Finns det någon som kan förklara och tyda spermaprov?
motilitet är i alla fall rörlighet så 34% rörliga spermier och 66% orörliga, ungefär som vårt första spermaprov, vi hade 30% rörliga.
motilitet är i alla fall rörlighet så 34% rörliga spermier och 66% orörliga, ungefär som vårt första spermaprov, vi hade 30% rörliga.
översatte en dansk text i google translate
Till exempel är det största problemet med dålig spermiekvalitet inte ovanligt att spermier rörelseförmåga är nedsatt (kallas: asthenozoospermi). Detta kan kombineras med det faktum att det också finns några spermier, och att dessa är morfologiskt onormala. Tillståndet kallas oligo-astheno-teratozoospermi - eller vardagligt enkelt OAT.
Vet inte om det gjorde dig klokare på själva svarskommentaren i analysen..
angående DFI hittade jag ytterligare information på danska som översattes så här
DFI, DNA Fragmenture Index. Den procentuella fördelningen av spermier med normal "packat" och fragmenterade DNA-material i sædcellehovedet.
Vi har fått en telefontid den 8 oktober så då ska vi peppra henne.
Vi har försökt att få barn i drygt fyra år. Från början belv vi inte gravida pga att min sambo hade inflammerad prostata. Efter behandling så fick vi några % rörliga spermier och vi blev gravida (fem gånger) men får numera bara missfall.
Det fjärde spermaprovet (2011) fick vi berättat för oss att det var så fantastiskt bra (då hade vi haft två missfall) det var inget att oroa oss för utan att bara gå hem och försöka och hoppas på bättre lycka. Nu efter fem missfall harjag bett att få hem journalkopior så ser jag själv att proverna inte alls är så bra som de påstått. Jobbigt att aldrig kunna lita på att läkarna gör sitt jobb. Jag kan tänka mig att Du känner på samma sätt. Fy vad arg jag hade varit på dem som kasta bort värdefull tid för er!
Fy vilka konsekvenser nu fått av en dålig läkares nonchalans. Hur kan man arbeta med att försöka hjälpa par att få barn när man skiter i vilket. Jag tror att jag skulle gå vidare med det. Jag hade nog haft svårt att släppa denna sortens felbehandling. Jag har svårt att släppa våran och den är inte i närheten med er.
Har jag förstått Dig rätt att Du har fått donerade spermier? Alltså Ditt ägg men inte Din sambos spermier? Hur fungerar detta? Jag har fått som förslag av en läkare som är missfallsexpert att vi kanske ska fundera på att använda donerade spermier.
Om jag var du skulle jag nog kontakta en privatläkare/klinik som kan hjälpa dig med provsvaren för att se om de har annan syn på det hela.
Väldigt oproffsigt att bemöta en orolig patient på det sättet som du blev bemött idag.