Jeff skrev 2012-10-10 17:43:25 följande:
Jag har en följdfråga på detta. Jag, förstagångsföderska, öppnade mig från 3 cm till 10 cm på en timma och hade, inte hade inte heller några pauser. Hade detta snabba förlopp något att göra med att hinnorna togs (eftersom vi behövde en skalpelektrod)? Är det vanligt att förlossningen sätter sådan raketfart efter det? BM verkade inte han en tanke på det och vägrade ge med mer än 50/50 i lustgas och sa till min man att det var vanligt att förstagångföderskor chockas av smärtan och att det var därför jag jämrade mig så mycket. Det var först när jag började krysta när narkosläkaren kom för att sätta EDA:n som hon kollande hur öppen jag var. Jag funderar lite på hur det skulle bli med en till förlossning. Jag är faktiskt nöjd med min förlossning trots att det blev så intensivt och föder gärna snabbt igen men är lite orolig för att inte hinna in om vattnet skulle gå hemma. Efter att hinnorna togs var det nämligen helt omöjligt för mig att röra mig eller prata och jag vet inte riktigt hur vi skulle få in mig i tid, speciellt då jag förstår att andra gången ofta går fortare. Jag vill verkligen inte föda hemma! Med en sådan första förlossning, kan man komma in väldigt tidigt i förlossningsskedet nästa gång för att vara säker på att det inte plötsligt drar igång på hemmaplan?
Visst kan förlossningen rassla till när hinnorna tas vilket det gjorde för dig. Om vattnet inte har gått under en förlossning och vi vill ha progress så brukar vi ta hål på hinnorna. Hur det blir nästa gång för dig vet jag ju inte. Som jag säger till många här inne. Gör en plan med mvc bm;) lycka till.