Inlägg från: Anonym (Barnmorskan.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Anonym skrev 2012-10-10 08:57:05 följande:
    Varför får man ingen fikabricka om man blivit tvungen att sys ihop på OP efter förlossningen? Varför har inte personalen på BB samma riktlinjer vad gäller amning? Alla som försökte hjälpa mig sa olika saker... Vad innebär ett utskrivningssamtal? Jag har hört talas om flera som råkat ut för att de, när de fått sin förlossningjournal, insett att det saknas saker i journalen eller att det står saker som inte har hänt. Är det vanligt förekommande att BM inte riktigt bryr sig om journalföringslagen? Eller är det bara uppriktigt slarv som drabbar så många?  

Fika bricka tycker jag att man bör få på BB om mamman blir tvungen att gå in på op. Varför det inte är så vet jag inte. Kanske borde tas upp till diskussion.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (smärträdd) skrev 2012-10-10 09:12:35 följande:
    Va e skillnaden på bäckenbottenbedövning och epidural? Gör epiduralen också att man blir lite bedövad i vaginan? Dom vill ju helst inte använda bäckenbottenbedövning så mkt längre, mest när barnet ska tas ut med ex sugklocka. Efter vad jag läst iaf. Jag undrar för att det gör ju förödande jävla ont när man krystar ut bebisen, jag har fött tre barn. Tacksam för svar.

EDA bedövning ges i ryggmärgen och bäckenbottenbedövning sk PDB ges genom slidan i slutskedet. Den sistnämnda används olika från sjukhus till sjukhus, en del lägger ingen PDB i slutskedet utan använder den bedövningen om mamman behöver sys. Jag kan tänka mig att PDB inte används så mycket längre just för att mamman ska känna hur hon behöver krysta men även för att många av de nya bm inte får lära sig att lägga en sådan bedövning i förlossningens slutskede.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (mfmf) skrev 2012-10-10 09:13:03 följande:
    Om jag börjar ha oskyddat samlag den 27 oktober. När kan jag tidigast få en bebis? Har mens den 24 kanske.

Dungar försöka pricka in din äl.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (emma) skrev 2012-10-10 09:13:41 följande:
    jag blev igångsatt dagen efter BF datumet pga min ulcerös colit. (fick alltså inte föda fram ett för stort barn). ja va 4 cm öppen när ja kom in till FL för igångsättningen. de tog hinnan. 5 timmar efter e tog hinnan va min son ute. sprack ingenting. sydde endast 2 stygn pga den tråden han hade på huvudet skavde lite. första barnet detta. Nu ska det bli samma sak igång med barn nr 2. är i vecka 34 nu. och ska prata om igångsättning nästa vecka när dte ska ske osv. Jag hoppas att ja får komma in nån vecka innan bfdatum. då jag ha ett svårt skov med magsjukdomen nu. och nu min fråga... kan ja vänte mig en snabbare fl med nr 2? eller kan det bli väldigt utdraget.? barnet är fixerad med ruckbart nu. och ja har en väldig press neråt. mycket Sd. även i vilandes. tacksam för svar. sen vill ja ge er alla bm en stor eloge! jag hade en underbar tid både på FL och eftervården :)

Tack så mycket! Barn nr 2 brukar födas snabbare ja;) Hoppas det går smidigt denna gången för dig igen. Lycka till :)
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Carfreak skrev 2012-10-10 09:16:36 följande:
    Vad kan detta lilla utslag vara ? Är ej utåtstående utan bara som en rodnad.

Vart sitter det?
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (vad hände?) skrev 2012-10-10 09:19:29 följande:
    Hej barnmorskan! Jag har läst och läst hela tråden och jag tycker den är jättebra! Du gör ett bra jobb och jag vill ge dig en stor eloge, både för detta i tråden och du verkar vara en bm som verkligen bryr sig om mor, far och barn. När jag födde min dotter 2009 fick jag EDA. Kom in vd 16-tiden och var då öppen 6 cm. Dock verkade förloppen avstanna lite så vid 22 fick jag värkstimulerande dropp och smärtan var det värsta jag varit med om. I samband med att värkstimulerande dropp sattes in stängdes EDA'n av. Jag fick fullständig panik (klarade inte av att använda lustgasen eftersom jag började må illa av den) och jag öppnade mig från 7 cm till 10 på ett några få minuter. Jag var så chockad av smärtan och det kändes som att jag hela tiden hade en enda extremt kraftig värk. Detta resulterade i att jag krystade helt fel, hela tiden och sprack ordentligt hela vägen längs mellangården. Jag fick inga instruktioner i hur eller när jag skulel krysta, jag upplevde det som att jag låg helt ensam i min smärta. Nu är jag gravid igen och jätterädd för att spricka lika mycket. Hade stora problem och har problem till viss del fortfarande. Vad bör jag skriva i mitt förlossningsbrev för att inte uppleva samma sak igen?

Tack för dina värmande ord. De tar jag till mig
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-10 09:27:46 följande:
    Häromdagen så såg jag ett avsnitt av Star Trek där man teleporterade ut barnet ur den födande mamman. Låt säga hypotetiskt att man kunde göra detta, eller göra kejsarsnitt helt utan risk... skulle du ändå se något slags egenvärde i att genomlida förlossningar då?

Dumheter
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (oxå BM) skrev 2012-10-10 09:52:13 följande:
    Därför att kvinnor i allmänhet har en överskattad tro på vilka svar man kan få på sina högst individuella frågor på internet. Och det utnyttjar du. Har du tänkt på att om ditt svar blir helt fel pga att du inte hade alla fakta så kommer kvinnor att börja undra varför vi bm säger olika och tvivla på vem som har rätt, du eller dom som övervakade hela deras graviditet och förlossning? Vad tror du själv?

Då borde kvinnor inte ställa några frågor varken på mvc, gyn, förlossning eller BB. Generella frågor ger de flesta av oss samma svar på. Hur och varför det blir på ett viss sätt för olika individer är väldigt svårt att svara på och det poängterar jag i mina svar. Jag delar med mig av mitt arbete vilken även framgår i min ts.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Jenny) skrev 2012-10-10 09:55:06 följande:
    Jag har en fråga om epidural. Vid min första förlossning pratade vi om att jag ville ha en sådan när det blev aktuellt. Dom ville inte sätta nån eftersom det gick lite trögt att öppna mig efter 6 cm, så vi skulle avvakta och sätta en när det gick framåt igen. Annars fanns risken att det avstannade helt om dom satte den för tidigt. Låg länge med lustgasen och när jag var öppen 9,5 cm så tog dom hinnorna för att snabba på lite.Efter mindre än en timme så började krystvärkarna. Då sa barnmorskan att jag inte skulle hinna på en epidural. I efterhand har jag fått höra att det i stort sett aldrig är försent att få epidural, stämmer det?

Om du är helt öppen så är ju EDA ganska meningslös. De är till bäst hjälp vid öppningsskedet. Går förlossningen snabbt fram kan du få en spinal som också läggs på samma vis men bedövningen tar inom några minuter och håller ca 2 timmar.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Längtar nr 2 skrev 2012-10-10 10:11:02 följande:
    Är bara nyfiken, men jag fick tvillingar i somras barn nr 2&3. De är nog tvåäggs allt tyder på det, hur stor är chansen/risken att få det igen? Och har du varit med att förlösa någon med mer än ett tvillingpar? Vi hade en super bra förlossning med en fantastisk BM, men blev lite ledsen att maken var förvissad till ett hörn av rummet då de var 5st inne med oss i rummet och vid sidorna av huvudändan av sängen stod ctg maskinen och ultraljuds apparaten.

Grattis till dina barn. Stackars dessa män som ibland blir ihoptryckta i ett hörn. Det brukar vara fullt ös under en sådan förlossning och man får slåss om plats. Jag har inte förlöst ett par som föder tvillingar och som tidigare fått tvillingar.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!