Ni som adopterat från Polen! :)
Hej
Oj det var länge sedan jag tittade in här på FL men vad kul att mötas av den här tråden:) Grattis till ivägskickade papper!! Jag kommer ihåg vilket jobb det var att få ihop alla papper med stämplar på rätta ställena och blå kulspetspenna. Vi skickade iväg våra papper på alla hjärtans dag -07 och jag tror också att det är så som personen här ovan skriver att de samarbetar med tre olika kontakter i Polen. Vi fick veta när en av de tre kontakterna hade godkänt oss (statliga) och jag kommer ihåg att vi hela tiden kunde hålla oss uppdaterade genom BFA vilken plats vi hade i kön och sedan höll vi koll på deras hemsida hur många barn det kom från Polen och så tänkte vi att nu måste det vara vår tur snart. Vi hade medgivandeålder 2-5 år och jag var när vi skickade papprena 30 år och min man 36 år. Vi hade precis kontaktat soc om att vi ville förnya medgivandet när vi fick BB den 22 jan -09, så i nästan två år stod vi i kö. Vi fick en flicka som var 2 år och 1 månad. Vi kom hem till Sverige med henne den 28 mars -09 och vi var i Polen sju veckor andra omgången.
Ang pratet ovan om FAS eller inte FAS så stod det även i vår dotters papper att hon eventuellt hade FAS. Detta var inget vi valde att kolla upp med någon läkare innan vi tackade ja till adoptionen. Vår dotter fick diagnosen ADHD och Reaktiv Kontakt Störning när hon var 4,5 år. Vi märkte redan vid första besöket i Polen att hon inte var som "alla andra" men det kanske inte är så konstigt med tanke på vad hon varit med om. Traumatiserade barn och barn som har en anknytningsstörning kan även uppvisa ADHD symptom, så det är ju svårt att säga vad som är vad. För mig är ett adopterat barn ett barn med särskilda behov oavsett diagnos eller inte.
Lycka till!!!!