Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Tårttråden del 18

Zelmilainen skrev 2012-10-07 14:33:02 följande:
    om jag använder 5 ägg till en form på 24cm, 7 ägg till en form på 28 cm, borde väl logiskt sett 3 ägg till 18 0ch 20cm formarna? och sen 2 ägg på mindre formar? lr tänker jag helt galet?
    Låter rimligt, beror ju på hur höga tårtor man vill ha också. Jag körde 2½ ägg till 20-cm formen igår, men då gick det över kanten (jag har krage i bakplåtspapper, så det blev perfekt).
  • SockerStinn
    Zelmilainen skrev 2012-10-07 17:28:39 följande:
    ok, tack för hjälpen. ska ha det i åtanke
    har 18, 20, 24 och 28cm formar nu, springformar allihop men vill köpa/önska mig 12,16cm oxå

nån som vet om det finns rektangulära springformar? vill alltså ha med löstagbar kant, annars får det va :-P 
    Har inte sett det, men det går bra att baka i form utan avtagbar kant bara man lägger bakplåtspapper i botten. Det gör jag numera i springformar med för det är lättare att få ut bottnen hel, och snygg.
  • SockerStinn
    snuurran skrev 2012-10-08 13:36:59 följande:
    Om man mjölar formen till tårtbotten, blir kanterna torra då?
    Kanske bäst att fortsätta med bakplåtspapper? :) 
    Inte om du använder potatismjöl iaf, det använder jag. 
  • SockerStinn
    MollyMilton skrev 2012-10-08 20:03:41 följande:
    Okej! Ja det låter smaskens både och ju.. :)

Jag kom på en fråga till.. Jag har sett i bildtråden att många spacklar med grädde och täcker med sp. Men jag har för mig att sp:n kan bli kladdig om man spacklar med grädde eller har jag fel för mig? Själv är jag inte sååå himla stort fan av smörkräm så jag blir bara glad om det nu är så att jag kan spackla tårtan med grädde istället! :)
    Jag har aldrig testat själv, men det ska gå bra bara man tar olja på baksidan av sp:n. Vissa menar att det går bra bara man använder sp med gelatin i. 
  • SockerStinn

Kan nån hjälpa mig med modellerings-tips? Ska göra en tux-pingvin, men får inte till näbben! 
    Och några andra detaljer... Hade den inte framför mig när jag gjorde den så det var ett misstag. Att huvudet ska vara smalare och högre (och ögonen mindre och pupillerna större ser jag och det blir väl inte så svårt att göra, hoppas jag! Men näbben... 

Tux

test  (Glöm färgerna, detta var bara test med vad jag hade öppnat och ignorera den liggande, den är inte tänkt att vara lik tux)

• SockerStinn
    Zelmilainen skrev 2012-10-11 12:16:24 följande:
    sockerstinn: gick ej att citera... mer markerade mungipor? spetsigare näbb?
    Men hur gör man för att få både spetsig och bred?? Tutorial tack!!
  • SockerStinn
    smörblomman81 skrev 2012-10-11 13:08:58 följande:

" rel="nofollow" target="_blank">

Tack. Har kollat på den innan, men annan typ av näbb på den. Kollat lite på pingvintårtor och kommit fram till att huvudformen och ögonen är viktigare än näbben, så jag får väl jobba på det ist. Och fötterna, de är viktiga med. Ska ta bone-verktyg att dela tårna med nästa gång ist för kniv, tror det blir bättre.
  • SockerStinn
    smörblomman81 skrev 2012-10-11 14:11:27 följande:
    ok :) men tycker att dina pingviner  faktiskt är fina
    Jag är rätt nöjd jag med så, men jag vill ju att alla direkt ska se att det är Tux och inte bara en random pingvin
  • SockerStinn
    amejay skrev 2012-10-12 23:33:49 följande:
    Det är tänkt att det ska bli djungeldjur, sen har vi inte sett att jag klarar av det än.
    Så därför är jag tacksam för lite tips på vad man ska tänka på när man modellerar, material mm
    Nu vet jag inte om du är lika mycket nybörjare som mig, men ifall att:

Använd antingen sp eller marsipan, inte fp. För att kroppen inte ska sjunka ihop kan det vara bra att ha i en liten nypa CMC medan man knådar bollen. Behövs bara till större bitar! Ha bild på djuret framför dig så du får till proportionerna. Huvudet ska vara större än man tror! För att få jämnstora ögon, fötter etc gör först en boll som du sen delar på hälften. Se till att ögonen inte tittar rakt fram. Till marsipan behövs inget klister för att fästa bitarna i varandra. Till sp är det bra att anvnda vatten. Till vissa delar behövs klister (En nypa CMC blandat i ett par 2 msk vatten, ca och som fått gojja till sig öer natten) Men var försiktig med klister! Det blir helt blankt och syns väl mot den matta sp:n! För att stadga upp huvud och t.ex. armar på en apa behövs spagetti (okokt så klart). 

Apa och panda och pingvinerna ovan är det enda jag gjort, så jag hoppas du får mer tips från expertisen!

När jag gjorde apan använde jag boken  suger animals, den kan jag rekommendera! Där finns beskrivningar på krokodiler mm! 
  • SockerStinn
    snuurran skrev 2012-10-14 23:31:27 följande:
    Sist smälte jag marschmallows i 1,5 msk smält smör, tillsatte sedan nästan 1,5 liter rice krispies o blandade runt. Vet inte om de va de du va ute efter men jag tyckte de funkade bra att göra figurer av :)

Hur mkt marshmellows?
Svar på tråden Tårttråden del 18