Lajkie skrev 2012-10-09 22:01:55 följande:
Min första förlossning gick jättefort. Låg inne på förlossningen pga att jag Hade preeklampsi, de sa att de skulle förbereda igångsättning v39+5 genom att mjuka upp livmodern med cytotec kl 21 på kvällen. Dagen efter (på bf) skulle jag sättas igång. Nja, jag blev tokdålig i magen omedelbart, dock värkar kl 23 och tösen föddes kl 04 på morgon på bf-dagen. 5 Tim från första värk. Andra dottern föddes spontant v37+2, 4 Tim från värkstart. Tredje hade jag hört kunde vara lite lurig. Hade mycket förvärkar, men inga smärtsamma. I v38+3 mådde jag grymt dåligt, kände mig sjuk, febrig och sov halva eftermiddan. Vaknade vid 18 och fick inte "kontakt" med gossen i magen. Ringde förlossningen och fick komma in för kontroll. Hon hittade hjärtat direkt och kollade även min status på tappen. Döm av min förvåning när jag var öppen 5 cm(??!). Kl var nu ca 21 och värkarna kom ganska snabbt efter att BM rotat omkring inne i snippan. Strax före 2 föddes gossen, 3-4 Tim från värkstart. Jag hade feber under fl, fick penicillin efter pga förhöjd sänka(hosta, förkyld) och pojken hade blodsocker på 1,8. Frågor: Hur kommer det sig att man kan öppna sig 5cm utan att märka det? Är det vanligt? Varför hade pojken så lågt blodsocker? Han fick stödmatas på bb med ersättning. Ingen visste varför, men jag undrar om det kan ha något att göra med infektionen i min kropp? Varför är oftast tredje fl så lurig? Har hört många säga det och min BM på mvc sa att oftast är trean väldigt lurig. Om jag får för mig att föda ett fjärde barn, hur ser statistiken ut, en snabb fl eller en till luring? Jag behövde inte sys nåt alls med ettan och tvåan, men syddes ca 18stygn varav 6 "tråcklade" med pojken. Frågade BM om det var mycket, men hon sa att det var ingen svår spricka, men det behövdes en del stygn. Tog ca 20 min. Jag tyckte det lät som många stygn, särskilt eftersom att jag inte syddes alls med töserna. Förstår att du inte kan svara på allt, men det är sånt jag funderar över och inte hittar i journalen. Hade jag varit i mina sinnens fulla bruk hade jag frågat efter fl ) Kram
Modet brukar sägas att tredje barnet ska vara klurig men jag har inte upplevt det så. Kanske för att livmodern får arbeta återigen med att hjälps ett barn till världen. Visst kan man öppnas sig i tystnad men det är inte vanligt. 5 cm för en bm kan vara 3-4 för en annan. Ang p-glucosen på barnet så indikerar det på att han behövde extra mat med det samma. Om det beror på infektionen hos dig är svårt att säga.