Inlägg från: Zelmilainen |Visa alla inlägg
  • Zelmilainen

Tårttråden del 18

om jag använder 5 ägg till en form på 24cm, 7 ägg till en form på 28 cm, borde väl logiskt sett 3 ägg till 18 0ch 20cm formarna? och sen 2 ägg på mindre formar? lr tänker jag helt galet?

nehepp...
  • Zelmilainen

jag har denna sprits hemma som jag är väldigt nöjd med: www.kakburken.se/product_info.php

jag skulle vilja köpa en grästyll, en större som är bra att spritsa grädde osv med. men hur vet jag vilka som passar till denna?

nehepp...
  • Zelmilainen
    SockerStinn skrev 2012-10-07 17:06:46 följande:
    Låter rimligt, beror ju på hur höga tårtor man vill ha också. Jag körde 2½ ägg till 20-cm formen igår, men då gick det över kanten (jag har krage i bakplåtspapper, så det blev perfekt).
    ok, tack för hjälpen. ska ha det i åtanke
    har 18, 20, 24 och 28cm formar nu, springformar allihop men vill köpa/önska mig 12,16cm oxå

nån som vet om det finns rektangulära springformar? vill alltså ha med löstagbar kant, annars får det va :-P 
    nehepp...
  • Zelmilainen
    SockerStinn skrev 2012-10-07 17:54:06 följande:
    Har inte sett det, men det går bra att baka i form utan avtagbar kant bara man lägger bakplåtspapper i botten. Det gör jag numera i springformar med för det är lättare att få ut bottnen hel, och snygg.
    jag vill INTE ha former utan löstagbar kant, jag avskyr såna. är hellre utan isf bakplåtspapper har jag i iaf, men mest för att slippa mjöla och för att höja kanterna på formen tycker springformarna är så smidiga
    nehepp...
  • Zelmilainen
    MollyMilton skrev 2012-10-08 19:12:07 följande:
    Hej Allihopa!

Jag ansluter mig gärna till er och denna tråden. Jag bakar gärna och mycket och det roligaste jag vet är framförallt tårtor, cupcakes, bakelser och sånt man kan dekorera och pyssla med :).

Jag ska snart baka 5-års tårta till sonen och hittade denna tråden så jag tänker suga åt mig inspiration och tips av er tänkte jag!

Kan ju inöeda med en liten fråga också.. vilken fyllning tycker ni är godast till pollyfluff?

Mvh MollyMilton 
    jag ska ha hallon till en med polly i, men har även haft jordgubb
    nehepp...
  • Zelmilainen
    MollyMilton skrev 2012-10-08 20:03:41 följande:
    Okej! Ja det låter smaskens både och ju.. :)

Jag kom på en fråga till.. Jag har sett i bildtråden att många spacklar med grädde och täcker med sp. Men jag har för mig att sp:n kan bli kladdig om man spacklar med grädde eller har jag fel för mig? Själv är jag inte sååå himla stort fan av smörkräm så jag blir bara glad om det nu är så att jag kan spackla tårtan med grädde istället! :)
    varför skulle sp bli kladdig? du behöver aldrig pensla sp med olja på insidan om sp bara har gelatin i och det har den mesta sp är det gelatin i är det bara att kavla ut och lägga på sp  
    snuurran skrev 2012-10-08 21:18:53 följande:
    För ett tag sedan hittade jag recept på en chokladkräm som va gjord med philadelphia o kakao.
    Den verkade riiktigt god o jag trodde jag sparade det, men nu kan jag inte hitta de :(
    Någon som har nått recept med de?  Glad 
    den chokladsmörkräm jag gjort har 100gr philadelphia, 100gr smör, 100 gr choklad i sig smält chokladen i vattenbad, rumsvarmt smör, kör allt med elvisp så den blir riktigt slät. klart

nehepp...
  • Zelmilainen

snuurran: gick ej att citera... jag är tveksam till att ha den i tårtor :-/ utan den är nog mer att spackla med isf.

nehepp...
  • Zelmilainen
    snuurran skrev 2012-10-09 17:04:32 följande:

Ah okej synd! De va en chokladkrämsfyllning jag va ute efter :)
    gör vanlig chokladfluff? riesenchokladen är ruskigt god att göra fluff på
    MollyMilton skrev 2012-10-09 17:23:43 följande:
    Ja.. varför vet jag inte, men har läst någonstans att den svettas av grädden. :) Men okej jättebra, då ska jag spackla med grädde! :) Tack för ditt svar.
    det svettas bara om det man täcker med INTE har gelatin i. har det bara gelatin i svettas det inte, så då kan du vara lugn. lr ja det kan hända, men beror ej på det isf utan att fyllning kommit i kontakt med sp, att det är för varmt när man täcker osv.

nehepp...
  • Zelmilainen
    snuurran skrev 2012-10-09 19:09:58 följande:

Ja jag tar mig tid o sticker till affären :) man vill ju de ska bli gott så :)
    det förstår jag en påse riesen till 3 dl grädde smältes i vattenbad, ställ i kyl minst sex timmar och vispa sen SÅÅ gott
    nehepp...
  • Zelmilainen

sockerstinn: gick ej att citera... mer markerade mungipor? spetsigare näbb?

nehepp...
Svar på tråden Tårttråden del 18