Inlägg från: Anonym (Barnmorskan.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Anastaziah skrev 2012-10-10 05:27:32 följande:
    Får man föda i badkar? Kommer alla på förlossningen och bb kolla snett eller får man föda en lotusfödsel? Det vill säga att navelsträngen inte klipps utan att den får lossna av sig själv?  Hur länge får man stanna på BB? Kostar det pengar, och finns det möjlighet att få en dubbelsäng om man vill samsova med bebisen? 
    Gör som havet våga!

Föda i badkar får man inte där jag arbetar. Hur menar du att navelsträngen ska få lossna av sig själv? Navelsträngen sitter ju ihop med moderkakan och den vill du väl inte ha med in på BB.... Vistelsen på BB är individuell, men ca 3 dagar. Hos oss får mamman en säng, pappan en och barnet en balja. Du kan ha ditt barn i din säng om du vill.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    RandaPanda skrev 2012-10-10 06:30:55 följande:
    Hur ser ni på Hypnobirthing? Är det något som ni är pålästa gällande och har du någon erfarenhet att det har gått lättare för de som övat på hypnobirthing att föda barn? Sedan undrar jag; Mitt födelsebrev är 2 A4 sidor långt. Är det för långt och kommer någon verkligen läsa det om jag skrivit så mycket? Tack!

Hypnobirth vore något som alla kvinnor borde ha rätt till anser jag om det inte vore så att det inte alltid kan finnas personal som är närvarande under hela förlossningens alla sekunder. Om ditt brev är på två sidor och innehåller en maaaaaassa text så kan det bli svårt att hålla reda på precis allt men om du staplar upp depås blir det lättare för din bm att läsa den. Vi läser alla brev.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Tree) skrev 2012-10-10 07:13:59 följande:
    Hej! Skulle vilja fråga, var på TUL i vecka 39+2,då beräknades bebis väga strax under 4 kg. nu är jag på bf +2. och VILL INTE föda ett jätte stort barn... Kan jag begära en igångsättning tidigare,kanske om några dagar (om det inte startat av sig själv) ??!!

Det går du ta med din bm och läkare på MVC. Jag kan inte uttala mig om det tyvärr.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Varför?) skrev 2012-10-10 07:12:38 följande:
    Hej! Varför kan man inte få sen avnavling vid kejsarsnitt?

Vid förlossning med kejsarsnitt överlämnar den förlösande obstetrikern barnet till barnmorskan, som håller barnet lågt bredvid mamman under de första 30 sekunderna. Om barnet är medtaget avnavlas det direkt.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    RandaPanda skrev 2012-10-10 07:24:36 följande:
    Följdfråga då: Hur kommer det sig att hypnobirthing inte får lika mycket uppmärksamhet som profylax till exempel om det nu är så bra? Är det för "Nytt"? Min BM på MVC hade aldrig hört talas om det ens och man blir ju lite orolig att man inte kommer bli tagen på allvar om hur man vill ha sin förlossning om man kommer med fåniga nymodigheter :) Själv har jag gått från att vara helt hysterisk och att ha enorm förlossningsskräck till att bli jätteharmonisk och ser fram emot att föda barn och tänker lita på min kropp och försöka föda så naturligt som möjligt. Det känns jätteskönt att inte vara rädd längre i alla fall :)

Jag tror det är för nytt. Inte alla bm är insatta i detta tyvärr och vi får utbilda oss inför varje ny metod som tillkommer. Men kör på du:) Att lita på sin kropp är À och O.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-10 06:39:39 följande:
    Först vill jag gratulera till barn och beklaga att det inte fick stanna hos er

Men varför kom inte mitt svar med??????
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-09 22:41:01 följande:
    Tycker du dig se att det blir mindre bristningar vid vissa förlossningställningar  tex mer upprätt än ligga på rygg eller halvsitta i sängen? Eller tycks det inte spela någon roll alls med ställningarna utan det är mer strukturen på kroppens vävnad som avgör? Såg en tidigare fråga om du förlöst ett dödfött barn vilket du ännu inte gjort men jag har fött ett dödfött barn och ett råd jag vill ge dig och dina kollegor är att se att även vi föräldrar till dödfödda barn faktiskt också precis som alla andra BLIVIT FÖRÄLDRAR TILL VÄRLDENS FINASTE BARN  och vi vill också få bli gratulerade! Man kan beklaga situationen men gratulera till det vackraste barn som fötts på jorden! jag är jätteledsen över att jag inte fick någon flagga på min fikabricka efteråt, jag hade också blivit MAMMA precis som alla andra. Kom ihåg att sorgen efter ett förlorta barn är LIVSLÅNG och går aldrig över, jag önskar att man ca ett år efter förlossningen fick komma dit igen och prata om förlossningen och sånt när man fått lite perspektiv. Uppmuntra föräldrarna till att göra saker med barnet, bada, tvätta, byta blöja, klä på osv och hålla i barnet mycket och ta massor av fotografier. Hjälp dem med att ta kort om dom själva inte orkar. Det aboslut svåraste av allt (nej det är inte själva förlossningen som många tror) det svåraste av allt är att lämna BB utan sitt barn, att bestämma sig för att NU åker vi hem och vi får aldrig mer se vårt barn!  

Grattis till er skatt och jag beklagar att ni inte fick ta med erat barn hem
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Ramborg skrev 2012-10-10 08:19:43 följande:
    Har du märkt någon skillnad mellan olika läkare, när det gäller om och hur mycket kvinnan spricker vid sugklocka?
    42.

Nej det tycker jag inte.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-10-10 08:39:53 följande:
    Hej Mitt första barn fick jag föda utan ryggmärgsbedövning då narkos läkaren var upptagen med annat hela kvällen... Vilket gjorde galet ont trots lustgas. Och när jag hela dagen verkligen sagt hur viktigt smärtlindring var för mig så blev de mer panikartat när jag inte fick pga att han inte hade tid med mig. Hur som helst...20 min innan jag födde ut mitt barn kom han in och sa att han ville försöka...men de verkade misslyckas osv... började sen blöda massa och de skulle skicka in mig på typ lättare operation och ev ta bort rester eller likanade. Nu fick jag ryggmärgsbedövning som fungerade. Men sen när jag låg och vilade/ ev/bedövingen började släppa... så började de klia något galet mycket på magen. Jag ville riva sönder mig och rev ibland så jag började blöda. Kan de vara så att man är allergisk mot ryggmärgsbedövning? eller är det en vanlig biverkning? Tänker inför kommande graviditet om man redan nu måste utesluta denna bedövningsmetod.

Det är väldigt vanligt att det kliar efter EDA pga att det ger samma effekt som morfin i kroppen.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Fluffig skrev 2012-10-10 08:55:30 följande:
    Hur blir det om man vagrar att ta sprutorna hemma i magen efter kejsarsnitt? Gar det att fa hjalp med det pa sjukhuset om man inte vill ta det sjalv? Blodpropp ligger inte i slakten hos oss men sa min syster kommer inte ta dom for hon fick inget sant nar hon snittades med sin dotter.

Jag kan bara svara utifrån hur vi gör och hos oss rek dess sprutor med fragmin. Om du kommer hem och vägrar ta de är det ju upp till dig men du utsätter dig för en risk. Kan tänka mig att du kan få hjälp av BVC, mvc eller få komma tillbaka till BB hemvård för hjälp annars.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!