus likadant ?  Kan varje klinikchef bestämma hur dom ska göra på deras respektive sjukhus?  Får inte ni barnmorskor bestämma själva?  Får ni  inte ens göra sånt som man önskat  i förlossningsbrevet om det inte är vad eran chef tycker är bäst? 

Det stod i Dagens Nyheter förra året om en forskning som kommit fram till att barnen kan få blodbrist om de avnavlas tidigt.  Eftersom det alltså finns sjukhus som fortsätter att avnavla tidigt måste det ju finnas fördelar som uppväger det här med blodbristen. Vilka är fördelarna med tidig avnavling?   

• Anonym

Hur ser ni på manliga barnmorskor?

• Anonym

Hej, jag födde barn för sex månader sedan. Min man och jag blev lämnade ensamma på rummet när jag började krysta, så min man fångade vårt barn när bebisen kom ut. Vi trodde personalen skulle komma tillbaka och kolla oss men det gjorde de aldrig utan vi larmade när bebisen var på väg. Jag är förstföderska och litade på att personalen visste vad de gjorde. Nu undrar jag om du vet om detta är rutin på sjukhusen, att man lämnar krystande kvinnor själva med sina partners? Det hela kunde ha gått riktigt illa. Hoppas att du kan svara. Tack

• Anonym
    Anonym (Bm här med) skrev 2012-10-12 20:24:07 följande:

Nej, alla gör inte lika. Klinikchefen kan bestämma hur man ska göra med avnavlingen, om inte föräldrarna vill ha sen avnavling. En enskild bm får inte agera på egen hand, men kan förvisso glömma/inte hinna navla av
    Jag har fått lära mig att navla av sent och där jag jobbar är det rutin med sen avnavling, ochvi försöker även få in det på snitten.

Jättesnällt att du svarade på mitt inlägg!  Tack!    

Vad intressant att ni försöker få in sen avnavling på snitten ochså.  Jag trodde inte det gick. 
       Det måste alltså finnas fördelar och nackdelar med båda sätten eftersom det är olika på olika sjukhus.  Jag förstår inte varför dom annars gör olika.  (självklart vill ingen läkare förespråka en metod som bara har nackdelar för patienten) 
    När får man information om det här så man kan välja vilket man tycker verkar bäst och skriva in det i förlossningbrevet? Tar dom upp det på infomötena kanske? Min bm har inte sagt ett ord om avnavlingen så jag vet inte ens vilket metod som är rutin på vårat sjukhus.  

Eftersom läkarna inte är överens om vilken metod som är bäst antar jag att barnmorskorna inte heller är överens . Om man har önskemål om sen avnavling och får en bm som föredrar tidig avnavling kanske hon "glömmer" att avnavla sent?    Nej det här verkar så snurrigt så jag antar att jag måste har missuppfattat en del. 

• Anonym
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-13 12:42:10 följande:

Man avnavlar tidig eller klampar navelsträngen just för att hinna ta prover från den som ger svar på hur barnet har haft det i magen innan den kom ut. Alltså kollar de bl.a. På hur den har syrsatt sig- sk ph prov. Jag anser att man endast bör klampa navelsträngen då barnet inte mår bra och behöver snabbt hjälp. Hinner man bör navelsträngen "mjölkas" ur så att barnet får tillbaka en del av blodet.
    Tack så mycket då förstår jag bättre.
  • Anonym
    Anonym (Bm här med) skrev 2012-10-13 15:39:41 följande:
    Man kan navla av sent även fast man tar prover från navelsträngen. Man håller helt enkelt i den mellan tumme och pekfinger och klämmer åt tillfälligt, sedan släpper man taget och blodet får pulsera klart, ibland får man  hålla för hålet lite med en kompress så det inte rinner ut i sängen. Vi tar pH på i stort sett alla barn, utan att för den skull navla av tidigt. 
    Det finns inga bevis för att det skulle vara bättre att navla av tidigt, jag har försökt hitta det, men det som sägs, stämmer inte. Barnet får ex. inte för mycket blod, det blir inte gulare osv.  

Tack för att du förklarade.   Konstigt att inte alla gör så.  Hoppas TS läser det du skrev så hon kan berätta för sina chefer och arbets kamrater att det går att ta prover utan att göra tidig avnavling. 
    Konstigt att läkarna ska få bestämma över barnmorskorna att dom ska göra saker som det inte verkar finnas några fördelar med. Om det hade funnits fördelar med tidig avnavling så borde det väl vara så pass kännt att alla som jobbar med förlossnings vård visste om det.   Läkarna som bestämmer över vad barnmorskorna ska göra borde faktiskt förklara varför man ska göra si eller så .

Hoppas verkligen dom som jobbar på förlossningen här i stan vet hur man tar prover från navelsträngen utan att göra tidig avnavling för jag antar att det är super viktiga prover som man inte kan tacka nej till,  eftersom det verkar vara obbligatoriskt.  

• Anonym

jag har en fråga barnmorskan och det är hur vanligt är det att man har "mens" trots graviditet??? Jag har massa symptom men har hittills haft mens, dock några dagar oregelbunden...

• Anonym

Gravid för första gången, v33=) jag har nu börjat fundera på smärtlindring. Ju mer jag läser på om edan desto mer skeptisk blir jag, den sätts fel, flera som har fått problem med rygg och nerver i flera år efteråt. Vad är dina erfarenheter?

• Anonym

En kanske konstig fråga, men du måste ju ha varit med om kvinnor som inte är så noga med sin hygien osv. Hur tar du det när en ofräsch kvinna fläker på benen och odören sveper i hela rummet, det måste ju ha hänt mer än en gång. Hur upplever du det och vad gör du med en stank som faktiskt är outhärdlig?? Det måste ju vara skitäckligt!

• Anonym

Hej!Glad

Jag har två barn sedan tidigare och har börjat fundera på att skaffa ett till barn. Båda mina förlossningar har gått väldigt bra utan några komplikationer. Jag har trots det fått en väldigt ångest eller skräck över att föda igen. Jag har därför börjat fundera på om planerat kejsarsnitt skulle vara ett alternativ?
    Jag kanske ska tillägga att jag har haft väldiga problem med ryggen efter sista barnet och fått veta att jag är överrörlig. Jag har fortfarande idag tre år efter väldig smärta i ryggen och har nog en del oror därav om jag skulle klara en förlossning. Min fråga är då vad du rekommenderar eller tänker gällande detta? Kan jag klara av en graviditet och förlossning med dessa problem i ryggen? Jag undrar också om kejsarsnitt är ett bättre alternativ i detta fall?

Tacksam för svar! 

• Anonym

Hej Barnmorskan!

Jag är precis i slutet av min graviditet, v 37. Jag har de senaste två veckorna fått en brännande smärta under höger bröst, vid revbenet. De senaste dagarna har smärtan spridit sig som ett skärp bak till skulderbaldet, smärtan är mer koncentrerad åt höger sida.Tidigare var det mer som en brännande obehagskänsla, men nu gör det riktigt ont. Kan även tilläga att jag har halsbränna. Har du någon aning om vad detta är, eller är det helt normalt? 

• Anonym

Om det kommer in en fluga i förlossningssalen, hur farligt är det då? Måste ni slå ihjäl den fortast möjligt för att undvika smitta?

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!