Inlägg från: a mamma73 |Visa alla inlägg
  • a mamma73

Ni som adopterat från Polen! :)

Hej Cattis86, Vi har adopterat från Polen fast lite äldre barn. Själv kommer också från Polen. Känner väldig stor entusiasm i dina ord som du skrivit men hoppas ni är medvetna om att Polen lämnar inte till utländsk adoption helt friska barn? De flesta kommer från alkoliserade familjer med FAS syndrom. En gång blev vi erbjudna av en liten pojke med FAS, då valde vi istället att ta in större barn, då fick vi syskon på 8 och 9 år. Friska små barn adopteras inom landet och efterfrågan på dem är jättestort i Polen.

• a mamma73

Det har jag ingen statistik på att 100% adoptivbarn från Polen har FAS eller är sjuka eller handikapade på ett eller annat sätt. Det är bra att ni är redo för att ta in ett sjukt barn till er familj för att chansen att få ett frisk bebis är väldig liten. Känner till ett par i Polen som har nu väntat på ett 0-36 månader barn i drygt 2 år och deras telefon har inte ringt än. Köer för polacker är också långa som jag har redan skrivit efterfrågan är stor. Det som jag fick höra från polska myndigheter är att ALLA tillgängliga barn för adoption ERBJUDS först inom landet, dvs. Man letar först efter en polsk familj, till och börja med inom samma län, sedan inom landet. Hittar man inte någon familj i Polen lämnar man då barn till en utländsk adoption. Så var det även i fallet med våra egna barn.

Svar på tråden Ni som adopterat från Polen! :)