• Mamsterbabe

Hjälp mig tyda min journal?

Fick en underbar son i juni 2010, men då med en HEMSK förlossning.
    Väntar nu andra barnet i januari & har precis börjat ta upp kampen om att få ett planerat kejsarsnitt .
    Letade fram journalen från sonens födelse & förstår knappt ett enda ord, så jag tänkte skriva ut lite från den & se om det finns någon kunnig där ute? 

Tacksam för all hjälp jag kan få!

här kommer lite text från första sidan i journalen, tror det är en slags sammanfattning på mina skador:

"Anemi hos modern som komplicerar graviditet, förlossning och barnsängstid.
    Perinealbristning grad 3:partiell sfinkterruptur.
    Förlossning med sugklocka, framstupa kronbjudning.
    Utgångsextraktion av foster.
    Sutur av förlosnsingsskada vid perinealbristning grad 3 och 4(sfinkter resp. rektalslemhinna).
    Kardiotokografi(CTG).
    Epidurablockad UNS.
    Läkemedelstillförsel, intravenös."

De har även kryssat i både "höger" och "vänster" under ordet Klipp.

Det jag förstår av den texten är att jag fick ryggmärgsbedövning och att sonen kom in framstupa kronbjudning.
    Annars är det som ett annat språk för mig.

Snälla, hjälp mig tyda? Har googlat mig tokig!

www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Räkan BF 16/1-2013
  • Svar på tråden Hjälp mig tyda min journal?
  • Dr to be

Anemi- lågt järnvärde i blodet. Perinealbristning- bristning i mellangården (området mellan slidöppningen och analöppningen), bristningen gick nästan hela vägen genom ringmuskeln vid anus men minst ett muskellager förblev helt. Utgångsextraktion av fostret- barnet förlöstes med sugklocka (fick hjälp att komma ut). Hoppas det var till någon hjälp.

• Minza83
    Mamsterbabe skrev 2012-10-08 12:56:01 följande:
    Väntar nu andra barnet i januari & har precis börjat ta upp kampen om att få ett planerat kejsarsnitt .
    Letade fram journalen från sonens födelse & förstår knappt ett enda ord, så jag tänkte skriva ut lite från den & se om det finns någon kunnig där ute? 

här kommer lite text från första sidan i journalen, tror det är en slags sammanfattning på mina skador:

Sutur av förlosnsingsskada vid perinealbristning grad 3 och 4(sfinkter resp. rektalslemhinna).
    Kardiotokografi(CTG).
    Epidurablockad UNS.

Det jag förstår av den texten är att jag fick ryggmärgsbedövning och att sonen kom in framstupa kronbjudning.

med de där skadorna så kan jag tycka att det INTE borde vara några problem alls för dig att få igenom ett snitt!
    håller verkligen tummarna! 
  • Colisa
    Mamsterbabe skrev 2012-10-08 12:56:01 följande:

Kardiotokografi(CTG).
    Epidurablockad UNS.

Vad de sa ^.

Kardiotokografi(CTG). = Värkarbetet har övervakats med CTG, du vet när de kopplar grejer på magen och det blir kurvor som går upp när det kommer en värk?
    Epidurablockad UNS. =ungefär "epiduralblockad kort sagt", UNS = utan närmre specifikation, dvs det är inte beskrivet om det var någon speciell epiduralblockad.
    Läkemedelstillförsel, intravenös. = du har fått läkemedel in i en ven, alltså direkt i blodet.

Så vitt jag vet klipper man snett neråt från vaginans öppning, så det sista skulle kunna vara att de klippt både snett höger och vänster, dvs två klipp?

Du kan alltid kontakta förlossningsavd och be om en genomgång av journalen så kan de beskriva bättre och svara på frågor. Eller ta med den till din MVC-BM, de brukar ju ta sånt på efterkontrollen om man vill, men det går säkert bra i efterhand också.

Var det allt? Min journal var flera sidor, fast det var en normal förlossning utan komplikationer. Kurvor och diagram och grejer. Det där är väl bara sammanfattningen?
  • Colisa

Oj, såg nu att du skrev "skriva ut lite", då förstår jag att du fått ut mer!

• Mamsterbabe
    Colisa skrev 2012-10-08 13:24:09 följande:
    Vad de sa ^.

Kardiotokografi(CTG). = Värkarbetet har övervakats med CTG, du vet när de kopplar grejer på magen och det blir kurvor som går upp när det kommer en värk?
    Epidurablockad UNS. =ungefär "epiduralblockad kort sagt", UNS = utan närmre specifikation, dvs det är inte beskrivet om det var någon speciell epiduralblockad.
    Läkemedelstillförsel, intravenös. = du har fått läkemedel in i en ven, alltså direkt i blodet.

Så vitt jag vet klipper man snett neråt från vaginans öppning, så det sista skulle kunna vara att de klippt både snett höger och vänster, dvs två klipp?

Du kan alltid kontakta förlossningsavd och be om en genomgång av journalen så kan de beskriva bättre och svara på frågor. Eller ta med den till din MVC-BM, de brukar ju ta sånt på efterkontrollen om man vill, men det går säkert bra i efterhand också.

Var det allt? Min journal var flera sidor, fast det var en normal förlossning utan komplikationer. Kurvor och diagram och grejer. Det där är väl bara sammanfattningen?
    Tack för svaren! 
    Jag har fått prata med en läkare ang planerat snitt , ska på två aurora-samtal & då ska vi förmodligen gå igenom journalen (hoppas!).

Ja, det var bara en sammanfattning :) Tror det totalt är 4 sidor med all möjlig information på.

www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Räkan BF 16/1-2013 <3
  • malineidin

Har jag för mig rätt kan man ju ställa frågor till barnmorskor här på familjeliv :) Testa det, !

• Tirem

Om du inte får beviljat snitt så kanske min historia kan ge dig lite ljus i mörkret.

Min första förlossning gick åt helvete, total sfinkterruptur grad 4 samt djupa vaginala och anala bristningar. (På svenska: jag sprack hela vägen mellan slidan och analen. Fick sys med nästan 80 stygn.) jag är relativt dum så jag är mer rädd för KS än vaginal förlossning så när det var dags för nummer två fick jag övertala MVC att jag visst inte skulle göra KS! Dock påtalade hon att dt mycket väl kunde bli KS ifall de på förlossningen inte ansåg att mitt underliv skulle klara av en förlossning.

Som sagt, åkte in för förlossning 2 och var beredd på det värsta... Låg med CTG i en timme för värkarna var inte då kraftiga tyckte jag. Efter en timme kom barnmorskan och tyckte att det var dags för första undersökningen för att se hur långt jag kommit. Jag var helt säker på att jag skulle vara 3-4 cm öppen eftersom värkarna inte kommit igång på riktigt. Hon stack ner huvudet mellan mina ben för att snabbt titta upp igen och säga: tryck på den röda knappen, den kommer!!! Inom några sekunder kom 2 barnmorskor till in som snabbt ställde sig på var sin sida om mitt underliv. Dessa två höll emot allt vad de kunde och på andra krystvärkar tittade lilltjockisen ut!

Jag fick en LITEN bristning som de sydde med 2 stygn, dt var allt! Inom 1 timme var vi inskrivna på BB och 6 timmar senare var vi hemma ugn med liten

Så, bara för att det gick åthelvete första gången så behöver det inte höra det andra gången. Förstår dock din rädsla och hoppas du år KS beviljat! Lycka till

Svar på tråden Hjälp mig tyda min journal?