Inlägg från: Anonym (Barnmorskan.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Anonym skrev 2012-10-12 21:56:57 följande:
    Hej, jag födde barn för sex månader sedan. Min man och jag blev lämnade ensamma på rummet när jag började krysta, så min man fångade vårt barn när bebisen kom ut. Vi trodde personalen skulle komma tillbaka och kolla oss men det gjorde de aldrig utan vi larmade när bebisen var på väg. Jag är förstföderska och litade på att personalen visste vad de gjorde. Nu undrar jag om du vet om detta är rutin på sjukhusen, att man lämnar krystande kvinnor själva med sina partners? Det hela kunde ha gått riktigt illa. Hoppas att du kan svara. Tack

Ojdå- tur att din man han fånga upp barnet när bm inte var på rummet. Nej jag kan inte säga att det är rutin att lämna krystande kvinnor ensamma. Tyvärr sker det då vi kan ha fler kvinnor som krystar och därför får vi springa mellan rummen. Ibland vill man bara klona sig...
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Sommarlovet1 skrev 2012-10-13 21:17:33 följande:
    Hoppas på att få svar på min fråga som jag funderar över varje dag: Måste man snittas vid en tredje förlossning om man tidigare gjort 2 snitt, ett planerat ocj ett akut? Eller får man försöka föda vaginalt?

Du kan välja att föda vaginalt och då skrivs det i din journal att du avstår rekommendationen att snittas. För det är just det du förmodligen kommer att bli erbjuden. Alltså ett snitt. Även om siffrorna skiljer sig lite mellan olika studier så pekar det mesta mot att risken för ruptur efter ett snitt ligger på omkring 0.5% och efter två snitt på runt 2-3%. Du ska dock undvika igångsättning och värkdropp då det ökar risken markant. Be läkaren om en seriös diskussion om riskerna, om han ev vet något som gör det troligt att de generella siffrorna inte gäller för just dig.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Nea88 skrev 2012-10-14 12:25:33 följande:
    Efter att jag fött min flicka var jag i sådan chock över smärtan och trycket att jag inte ens var glad eller lycklig över min dotter, man hör ju hela tiden om hur lycklig man är när man får sitt barn på bröstet men jag undrar hur vanligt det jag upplevde var? Var även under sjukhus vistelsen efter helt förstörd och gladde mig inte åt min dotter, fick fl depression.

Det är ganska tabu tyvärr att berätta att man inte känner den där stormande förälskelsen till sitt barn redan från start. Men dina känslor är vanliga. Ca 70-80% får sk baby blues när mjölken rinner till, dvs några dagar efter förlossning. Chocken av smärtan och trycket, ett helt nytt liv som du tidigare aldrig mött, livet som totalt förändras - ja allt det där bidrar givetvis till dina känslor som du har haft redan från start. Ha du någon samtalskontakt?
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Tree) skrev 2012-10-14 12:51:34 följande:
    Hej,jag skulle vilja fråga en grej,väntar trean och sitter här med värkar som tar någorlunda ont som kommer mellan 8-12 min mellanrum. När ska man åka in ?? Har haft såhär sen imorse kl 0700. Har även haft endel RIKLIGA ''konstiga'' flytningar...

Har du provat att ta två Alvedon, ett varmt bad och vila lite för att se om det lättar ?
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Tree) skrev 2012-10-14 12:55:28 följande:
    Jag har inget bad och har bara en liiiten varmvattenberedare som bara räcker ca 10 min. så det ger ju inget,men vila har jag iprincip gjort hela dagen.. alvedon har jag inte provat ännu.. dom håller i sig ca 1 min.. 

Okey. Ta två Alvedon och lägg dig ned igen. Lättar det inte och du inte kan komma till ro så ringer du förlossningen och ber om att få komma på kontroll. 8-12 min mellan värkarna är fortfarande väldigt glest....
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Tree) skrev 2012-10-14 13:08:24 följande:
    Oekj tack så mycket . kanske ska tillägga att jag är i 40+6 idag så det borde väl kanske vara på G iallafall ?...

Ja hoppas verkligen det;) lycka till nu och var inte rädd att ringa förlossningen om du undrar över något eller vill komma på kontroll.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Underbar skrev 2012-10-14 13:32:27 följande:
    HAHA, ni är lika inprogrammerade hela högen! Jag trodde faktiskt ärligt att du var ironisk först. 

Men vad är ditt bekymmer?
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Ont efter förlossning) skrev 2012-10-14 22:54:04 följande:
    Jag testar här eftersom jag drar mig att kontakta nån annan IRL. 9 veckor efter förlossning började jag plötsligt få ont i samband med toalettbesök för att göra nr.2. En dag upptäckte jag blodstänk i toaletten.. Och det var bara början! Sen dess (snart 16 veckor sen förlossningen) har jag ständigt ont när jag ska uträtta mina behov och jag blöder alltid i rumpan efter ett toalettbesök. På dagarna kan jag ibland få sån kraftig smärta när jag bara är ex ute och promenerar eller lagar mat att jag knappt kan stå. Analöppningen är spänd och det känns som att hela rumpan ska spricka och klyvas itu. Jag kan bara skrika rätt ut pga smärta. Jag vet.. Jag borde kolla upp det.. Men jag drar mig.. Inte ens kul att skriva om det här ;) Har läst att det möjligtvis kan vara hemorrojder. Jag har köpt receptfrit kräm på Apoteket men tycker inte att det hjälper något märkvärdigt. Några andra tips? Vem kontaktar jag annars för en undersökning? Min barnmorska, familjeläkare, någon annan?

Du måste få hjälp. Nu. Med det samma!!! Kontakta din bm först och främst. Denna kan hjälpa dig med vidare hjälp. Lycka till.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!