Inlägg från: Zebrima |Visa alla inlägg
  • Zebrima

Ni som adopterat från Polen! :)

Vi är också väldigt intresserade av Polen.

Jag har förstått att de flesta barn som adopteras idag har någon form av SN, men å andra sidan har väl alla adoptivbarn någon form av speciella behov. Så jag tycker att benämningen SN är lite märklig egentligen. Det finns så många typer av SN ju.

FAS däremot har ju inte alla barn som adopteras från Polen. Jag har sett en siffra på 25% någonstans, tror det var på ett utländskt forum så hur pass väl det stämmer är ju svårt att veta.

• Zebrima

Vi har inte adopterat själva men eftersom vi också är intresserade av Polen så har jag läst allt jag kan komma över, även på utländska forum o.s.v.

Vad jag har förstått så har Polen 3 olika "köer";
    - I första hand polacker inom landet (därför adopteras de minsta och friskaste barnen som regel inom landet)
    - I andra hand polacker utomlands eller med polskt påbrå
    - I tredje hand övriga familjer

Men om jag förstått det rätt så råder ingen direkt turordning inom dessa köer, utan man matchar alla barn med alla föräldrar och därför kan väntetiden variera mycket.

Jag läste dock på ett amerikanskt forum att det är en myt att det inte adopteras spädbarn under 1 år eller helt friska barn utanför Polen, däremot att det är EXTREMT ovanligt eftersom dessa är de mest "eftertraktade" och därmed som regel går till personerna i kösystem 1.

• Zebrima

Ja precis, de matchar utifrån föräldrarnas utseende men även deras personligheter, intressen o.s.v. (i den mån det är relevant eller möjligt)

Det finns ju många organisationer i Polen också, BFA samarbetar väl med 3 olika (det vet du säkert redan) och om ni passar in på alla organisationerna så går det väl som regel lite fortare också.

Sen skulle jag tippa på att ert lite högre medgivande 0-36 månader också gör att det kan gå något snabbare, men det vågar jag inte svära på.

Det verkar ju vara så olika i Polen med väntetider eftersom det beror på så många olika faktorer.

GRATTIS förresten! Solig Det glömde jag ju säga!! Glad
    Det ska bli spännande att följa er nu!!

• Zebrima
    a mamma73 skrev 2012-10-07 22:14:24 följande:
     Det som jag fick höra från polska myndigheter är att ALLA tillgängliga barn för adoption ERBJUDS först inom landet, dvs. Man letar först efter en polsk familj, till och börja med inom samma län, sedan inom landet. Hittar man inte någon familj i Polen lämnar man då barn till en utländsk adoption. Så var det även i fallet med våra egna barn.
    Ja, detta stämmer också enligt vad jag läst mig till.

De söker först efter föräldrar inom landet (d.v.s. i "kösystem 1") i sammanlagt 3 månader, sedan blir barnet tillgängligt för utländsk adoption. Det är också så att inhemska familjer kan fortsätta ansöka om att adoptera barnet efter den tiden, d.v.s. ända tills domstolsförhandlingarna vinner laga kraft.

www.mia.eu kan man läsa mer, sök efter "Polen" på sidan så kommer det upp en hel del intressanta artiklar och information.
Svar på tråden Ni som adopterat från Polen! :)